Gå til innhold

Dere med store barn (11-12 år +)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså barn som gjerne er opp til 21-22 på hverdager og kanskje enda lengre i helger og ferier, hvordan er dette?

 

Vi har nå fire barn i alderen 2 til 9 år, og eldste legger seg foreløpig kl 20 siden alle fire våkner i 6-6.30 uansett. Så da får jo vi voksne noen timer til å roe ned alene på kvelden, snakke om ting vi trenge rå snakk om uten barn rundt oss (uten å bli avbrutt hele tiden som om vi forsøker oss på dette midt på dagen), kanskje spise en sen middag med vin sammen osv. Jeg merker at denne tiden er svært verdifull for oss, det er da vi henter oss inn igjen og lader batteriene litt. Men om noen år så forsvinner den vel mer og mer?

 

Jeg lurer litt på hvordan det er å ha store barn som er sent oppe på kvelden? Hva gjør barna på? Ser på tv hele tiden? Spiller dere spill sammen? Er de litt på rommene sine? Og føler dere at dere savner den kvelden dere hadde før? Jeg tenker at når de blir eldre, så er de jo ikke så intenst krevende lenger heller som småbarn er. De er gjerne mye ute tidligere på dagen, altså ettermiddag og tidlig kveld, slik at de voksne får roet ned litt da i stede? Noen som vil dele litt om hvordan det er med store barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ei jente på 11 og ei på 7. Den minste legger seg ca 21 i ferien /helger (kl. 20 ellers), og den eldste legger seg ca. 2230 -2300 i ferier/helger, 2130-2200 ellers. Ofte er hun på rommet sitt, hvor hun ser på tv, leser eller er på pc. Eller så har hun en venn på overnatting. Eller så er hun sammen med oss og vi ser en film eller noe. Oftest er hun på rommet sitt, og driver med ett eller annet. Jeg syns det som regel fungerer fint, hun har sovnet til vi legger oss. Og vi har godt med voksentid på kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo veldig greit ut da :-) Jeg kjenner jeg er litt redd for at det skal bli (for) mye tv og data når barna blir litt eldre. Først skal de kanskje være hjemme alene et par timer etter skolen før vi kommer hjem fra jobb, og da er det ok lett til å ty til skjermen. I hvertfall på regnværsdager. Og så på kvelden når de må være inne og kanskje alle er trøtte og slitne. Merker jo det selv også, at det er lett for å litt apatisk synke ned foran tv-skjermen eller dataen litt for mange kvelder i uken.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...