Gå til innhold

Erfaring med lav blodprosent etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde relativt høy blodprosent i graviditeten (var helt oppe i 12, normalt ligger jeg rundt 11). Etter fødselen ville ikke morkaka ut og jeg mistet 1,5 l blod i forbindelse med det og operasjonen etterpå.

På oppvåninga hadde jeg blodprosent nede i 5, så vidt jeg husker.. Blodprøver tatt i etterkant av at jeg fikk 2 poser med blod viste økning til rett over 8.

Jeg blir så sykt fort sliten, anpusten og gåen i kroppen nå (er en ukes tid siden fødselen). Spiser jern og c-vitaminer til den store gullmedaljen og lurer egentlig på når det skal hjelpe så det monner?

Hvor lenge har dere andre som har mistet mye blod tatt jerntilskudd? Har dere kontrollert blodprosenten hos lege i ettertid?

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleDina&gutt11  + 2englebarn
Skrevet

Mistet litt over 1 liter blod. Hadde blodprosent på 11-12 i svangerskapet, etter fødselen var den nede på skremende 4 prosent, fikk også to poser blod slik som deg.

Det tar lang tid for kroppen å hente seg inn igjen etter stort blodtap, tok jerntilskudd i nesten 2 mndr etter fødselen. Fikk selv beskjeden ang oppfølging av blod prosent hos legen; om det ikke føles endringer innen 2 uker, gå til legen og sjekk blodprosenten.

Er over 4 mndr siden fødselen, og sånn fysisk er jeg fortsatt ikke 100% "på topp" enda.. Men føler meg sterkere for hver dag som går.

Skrevet

Jeg brukte også være på 12 og gikk helt ned til 5 etter fødsel. Mistet også 1,5 l med blod. Jeg må fortsatt gå på jerntabletter hvis ikke synker det med engang og jeg begynner å skjelve, hodepine og generelt sliten.

Er 2 år og 3 mnd siden fødselen. Jeg har undersøkt det hver gang når jeg har vært hos lege. Fikk en gutt for 5 1/2 mnd siden så sjekket det ofte i sv.skapet. Men siden jeg var i så fin form etter fødselen med jenta mi (da jeg mistet 1,5 l med blod) fikk jeg ikke noe blodoverføring.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Min blodprosent var nede i 5 etter fødsel også, ble som du sier utrolig fort sliten, og måtte gå på jerntabletter en god stund etterpå...

Men fikk et supert tips av jordmødrene etter klaging fra meg om at jeg ikke syns jeg ble i bedre form: IKKE drikk eller spis meieriprodukter (melk, yoghurt, is osv) 1 time før eller 1 time etter inntak av jerntablettene, og svelg nedpå med appelsinjuice når du tar de! (kan godt hende du har fått det rådet slev også men..hehe)

Hvis du syns selv det tar for lang tid burde du ringe legen å høre, man har nok å bekymre seg for som det er når man er småbarnsmor :)

Lykke til

Skrevet

Jeg hadde ikke så lav blodprosent etter fødsel, var vel nede i 7 komma noe, men var såpass ille at jeg fikk tilbud om blod. Jeg takket nei til dette selv om jeg ser i ettertid at jeg burde takket ja. Var hvit som et laken og det var skikkelig slitsomt å bare gå et par skritt. Jeg spiste jerntabletter en liten uke kanskje, ellers spiste jeg masse leverpostei og drakk appelsinjuice. Var på kontroll hos legen 9 dager etter fødsel pga høyt blodtrykk og da målte hun blodprosenten også, og den var allerede over 10 igjen :)

Skrevet

Fikk blodoverføring ved første fødsel, etter 4 poser blod var jeg oppe i en hb på 8. Var veldig sliten i begynnelsen og det tok 2 måneder før jeg var oppe i 12 igjen. Var veldig sliten og ble som deg fort anpusten og gåen i kroppen. Tok full dose jern hele tiden og merket bedring underveis. Håper det går seg til for deg. Ikke noe gøy å miste mye blod og alt det ekstra det fører med seg.

Skrevet

Samme her. Mistet mellom 2-3 liter i følge fødselslegen. Får fort vondt i hodet osv. danset litt med storesøster i går og fikk skikkelig hejrtebank og ble vanvittig sliten:) Skal måle Hb i morgen, men det er bare en uke siden, så ikke sikkert jordmor mener det er nødvendig så tidlig. Har heldigvis sluttet å blø nå, så da øker jo Hb sikkert raskt. Dere kan jo bare bestille en time hos fastlegen, så er det fort gjort:) Kan være greit å følge med hb etter noen uker iallefall.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...