Gå til innhold

Datteren min på 15 har hatt sex!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med den holdningen der, forstår jeg godt at hun har løyet om det. Stakkars jente. Det er da virkelig ikke unormalt å ha sex når man er 15 år? Skal man som forelder bli skuffet over det? Jeg hadde blitt glad fordi de faktisk valgte å beskytte seg med kondomer. Deretter hadde jeg tatt henne med til legen for å få p-piller!

 

Herregud, jeg hadde sex da jeg var 15 og det er 11 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er sint for at hun løy til deg, men jeg tror nok ikke det er riktig å gi henne kjeft for det akkurat nå, det vil nok virke mot sin hensikt. Da kan du heller snakke om det som skjedde, spørre hvordan det var, si at det er greit at hun har gutter på besøk (du kan ikke unngå det uansett - har hun ikke sex hjemme, har hun sex hos han), men hun må være ærlig om det. Så lenge du åpner for at det er greit, du er ikke sint, så skal du se at hun tør å si fra neste gang hun skal være alene hjemme og planlegger guttebesøk. Sånn hadde i hvert fall vi det hjemme, og det var helt supert! Ikke ble jeg en tøs av det heller ;-)

 

- Hun rett over deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les før du svarer, du ;-) Jeg er ikke skuffet over at hun hadde sex, men over at hun har løyet til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest helt seriøst at om en 15-åring vil ha ett sexliv så må hun få lov til det uten å spørre om lov fra mamma først. Men jeg hadde nok slengt en kommentar om at neste gang fikk hun tømme bosset på badet selv, og ikke la bevisene ligge å slenge. Og p-piller burde hun være gammel nok til å få tak i selv - jeg hadde dødd om mamma skulle ordne sånt til meg når jeg var 15. Legg en brosjyre om prevensjon på rommet om du ikke tror hun ordner det.

 

Jeg ville forresten IKKE latt en ungdomsskoleelev være hjemme alene så lenge. En hel langhelg? Uten tilsyn? Da stoler du for mye på en tenåring enn man burde, uansett hvor "skikkelig" du mener hun er.

 

Det kunne skjedd langt værre ting enn at hun hadde hatt sex....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan man også gå tom for, man kan glemme de, bruke dem feil når f,eks når man er syk. Det er dessuten vanskeligere å få tak i. De har også mer bivirkninger enn kondomer.

Jeg syns det er vel så viktig å beskytte seg mot kjønnsykdommer. En jente på 15 vil sansynligvis ikke bruke kondom om hun allerede bruker p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man må være over 16 for å få p-piller uten foreldrenes samtykke, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være greit å sjekke om det faktisk er datteren din som har hatt sex og ikke venninnen. Om hun ikke var der tirsdag kveld, så betyr det jo ikke at hun ikke har overnattet der de to forrige nettene. Snakk med henne du, kanskje svaret ikke er så ille som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skal gjøre det! :-) Kjenner jeg gruer meg litt akkurat nå.... Så fort jeg har skrevet dette, skal jeg gå inn til henne og snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun har brukt kondom! Ansvarsbevisst iallefall. Ja, det er tidlig, men slik er det desverre idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke engang fyllt 15 første gangen... Og det er nå over 20 år siden, så verden har ikke forandret seg det minste. Vi tror vel for godt om gullene våre. Men selv om jeg var altfor ung da jeg debuterte, så betyr ikke det at jeg vil synes at mine jenter skal gjøre det samme. Det eneste jeg kan gjøre er å pørve å holde en åpen dialog og snakke med dem. Men noen garantier får man vel aldri. Får de seg kjæreste, gjerne en litt eldre gutt, så er det jo bare et tidsspørsmål. Og bestemmer de to seg for å gjøre det, så er det vel ikke mødrenes formaninger som hindrer dem. Nytter ikke å banke dem når skaden allerede har skjedd, men da starter prevansjonsveiledningen heller.

 

Hvis jenta di ikke er i et kjæresteforhold, så synes jeg det er viktig at du snakker med henne om annen beskyttelse også, og at hun også prøver å ivareta sin egen integritet og ikke bare ligger med hvem-som-helst. At det er lov å si nei, selv om man ikke er jomfru lengere.

 

Huff, ja, det er ikke lett. gruer meg selv til den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket akkurat med henne. Jeg spurte om hun og venninnen hadde hatt det gøy, og hun svarte mumlende ja. Jeg satt meg ned ved siden av henne og spurte om hun ville fortelle meg hvem som egentlig hadde vært der og hva som egentlig hadde skjedd. Hun så forskrekket på meg før hun så bort. Jeg fortalte henne at jeg hadde funnet kondomer i søppelkassen, og at jeg lurte på hvem som hadde vært her. Hun begynte å gråte, og jeg sa at jeg ikke hadde noe i mot at hun hadde sex, men at jeg var skuffet over at hun hadde løyet.

