Gå til innhold

Alkoholisme er 71 prosent arvelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm. Har de funnet alkoholiker-genet? Kunne ikke se det ut fra artikkelen. Vil gjette at om du vokser opp med f. eks alkoholmisbruk, er sjansen for å bli det selv høyere. Men pga miljø, ikke gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer en del...

 

Jeg hadde en kjæreste en gang hvor begge foreldrene var alkoholikere, den ene broren var på god vei, 4 av 5 onkler og 1 tante var det. Den ene bestefaren hadde visst drukket seg i hjel. Kjæresten min rørte ikke alkohol og er så vidt jeg vet fortsatt totalavholdsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks har 2 søsken. Faren deres er alkoholiker. Min eks er for glad i alkohol, og har eget kjøleskap til ølet sitt..... Ene søskenet er narkoman. Mens det andre søskenet er helt som alle andre(men er den som har hatt minst med sin far å gjøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnevernlinja lærte vi at dette er arvelig nesten utelukkende på grunn av miljø, og ikke arv.

 

På en annen side er noen mennesker "svakere" enn andre når det kommer til hvordan man takler motstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette kom ikke som noen bombe. Halve familien min (øvrig slekt) er alkoholikere. De blir jo selvsagt påvirket av hverandre, også har de det gående.

 

Men jeg tror og at miljø har en del å si, i tillegg til gener. Ingen av oss barna er blitt alkoholikere. Mye av grunnen er nok at vi har hatet dem, og hvordan de blir, også derfor vi har blitt nesten mottsatt og ganske beviste på hva som kan skje.

 

 

Hadde aldri blitt sammen med en som har samme slekt\familie som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far, hans foreldre, og hans bror med barn er alkoholiserte. Jeg er det hvite får i den sorte fåreflokken, kan det se ut til. Jeg drikker nemlig ikke mer enn maks et glass vin i halvåret, eller en øl til jul, eller hvis det passer bedre til middagen jeg vil ha alkohol til i løpet av sommergrilingen. Er man bevisst på det blir man nok uansett aldri alkoholiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...