Gå til innhold

Når man har tipset barnevernet om en sak....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

takk for svar, Pila:)

 

Er BV ped selv, men aldri jobbet på kontor, kun på institusjon, så det lille jeg kan om saksbehandling er fra skolebenken, bare usikker på om jeg husket riktig...

 

Så BV har altså rett til å komme på uanmeldt hjemmebesøk (tre ganger?), men dette blir sjelden brukt... Jeg er jo enig i at BV bør legge alt til rette for et godt samarbeid og at uanmeldte hjemmebesøk kanskje ikke er det beste da, men i noen tilfeller vil jeg anta at det er nødvendig, slik du sier.

 

Jeg tror jeg må oppdatere meg på saksbehandlingsreglene, innimellom får jeg lyst til å jobbe på BVkontor, men jeg tror kanskje jeg egner meg bedre som miljøterapeut og at jeg fort kan bli frustrert som saksbehandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i BV og man foretar ikke uanmeldte besøk i en sak som denne første gangen. Men et gullende rent hjem kan være like alarmerende som et skittent et. Ikke tvil på at BV ikke ser gjennom dette! Dersom det foreligger grunn til å mistenke omsorgssvikt (noe øvre innlegg av HI kan antyde) vil BV sette igang tiltak som nødvendigvis ikke vises for andre i første omgang. Hva dette er, kan være bhg plass slik at mor/far får mer overskudd, det kan være avlastningshjem, besøksfamilie eller andre tiltak. Som oftest vil et rotete og skittent (på det nivået du snakker om) være mer et symptom på at noe annet er galt og BV vil også utvilsomt rette oppmerksomheten mot dette via andre instanser. Så selv om du ikke har sett en forbedring så tvil ikke på at det skjer noe dersom det er grunnlag for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skjønnsmessig vurdering av hvorvidt den bekymring undersøkelsen ble henlagt med (altså ikke nødvendigvis den opprinnelig meldte), fremdeles med rimelig grad av sannsynlighet kan danne grunnlag for tiltak etter lov om barneverntjenester.

 

I praksis er mitt inntrykk at det varierer veldig i hvilken grad ulike barneverntjenester benytter seg av denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir liksom å kalle foreldrene "inn på teppet", etter at de var så frekke og takke nei til hjelpetiltak. Syns det er greit hvis Bv bare tar en rask kikk, men det blir dumt hvis de raider familien i tre måneder om det ikke er alvorlig omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at det har forekommet ved annet enn saker henlagt med relativt stor bekymring, dog ikke stor nok til å hjemle vedtak i noen av tvangsparagrafene.

 

Å gjennomføre en tre måneders undersøkelse for moro skyld tror jeg de færreste barneverntjenester har kapasitet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en svinesti for deg da? For alt bv vet er du en sånn overpertentlig primadonna som ikke tåler å se en eneste hybelkanin på avveie.

Dessuten, om hun så bor i en svinesti så får hun jo ryddet da. Problem solved, kanskje hun holder det ryddig også?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal det isåfall ganske mye til for de har ikke bare lov til å dukke uanmeldt opp hjemme hos folk, man kan også motsette seg besøk. For at bv skal kunne dukke opp uanmeldt må det være en dom i fylkesnemda om det.

Tvang brukes kun når det er absolutt nødvendig.

 

- det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg

- et sykt eller funksjonshemmet barn ikke får hjelp

- barnet utsettes for mishandling eller andre overgrep

- foreldrene er ute av stand til å ta ansvaret for barnet

 

Forutsetningen er at andre hjelpetiltak ikke i nødvendig grad sikrer barnets helse og utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI:

 

Du sa at det var like ille igjen etter noen dager....Hvordan kunne det bli det? Dersom hun vasket så kan det da ikke bli bekymringsverdig skittent på ett par dager nesten uansett hvor rotete hun er?

 

Rot er en ting, det må folk få lov til å ha som de vil så lenge det er mulig å bo der.

 

Det finnes grader av skittent også. Ingen har vondt av å bo ett sted hvor det er normal bruk og gulvene ikke er vasket på 14 dager. Kanskje ikke greit for mange av oss, men farlig eller bekymringsverdig er det ikke.

 

At bleiene ligger å flyter når du er der er jo ikke herlig akkurat, spesielt om de ikke er teipet igjen. Men om de ligger i ett døgn er det en ting - en uke er straks værre.

 

Brødskiver i sofaen? Er det mygl på brødet så er det klart at det ikke er særlig bra. Men er det rester fra frokosten eller kveldsmaten igår så får det være opp til de som bor der om de vil ha det sånn.

 

Røyk inne? Ufyselig men desverre ikke ulovelig. Vitner også om dårlig dømmekraft. Men hvor mange vokste ikke opp helt til slutten av 80-tallet under lignende forhold?

 

Det jeg mener er at om ett skittent hus er det du har meldt fra om, og ungene eller har det bra - så får du bare avvente hva bv kommer frem til.

 

Gudene skal vite at det er dager der jeg ikke ønsker at noen skal komme på besøk til oss på grunn av at huset flyter. Men om man klarer å rydde og vaske innimellom slagene så er det da IKKE en barnevernssak etter min mening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at så mange forsvarer foreldre som helt klart trenger hjelp... Når saker som den om Christoffer kommer opp, da hyler alle opp om at barnevernet ikke har gjort jobben sin, og at det var mange rundt som skulle meldt fra. Men i stort sett alle andre tilfeller her inne så skal folk bare la være å stikke nesa i andres saker... Mange som har svin på skogen selv eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiater uttalte at folk kritiserer psykiaterne når pasientene går amok, men at psykiaterne ikke har noen krystallkule.

Det har ikke Barnevernet heller. Men alle krever at de skal forutsi hvilken familie som blir en Christoffer-familie.

 

Denne dama KAN bli en ny Christoffer-familie, men det vet man foreløpig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sa at Barnevernet fort ser hva som er i gjære i et hjem, da har du vel glemt Alvdalsaken og at BVs røntgensyn ikke fungerte særlig bra der. Samt i en haug med andre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...