 

Etter et par minutter fortalte hun meg at hun hadde en kjæreste på 17 år. Hun fortalte meg også at de hadde hatt sex flere ganger før hjemme hos han, når hun hadde sagt at hun var hos venninner. Hun hadde vært livredd for at jeg skulle bli sint på henne, så hun hadde ikke turt å sagt noe. Jeg fortalte henne rolig at jeg syntes hun var litt ung, men at jeg ikke kunne nekte henne å ha sex. Jeg skrøt også av at hun hadde brukt kondom.

 

Vi snakket sammen en liten stund, og hun fortalte meg masse om kjæresten sin. Vi avtalte også at hun skulle invitere han en dag, slik at vi får hilse på han. Vi snakket også litt om p.piller, og kom frem til at hun kanskje begynner på det!

 

Alt gikk mye bedre enn forventet, og jeg ser frem til å møte kjæresten hennes. Jeg kan ærlig innrømme at jeg gruer meg litt også. Det føles rart å skulle møte en som har hatt sex med den lille datteren min (som tydeligvis ikke er så liten lenger).

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at samtalen gikk bedre enn forventet! :)

Husk at 15 år er en helt normal alder for jenter å debutere seksuelt - jeg var 14 når jeg hadde sex for første gang. Modent av henne å tenke på prevensjon, det var ikke jeg like flink til når jeg var ung... :)

Skjønner godt at du er skuffet over at hun løy, men om du setter deg inn i hennes situasjon er det kanskje ikke så merkelig... Jeg gjorde mye av det samme på den alderen, for å unngå ubehagelige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO! IKKE si du er skuffet, da vil hun bare føle skam og aldri ta opp slike ting igjen med deg, tro meg.

Jeg debuterte også som 15-åring, og det var helt riktig og fint for oss. Da hadde vi vært sammen et halvt år først, riktignok.

Du kunne vel tatt opp saken på en annen måte- om hun trenger p-piller? Eller spørre om venninnen, at du tilfeldigvis fant ut at hun ikke var på fotball osv.. Det er jo ikke greit å lyve! Men, jeg husker også hvor vanskelig det var å la være å snike, lyve, nettopp fordi vi ikke fikk lov til ting, lov til å overnatte, osv. Vi snek oss ut om natten og klatret inn vinduet til hverandre! Og vi gikk på tur med hunden i skogen, hvor vi også gjorde andre ting.. ;)

Så tro meg, ungdom finner sine veier, med eller uten foreldres viten og tillatelse..Og dette er naturlig, så sant det er en hyggelig gutt og de er glade i hverandre og beskytter seg.

Jeg skjønner jo at du ikke kan SI at det er greit hun har sex som 15-åring, men fyll henne heller ikke med skam!! For noe som er så naturlig...

PS:rart hun ikke ryddet isåfall!

Kingig, så lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde iallefall ikke bli sint. Det er ikke så veldig uvanlig. Jeg skaffet meg p-piller når jeg var 14 og er glad min mor ikke ble sint, men sa rett ut at hun var glad jeg hadde vært ansvarlig som hadde skaffet meg p-piller.

Datteren din har iallefall vært så ansvarlig at hun har brukt kondom, men du burde nok kanskje ta deg en liten prat med henne og få henne til og begynner på pilla:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt be henne om å skaffe seg p-piller. Men det er ikke noe man tar dem med til legen for gjøre. Når man er 15 år kan man skaffe seg p-piller selv.

 

 

■Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

■Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

■Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år.

■Dersom barnevernstjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år, etter barnevernloven § 4-8 eller § 4-12, gjelder første, annet og tredje ledd tilsvarende for barnevernstjenesten.

Vi skal alltid respektere et ønske om at opp­lys­ninger om prevensjonsveiledning ikke gis til forel­drene.

 

http://www.sexogsamfunn.no/For-fagfolk/Artikler/Prevensjon-til-jenter-under-16-%C3%A5r/

■Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

■Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

■Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år.

■Dersom barnevernstjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år, etter barnevernloven § 4-8 eller § 4-12, gjelder første, annet og tredje ledd tilsvarende for barnevernstjenesten.

Vi skal alltid respektere et ønske om at opp­lys­ninger om prevensjonsveiledning ikke gis til forel­drene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P- piller kan de få uten at foreldrene blir informert. Abort kan de også ta uten at foreldre vet noe. Hårreisende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du som mor at du har noe med om datteren din har sex?? Det har du ikke!! Husker du selv da du var ung og begynte å ha sex? Gikk du rett til moren din og fortalte det da?

 

Nei, dette syns jeg er hysterisk. Du har ingenting med om hun har sex. Hun er 15, ikke 10.

 

Cut the cord, baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...