Gå til innhold

Når man har tipset barnevernet om en sak....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

gjør de ikke mer enn å innkalle til samtale og et hjemmebesøk med varsel?

saken er at jeg vet at denne mammaen desverre bor i en svinesti med barna sine, barna har det ikke greit. Men mor fikk nesten en uke på å rydde opp. gjør de ikke mer eller kan jeg tipse en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Men er du venninne (hvordan vet du at huset er en svinesti?), så ville jeg snakket med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men kommer det ikke an på hva det meldes for? Om det meldes bekymring for barn som lever i en svinesti, som du sier, tror du ikke bv er såpass erfarne at de kommer på overraskende besøk? Ser ikke poenget i å varsle på forhånd om at de kommer om en uke for å se tilstanden i g\hjemmet, for normalt oppegående mennesker ville jo da hivd seg rundt og hatt det gullende rent når de kommer? Og hvis de ikke har det, vel da er de ikke riktig nagla ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De varsla om besøket. er det jeg ikke skjønner helt.tidspunkt og det hele.

 

Det var ikke bare svinestien det ble varslet om, var en del andre saker også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de gjøre da? Hadde du blitt fornøyd om de tok med seg barna hennes? Vet du at de ikke kommer på mer oppfølging? BV er ganske kjappe til å se hva som er i gjere i et hjem..

Er du god venninne med mor (siden du vet hvordan det ser ut der så syns jeg du skal snakke med ho..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oftest sender Barnevernet ut brev, der de innkaller til møte på barnevernskontoret. Jeg frykter at de avgjør ut fra sjarm og trynefaktor om de skal starte en undersøkelse på familien.

 

Slik jeg tolker det ringer de hjem til folk hvis bekymringen er et hakk alvorligere, og da starter de undersøkelse med innhenting av opplysninger fra skole, politi osv.

 

Jeg trodde Barnevernet hadde fått mange flere ressurser og ansatte i det siste, og derfor kunne besøke flere hjem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt så nytter det desverre ikke snakke med mor. Hun er på grensa til å være psykopat. Hun er deprimert, og har null styring. Hun tar seg heller ikke av barna sine. Jeg vil ingen av dem vondt, jeg vil barnas beste. Jeg ønsker for mor sin del at hun kan få et foreldrekurs eller annen oppfølgning, ikke at barna skal bli tatt fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hva er en svinesti i deres øyne, HI? Hva mener du?

 

Det skal mye til for invaderende tiltak fra barnevernet, forstår du. Og de fleste tiltak skjer i hjemmet, som det dere har opplevd her.

 

Så klart fikk hun en uke til å ordne, hva ventet du? At de skulle hente barna ut fra hjemmet på flekken? Da har du for stor tro på hva barnevernet kan gjøre av tiltak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:50 her

 

Er ikke det helt bak mål? Syns det høres ut som mot sin hensikt..:(

Litt som om vi i politiet en lørdagskveld skulle ringt et hus vi vet det bor folk som bruker dop og sagt at "om ett par timer kommer vi og har razzia hos dere".. For da finner vi sikkert mye.....

 

Men ->>- kommer vel på etterhvert, kanskje hun kan forklare det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg.. men det er ett veldig langt mellom ett rotete hjem, og en psykopat...

 

kan hende hun får hjelp til å lære litt orden... med tanke på at bv har tausehetsplikt, og ikke du virker som så veldig god venninne så kan det hende at det er noen tiltak du ikke har helt oversikten over da vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva en svinesti er?

når det ligger søppel å flyter i hele huset, du må se deg for før du setter deg i sofaen for å ikke sette deg på en halvtyggd skive, du vegrer deg for å ta av deg skoa, selv om du har brukt sokkene i to dager, askebeger fullstappa på bordet, du begynner å lure på om det er du som ser uklart eller om det er all røyken og støvet som ligger som gjør det sånn, du må bytte klær med en gang du kommer hjem og legge de til vask.

brukte bleier ligger strødd, uten at de er blitt teipa sammen en gang

DET er en svinesti for meg....

 

Det jeg ønsker for mor her er at hun skal få oppfølging og evt avlastning. Hun trenger hjelp...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de gjør vanligvis mer. Men ikke nødvendigvis i form av uanmeldte hjemmebesøk. Det er et virkemiddel det skal en del til for å benytte.

 

Dersom du fremdeles er bekymret for barnas livssituasjon, synes jeg du skal melde bekymringen din til barnevernet igjen - ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God venninne? vel, når man har prøvd å hjelpe, men personen nekter å ta i mot hjelp og stenger alle sammen ute, så er det vel ikke så mye å gjøre.

jeg er glad i jenta, har prøvd å hjelpe, men det nytter ikke desverre. Jeg skulle gjerne ha gjort mer, men ingen når inn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gullende rent og pent der den dagen de kom, noen dager etter så fløt det igjen... Det er sånn at jeg orker ikke å gå på besøk der mer :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Høres ikke bra ut? Hvor bor dere? JEg ville meldt fra igjen. Be om et møte for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke ta bilder på mobilen din en gang hun går på do, eller noe? Da har du jo bevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det en del til for å vedta uventede hjemmebesøk? Vi fikk mange uventede besøk i en periode de var bekymret for at vi ikke klarte å ta oss av vår relativt nyfødte baby. Det var et helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal en del bekymring til for å gjøre det. Å være bekymret for om noen klarer å ta hånd om en nyfødt baby er gjerne en stor bekymring, siden disse er veldig sårbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pila;

 

er det ikke slik at i en undersøkelsessak har BV tre mnd på seg til å komme til en konklusjon (om de skla henlegge saken), og at BV i denne perioden har rett til å komme på et X antall uanmeldte besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vanlig undersøkelsestid er tre måneder. Kan i noen tilfeller utvides til seks måneder.

 

Barneverntjenesten har rett til å gjennomføre hjemmebesøk i denne perioden, men det er likevel et rådende prinsipp at man forsøker i størst mulig grad å jobbe i samarbeid med familiene. Dette med mindre det er svært alvorlig bekymring av typen vold, seksuelle overgrep etc.

 

Det er relativt uvanlig å begynne en undersøkelse med uanmeldt hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal til for at Barnevernet skal starte ny undersøkelse etter seks måneder, med eneste grunn at foreldrene tidligere har sagt nei til hjelpetiltak? (etter veiledningsskrivet fra 2008 som anbefaler dem å starte ny undersøkelse etter seks mnd når foreldre har nektet hjelpetiltak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...