ToneC Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Hei, er det noen som vet om det er normalt å ha litt ubehag i magen etter fødsel? Ikke smerter, men noen slags tak. Så lurer jeg på om noen har fått høyt blodtrykk ETTER fødsel? Er jo så mye fokus på blodtrykket under graviditeten, men ingen snakker om tiden etter fødsel. Mitt var ganske høyt nå og jeg har hatt lavt under hele graviditeten. Men må legge til at jeg er veldig sliten og sover dårlig nå, så det kan muligens øke blodtrykket... Pluss at jeg er i lite bevegelse. Puh.. Mye rart man lurer på, men har aldri vært gravid tidligere.. Vet ikke om det er under riktig forum jeg har postet dette, men regner med at de fleste med "småtroll" mellom 0-1 år ganske nylig har født:-)
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Hei og gratulerer:) Jeg kan ihvertfall svare på det med høyt blodtrykk. Begynte å få litt høyere på sluten av svangerskapet denne gangen, men ikke noe faretruend. Denne gangen ble det haste ks som endte med spinalhodepine, jeg fikk skyhøyt blodtrykk, 190/130, de sa nok at det hade sammenheng med hodepinen min, men det varte i 6 uker etter ca og da hørte jeg med sjefen min som er lege og han sa at det kunne komme av morkaka som hadde sendt ut hormoner eller noe rette etter fødselen. men lykke til og ta en kontroll hos lege/jordmor du:)
oslo37 Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Jeg fikk litt for høyt blodtrykk rett før termin, og ble satt i gang etter seks dager på grunn av det. Endte med keisersnitt. Blodtrykket normaliserte seg etter ca 7 uker og jeg kunne slutte med medisin. Ikke svangerskapsforgiftning eller noe slikt, kun relatert til svangerskapet tror legen. Ikke lett å få roa ned med en liten krabat å ha ansvar for, lite søvn, kaving med amming mv. Men det gikk seg til! Lykke til.
lillenims Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Er det lenge siden du har født? Kjenner du ekstra tak når du ammer? Livmora trekker seg sammen vha hormonet oxytocin. Dette skilles ut bla når du ammer, det er det som driver melka ut ("prikkingen" i brystene ved starten av amminga eller om du lekker melk), og det gjør også at livmora trekker seg sammen. Du kan kjenne det i livmora så lenge den ikke er skrumpet helt ned igjen, kanskje i et par uker? (Det skal normalt ikke være VONDT, men mange synes det er ubehagelig.) Dersom livmora ikke trekker seg sammen som den skal straks etter fødsel så gis det gjerne kunstig, og det er også et av hormonene som brukes for igangsetting av fødsel. (Det kan også tas som nesespray ved visse typer ammeproblemer.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå