Gå til innhold

Dumt spm: Hva skjer når en fødende kvinne ikke kan bli kjørt på sykehuset av f.eks mannen? u/t

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da tar hun vel en taxi hvis det er tid til det. Evn sykebil hvis føden vurderer det som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun ta drosje, hvis ikke jordmor/ legevakta/AMK syns situasjonen er alvorlig nok til at de rekvirerer en ambulanse til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at man ikke får ta taxi om man skal føde. De er redde for fostervann i setene. Ambulanse skal det også mye til før man får. Har en bekjent som gikk ti minutter til sykehuset med rier og rennende fostervann, fordi hun ikke fikk taxi, ambulanse og bodde i en by der hun ikke hadde venner til å kjøre seg. Lurt å gjøre bindende avtaler på forhand, så man vet sikkert at noen kan kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kan kjøre selv. Eller gå. Ta bussen. Haike. Føde hjemme. Ellers, se de andre svarene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre selv når man er i fødsel? Det er faktisk IKKE LOV. Fordi man representerer stor fare for seg selv og andre i trafikken. Synes omsorg for fødende kvinner i Norge er for dårlig - de skrev jo selv i avisen om at fødende kuer har bedre rettigheter enn fødende kvinner. Og fostervann i setene? Skal taxiene slutte å kjøre fulle hjem fra byen fordi de er redd for spy i setene? Gamle til legen fordi de er redd for at de gamle tisser på seg i taxien? Hvor blåst går det an å være?

Ikke alle har barnefar, venninner, foreldre eller noen andre der. Hadde jeg beholdt mitt 3. barn for to måneder siden, hadde jeg måttet fikse kjøringa til sykehuset som er 2 timer unna, selv og tatt ungene mine med i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på fødselsforberedende kurs fikk jeg vite at man fikk igjen pengene av NAV dersom man var i fødsel og måtte ta taxi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19:12, den historien der høres helt absurd ut. Sliter litt med å tro på at det faktisk var sånn....

Det er forøvrig ingen "kjent sak" at drosjer ikke kjører fødende. Har selv 3 venninner som har tatt taxi i fødsel, hun ene fødte hodet i drosjen og ble lempet over i en båre og fødte resten av ungen i korridoren på sykehuset. Drosjesjåføren var hverken sinna eller noe, fikk hjelp av en ansatt til å tørke opp..... Han tok det med ett smil.

En fødende kan ringe drosje, er man redd for søl får man vel ta med seg ett håndkle og sitte på da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et "spesial" tlf nummer av taxiselskapet her hvor jeg bor (øvre romerike), som jeg kunne ringe når jeg måtte ha taxi:)

Selvfølgelig kan de ikke nekte deg å ta taxi når du skal føde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo visst kan du kjøre selv! DU gjør vurderingen om det er forsvarlig. Får man rier underveis, stopper man rett og slett. Men det er jo ikke en gunstig løsning, i alle fall hvis fødselen er godt i gang. Skjønner ikke hvorfor noen sier at omsorgen for fødende er dårlig her til lands. Vi har da ultra-lave tall på skader ved fødsel. Og man har da vitterlig selv et ansvar for å ordne seg med transport? Hva hvis man er alene med større barn, skal Staten storme til og skaffe barnevakt mens man føder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal man ikke. Da tar man barna på fødestua med seg, det hadde jeg måttet gjøre hvis jeg hadde fullført svangerskap nr 3. Og nei, det er ikke forsvarlig å kjøre med rier, man klarer ikke å følge med 100% da. Omsorget er dårlig fordi kvinner blir nektet smertestillende uten gyldig grunn, satt i gang TJUETRE dager etter terminen, noe som er totalt uforsvarlig og ikke praktiseres i andre land i Norden. Fødestuene legges ned, holder nattestengt, og man må ofte fraktes med båt, fly og andre transportmidler til sykehuset. På enkelte sykehus blir ikke KS tatt før man nesten dør.

Og JA; i Norge har man stort antall fødselsskader på kvinner, mye totalruptur i forhold til f eks Finland og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At flere i Norge enn f.eks andre nordiske land må fraktes med ambulanse, båt , fly eller andre transportmidler handler jo om at vi bor så grisgrent i dette landet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man gjøre som et par av venninnene mine:

Hun ene syklet til brygga, kjørte alene i båten til fastlandet, fortøyde og tok bilen selv derfra. Hun andre kom aldri lengre enn til yttergangen og fødte der med den ene skoen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter du M og har tre barn? Da er det kanskje deg jeg skrev om som ikke fikk lov å ta taxi, ikke fikk ambulanse og måtte gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks. Er tydeligvis flere av oss. Og jeg valgte det frivillig, følte meg pigg og rusla i vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok taxi, vannet var gått, jeg hadde et badehåndkle stappa nedi joggebuksa. Taxisjåføren sa ingenting om min "tilstand"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Syns jeg ser henne på sykkel med gigamage og rier.. Ble hun straffet for å ha kjørt i fødende, uoppmerksomme tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stand up-komiker fortalte om ei dame som gikk lenge over tida, så lenge at babyens føtter kom ut, ned til trøene og den begynte å sykle den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig komiker, da..? Ellers så kan man ro/styre fritidsbåt hvis man bor i dertil egnede strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok bussen alene, gikk fint det. Selv om det var 40 ensomme og vonde minutter så var alt glemt når lillegutt var ute fire timer senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...