Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av deres barn som har reagert på denne ved 15 månederskontrollen? Evt. hvor lene etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil ikke si med sikkerhet at det var vaksinen, men kan ha vært.

Reagerte ca 1 mnd etter.

Mistet alle reflekser i kroppen, klarte ikke å gå eller å holde skjeen selv.

Ble lagt inn og fikk behandling.

Fikk vite at dødligheten var opp til 10%.

Ikke mer vaksine på han.

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Frøkna her reagerte ikke med feber, prikker og slike symptomer, men omkring to uker etter vaksinen ble hun super sutretet og våknet nesten hver time hele natten. Er ikke helt sikker på om det har sammenheng med vaksinen, men regner med det da det kom akkurat når symptomene skulle komme.

• 2 uker senere...
Skrevet

ca en uke etter vaksinen fikk hun masse utslett over hele overkroppen og 39-40 i feber, varte ca 5-6 dager

Skrevet

Vel, vi er midt oppe i det akkurat nå. Vaksine forrige tirsdag (12 dager siden) På torsdag fikk han over 40 i feber, det samme på fredag. På lørdag var han feberfri, men våkner fortsatt hver time(minst) på natta og har ingen matlyst. Det kom vel en 4-5 prikker, men ikke mer.

Min sønn er en sånn som reagerer på alle vaksiner han da, så jeg er ikke så veldig overrasket. Håper bare han vil spise litt snart :-(

Skrevet

Til orientering; det er mulig å få kun Meslinge - vaksinen for de som er skeptiske eller redde. Fastlegen ordner dette.

Junior har kun fått Meslinge-delen av vaksinen, tar kusma-delen før han kommer i puberteten.Han fikk den sent; han var nesten 3 år.Ville ikke tukle med baby-kroppen før det.Og ikke skulle vi på noen utenlandsreise.

Og røde hunder hadde vi jo i "gamle dager", og ingen av oss døde av det!Så den skal han slippe.

Skrevet

Ah så det kkan være MMR vaksinen som er årsaken til at lille pus har vært litt vanskelig de siste dagene. Vanskelig å få i henne mat, vil ikke spise noe særlig og våkner mye om natten. Håper det snur snart.

Hun fikk vaksinen ca 1,5 uke siden.

Skrevet

Mini-me fikk diare dagen etter mmr vaksine.. hadde det i over to uker, fikk heller ikke i han noe mat.. etter ca en uke fikk han feber i noen dager (opp til 41) og var veldig dårlig.. Litt puslete og svak i etterkant av all sykdom, men avsluttet med ett knakende flott utslett! hadde ingen anelse at det skulle bli så ille.. ingen som sa noen ting!

Skrevet

Sønnen vår fikk vaksinen mandag for snart to uker siden. han har vært sutrete og klengete siden det, og i dag har han i tillegg fått et rødt utslett over hele overkroppen og i ansiktet. det kom plutselig. virker ikke som han er plaget av det,og har har heller ikke feber.han har aldri reagert på de andre vaksinene. håper utslettet gir seg snart. noen her som har barn som fikk utslett etter mmr-vaksinen?når gikk det bort?

Skrevet

Rose69 : Hvordan fikk du ordnet det? Jeg har spurt og fått beskjed om at det ikke produseres enkeltkomponenter lengre og at de sluttet med det i 2003

Skrevet

ca. 2 uker etter vaksinen, har begge våre blitt små sutrete, små forkjøla og har hatt litt feber. Har vart i 2-3 dager, og så helt fin igjen :)

Skrevet

1.mann fikk lett feber samme dag. Nr 2. ingen bivirkning (sov kanskje litt ekstra lenge på middagsluren sin da)

Du anonym 22.6. Går ut fra at dødeligheten på opp til 10% var på reaksjonen, og ikke av vaksine (da hadde vaksinen aldri vært tillatt) Så om du regner opp til 10% av de få % som fikk samme reaksjoner som poden din får du et forsvinnende lite tall. Skjønner det var skummelt. Men det kan det faktisk også være om man får en av sykdommene MMR skal beskyttes mot. Feks er det 350 000 som dør av meslinger på verdensbasis. Dødsfall som følge av meslinger forekommer også blandt uvaksinere også i vår del av verden (så vi er ikke trygge selv om vi bor i norge. Husk at det var et utbrudd av meslinger i oslo tidligere i vår)

Det er ingen ting som er risikofritt, så her får man vurdere hva man mener er best. (Det problematisker i denne sammenhengen her er jo at om man velger å ikke vaksinere kan dette også gå utover andre, som av ulike grunner ikke kan vaksineres)

Skrevet

Røde hunder er en sykdom som er ufarlig for de aller fleste, med to viktige unntak: gravide og nyfødte. Røde hunder tidlig i svangerskapet fører hyppig (50%) til abort og medfødte misdannelser dersom fosteret overlever. Røde hunder smitter 4 dager før utslettet kommer.

Kusma kan medføre sterilitet for menn over pubertetsalder, spontanabort (30%) hos gravide i 1. trimester og en mild form for hjernehinnebetennelse hos ca 10. Også kusma er smittsomt 4-5 dager før hevelsen inntrer.

Meslinger er ekstremt smittsomt (luftsmitte, og smitten finnes i rommet 2 timer etter at den smittefarlige var der), og smitter 2 dager før utslettet vises, og det tar ca 14 dager fra man er smittet til utslettet kommer. I i-land er dødeligheten ca 0.3%, i land med dårlig ernæring/helse og i spesielt utsatte grupper (bla. AIDS-syke) er den ca 30%.

Noen få kan ikke ta vaksiner, de kan være allergiske mot hjelpestoffer (feks. eggehvite) i vaksinen, de kan ha nedsatt immunforsvar (bla. hjertebarn eller barn med kreft), de har hatt kraftige reaksjoner på tidligere vaksiner, eller de er rett og slett litt syke den dagen de skal vaksineres. Det er min forbanna plikt å beskytte disse når jeg kan. Ved at 90% av barna vaksineres, er det for få uvaksinerte igjen til at sykdommer kan spre seg - bortsett fra om det er en stor klynge med uvaksinerte i et lite miljø.

Skrevet

Jeg er gravid og har ikke hatt røde hunder selv, så jeg håper ikke de med barn som ikke er vaksinert går i samme barnehage som mitt barn!

Ingen reaksjon etter mmr her, men hadde hun hatt det hadde jeg sett på det som normalt. Følger med største selvfølge vaksinasjonsprogrammet slik at mitt barn ikke skal smitte andre som f eks har nedsatt immunforsvar og ikke tåler de sykdommene. Viktig å tenke på andre.

• 3 uker senere...
Skrevet

Til anonym 01:23 10.07.2011

Fastlegen ordnet dette.Han hadde ikke hørt om d før, så han måtte ringe en annen lege som hadde gjort dette mange ganger.

Ikke noe problem.

Til alle mødre; følg hjertet deres.

Skrevet

Snuppa fikk kun par dager med lett feber og prikker.

p.s: Jeg ble døv pga røde hunder i mors mage.

Skrevet

Men Lillenims: En gravid kvinne kan ikke bli smittet hvis hun selv har tatt vaksinen, så da er det ingen fare for det ufødte barnet... Vi har ikke tenkt å gi gutten vår på 14 måneder MMR-vaksina, i hvert fall ikke enda. Vi skal heller beskytte ham litt fra steder som kan være farlig, ikke dra til en del sydenland osv, før han eventuelt har fått meslingevaksina.. Men hvis han eller noen andre skulle tatt med seg smitte mens jeg er gravid, så er i hvert fall min vaksine intakt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...