Gå til innhold

Føler du deg respektert som alenemor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får du samme behandling som tidligere når du er ute blant offentligheten, eller føler du deg stigmatisert? Ringte Nav her endag for å undersøke hva jeg har krav på siden jeg nettopp har skilt lag med samboer. Men følte meg nesten som en tigger, og at personen i den andre enden var lite behjelpelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler meg respektert og jeg tror jeg får den respekten jeg fortjener på bakgrunn av den respekt jeg viser andre.

Hos NAV, i andre steder, kan du risikere å treffe på folk som behandler deg som dritt uansett hvilken sivilstand du måtte ha. Ja, det er kjipt, men forsøk å hev deg over det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært noe problem, hverken med NAV eller andre. Dersom du respekterer deg selv og forventer respekt fra omverdenen tror jeg det skinner igjennom. Har innimellom litt på følelsen av at aleneforeldre tar på seg en offerrolle som gjør at andres respekt faller, de møter opp på NAV med innstillingen "fiks livet mitt", uten å komme med noen konstruktive løsninger selv (dette gjelder ikke alle, men noen er det nok). Ja man har rettigheter, de skal man ikek skjemmes over å kreve, men man må ta litt tak selv også.

 

Selv da jeg satt på NAV-kontoret og forklarte at jeg ikke hadde navnet på far (lang histore, vet hvem han er altså, men hadde ikke nok info til å finne ham igjen), følte jeg meg ikke uglesett eller lite respektert. Hva de tenkte er sikkert en annen sak, men utad var de vennlige og hjelpsomme. Aldri hatt noen problemer med NAV av noen art egentlig, har søkt på det meste som finnes av støtteordninger og både vedtak og penger har kommet innen rimelig tid, både da jeg bodde i Hedmark og nå i Oslo.

 

Vennene mine tror jeg fikk mer respekt etter at de selv fikk barn et par år etter meg og innså at alle de problemene de kommer med som de er to om å håndtere taklet jeg alene i flere år. Selv tror jeg at det hadde vært tøffere å gå fra å være to ennaå ha klart seg alene far dag en, man kjenner jo ikke til noe annet, så jeg føler ikke at deres problemer er minder enn mine evt. var selv om de er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler meg ofte stigmatisert pga at jeg er alenemor.

Nav har jeg ett par episoder med, bla rett etter at barnet var født og far nektet og underskrive farskap. Måtte da inn til ett møte og den behandleren som satt der spurte meg tre TRE ganger om jeg var sikker på hvem som var barnets far. Jeg svarte ja alle gangene og at det faktisk kun var en mulig far.

Ofte føler jeg at folk jeg nylig har møtt tror man blir rik og at alt er en dans på roser som aleneforelder. De tror at jeg tok mitt valg på bakgrunn av penger og støtte som man kan få.

Dette er dog ofte folk som ikke kjenner min historie, men jeg har en oppfattning av at folk tenker litt nedlatende når jeg forteller at jeg har vert alene hele graviditeten. Ofte virker det som det er mer respekt i det og bli alene med barn etter at forholdet tok slutt.

 

men ofte er det nok sånn at hva man utstråler. Jeg utstråler på ingen måte at det er synd på meg. Jeg har tatt tak i livet mitt og gjort store forandringer etter at jeg fikk barn, jeg mottar riktignok OS men jeg studerer så da er det vel kanskje litt mer godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært annet enn alenemor, så jeg vet at det har mest med egne tanker å gjøre det du nå tenker.

 

Jeg har nå ganske store barn, og har alltid visst hva jeg har rett på. Har kranglet med trygdekontoret/NAV mange ganger, og fått rett alle gangene.

 

Så om du møter en med nedlatende holdning der, så be om ny saksbehandler(og begrunn hvorfor du vil ha det).

 

Føler meg ikke stigmatisert, for jeg vet hva jeg driver med og hva jeg står for. Selvsikkerhet i rollen hjelper utrolig mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt problemer med å få respekt. Alenemor eller ei.

På Nav ble jeg møtt med en hyggelig tone og fikk den hjelpen jeg trengte. Om det er fordi jeg er høyt utdannet, vet jeg ikke. Det er mulig det har hjulpet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller egentlig aldri hatt noe problemer med det. Jeg har hatt noen irriterende samtaler med nav, men samtidig har jeg også hatt noen veldig gode som har vært til stor hjelp. Så jeg tror egentlig at det er tilfeldig om de personene jeg har snakket med har vært irriterende eller ikke. Det har ikke noe med om jeg er alenemor eller ikke.

 

Ellers får jeg hele tiden høre av venner og bekjente, at jeg er tøff og sterk o.l. som klarer meg så bra alene med barn, og det synes jeg er hyggelig å høre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vert alene siden dag.1 og aldri følt at noen ser ned på meg som alenemor.

I kontakt med NAV blir jeg møtt med respekt og at det er jeg som vet mest..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...