to søte små jenter Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Babyen min er 9 måneder når jeg begynner å jobbe. Hun har begynt å spise fast føde, og er ikke like avhengig av puppen som tidligere. Hun klarer seg jo sikkert fint 8-8,5 time uten pupp. Men jeg vil så gjerne gi henne tidligere. Synes hun er lita fortsatt, og who anbefaler jo amminig i lang tid ennå. Er det utnytting av systemet å be om ammefri til en 9 mnd gammel baby, når det helt sikkert ikke sulter om jeg er borte? Synes dette er så vanskelig. Vil gjerne være tilstede for min lille baby som begynner å bli stor. Men vil også være lojal overfor arbeidsplassen. De kan slite med å få fylt min plass da jeg jobber turnus innen helsevesenet. Hjelp! Hva gjør jeg? Deres mening og synspunkter kan være til stor hjelp!
OktoberPrinsesse10 <3 Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Hei:) Jeg skal også snart begynne å jobbe, da er min lille snupp også 9mnd:) Jobber i hj.tj og har bedt om ammetid... Vurderte til og fra om jeg skulle jeg også. Men så fant jeg nå ut det er bare å si ifra!! Vi har jo faktisk lrav å der! jeg ammer 3ganger om dagen, og var på egentlige "fine" tider iforhold til jobben. Og det er det som er viktigst/best for gulla mi, så da er ikke jobben liiike viktig altså Men ammer du mange ganger pr dag? Kan du evt kutte ned på noen, så du slipper å dra så mange ganger i løpet av dagen....? det går nok bra, du er nok ikke den første som har ammetid på aeb.plassen din:)
to søte små jenter Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2011 Da jeg jobber et stykke ifra der jeg bor bør jeg legge ammetiden på slutten eller i begynnelsen av dagen, slik at jeg er kortere på jobb. Fra hun står opp, til hun legger seg ammer jeg 4-5 ganger. Synes nesten det er enda verre å be om ammetid når jeg må korte ned på dagen. Føler enkelte kan se på det som utnyttelse av systemet. Vurderer å be om det i 1-2 måneder slik at vesla får en myk overgang til mye pupp-lite pupp. Det er jo en grunn til at det står at man har rett på ammetid i arbeidsmiljøloven.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Det er vel slik at man har rett på ammefri, men ikke betalt ammefri. På min arbeidsplass er det ihvertfal praksis. Da ser ikke jeg det som en utnytting av systemet uansett, da det er jeg som betaler for ammefri. Sist jeg begynte å jobbe startet jeg med 80% stilling de første 2 mnd. Det var en god ordning for oss, da både jeg og storebror fikk en myk start
lillenims Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Tull og tøv Klart du skal be om ammefri! Anbefalingene er amming til barnet er MINST 1 år, gjerne lengre. Vi har krav på ammefri, og i mange sektorer (bla. hele offentlig) er den betalt så lenge den trengs. Så lenge du faktisk bruker den til å amme, skal du IKKE ha dårlig samvittighet! (Det er også greit å be om å få starte litt senere så du får sove litt ekstra om du nattammer, synes jeg, men det forutsetter at du faktisk bruker tida på å sove ut etter nattammepausene, ikke til å lese avisa eller kose med ungen om morran!) Be om det så lenge du ammer, men husk at ammesituasjonen forandrer seg hele tida, så det er ikke sikkert det er mange måneder av arbeidskarrieren din at du har behov for fri til det! Forklar det til sjefen din også, dere kan gjerne evaluere på nytt annenhver måned eller noe slikt dersom det ikke er like fleksibelt som på jobben min. Jeg begynte å jobbe (deltid) da hun var 4 mnd, og hadde pumpefri på jobb til hun var ca 8 mnd. Da spiste hun så lite av flaske at det ikke var så mye vits i, så jeg tok i stedet fri 1-2 timer på slutten av dagen (kunne ta etter behov) og dro tidlig hjem for å amme. Da hun var rundt 11 mnd ville hun bare ammes 2-3 ganger om dagen, så da ble det pupp om jeg kom tidlig hjem, ellers ble det morgen og kveld - og det gjør vi fortsatt (15 mnd). Da hadde jeg selvsagt ikke behov for ammefri lenger. Jeg hadde det veldig fleksibelt, og tok den frien jeg trengte når jeg trengte det, vi har ikke vakter/skift eller noe slikt hos oss. Du skal jobbe i minst 40 år. Om du får 2 barn skal du ha foreldreperm i ca 1.5 år av dem, og ammefri i ca MAX 2-4 mnd (2t/dag i 4-8 mnd pr barn). Det er cirka like mye tid som ungene dine har skoleferie hvert år.
OktoberPrinsesse10 <3 Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Det er synd man skal føle man ut nytter systemet... De son gjør det og, utrolig!! Men jeg syns absolutt du skal kutte ned på arbeidstiden. Det er sikkert OK tider i forhold til jobben din også? Som sagt - det er jo en grunn for at det er anbefalt å amme og ammefri:) Jeg gruet meg veldig for å si det til sjefa, men hun tok det helt fint og syns det var flott jeg ammet enda:) så kanskje sjefen din også tar det fint:) Men om dattern din trenger pupp i løpet av arb.dagen også har du krav på at rom å amme i. Hvis pappan kan komme med jenta da... Hvordan trur du det blir å jobbe igjen?? Jeg gruer meg veeeeeldig!! Men samtidig gleder jeg meg bitte litt til å få litt nye utfordringer og ansvar igjen:) Men syns det er tidlig å måtte dra på jobb, 9mnd lissom... huff!! Håper det går fint når man kommer i gang:)
to søte små jenter Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2011 Er veldig spent på hva sjefen sier, og om hvordan det blir å evt fylle opp vakten. Er jo ikke enkelt å få en persjon til å komme for å jobbe kun en time. Vet jo det er travelt på arbeid. Noen som har erfaring med dette? Hvordan gjøres det? Er vel egentlig ikke mitt problem, men tenker jo på det. Gleder meg til å begynne å jobbe igjen, men gruer meg til å være borte fra lille gullet. Syns også hun er lita. Skulle gjerne hatt henne på ryggen sammen med meg hele arbeidstiden
littlefairy Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 hvis du jobber i kommunen har du krav på inntill 2timer pr dag, med betaling! Jeg skal jobbe noen uker til høsten og syns også det er litt ekkelt å spørre om. Men jeg slang det litt ut sånn tilfeldig "men du? Hvordan er det med ammefri.. Man har vel krav på det?" da tør ikke sjefen si noe annet.. Hehe=) du kan jo f.eks kombinere det med pausen din, eller ha kortere dager. Det må du nesten høre med sjefen, hennes jobb å legge tilrettelegge for deg samtidig som det skal funke for arbeidsplassen ift de andre og hvordan vaktene deres er. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå