Undretrollet Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Noen som har erfaring fra seteleie såpass seint? Snudde babyen seg?
Blomkarse Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Eg hadde mistanke om at vesla i magen låg i seteleie frå ca veke 30, då eg kjende ei "kule" som minna veldig om eit hovud oppunder ribbeina når eg sat. Og mykje spark nede i magen, ingenting oppe. I veke 32 var eg til UL, og det var ikkje tvil lenger - jenta ligg i seteleie. Eg fekk time til gynekolog i veke 36 for å vurdere kva som skal skje vidare - det er i morgon. Så vidt eg kan kjenne har ikkje vesla snudd seg, og eg er lite innstilt på vaginal fødsel sidan dette er min fyrste + synest det er ein del risiko, serleg for barnet sin del, ved slike fødslar. Men her er meiningane veldig delte (sjå under forumet seteleiedebatten her på BIM). Vil gjerne prøve vending, dersom dette er noko dei gjer på sjukehuset Telemark (Skien) der eg skal. Men eg skal oppdatere deg/dykk etter besøket i morgon! :-)
Treningsmamma har født ♥ Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Hei Jeg ble innlagt med premature rier i uke 32 og av en eller annen grunn lå han da med rumpa ned. På alle tidligere kontroller lå han med hodet ned. Kjente jeg ble stresset, men fikk noen beroligende ord her inne om at han kan snu seg flere ganger før han bestemmer seg for å komme ut. Nå om dagen har han snudd seg igjen og ligger igjen med hodet ned. Er nå i uke 36 Lykke til med innspurten din og håper den lille snur seg for deg også
Undretrollet Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. juni 2011 Takk for svar jenter! Her er det altså hipp om happ på om babyen vender seg eller ikke... Det er vel bare å vente og se, håper den snur seg, da jeg gruer meg nok til fødselen (dette er nr 3) i utgangspunktet, men allikevel ønsker jeg ikke keisersnitt Da venter jeg spent på en oppdatering i morgen
LilleFru Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Min tulle lå i seteleie til uke 36, snudde seg spontant lillejulaften og så dagens lys en måned etter Ganske nervepirrende da, ikke å vite om man får føde normalt eller ikke... Lykke til - dere har fortsatt mange uker igjen å snu
Dolis Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 min tredje satt også i sete. jeg prøvde vending både med akupunktur, moxa og manuell vending, men det fungerte ikke for oss. ble satt opp på ks 12 dager før termin. ofte snur de seg selv på slutten da, ikke alle som er så sta som tuppa vår
Undretrollet Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. juni 2011 Vi satser alt på at den snur seg, men er denne like sta som de søsknene sine, så sitter den nok der til den vil ut (søsknene har kommet med hodet først altså, men de er ganske viljesterke for å si det sånn... hehehe )
Blomkarse Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 Oppdatering! (NB Har posta dette innlegget også på terminklubben juli 2011 og seteleiedebatten). Eg var på kontroll hjå gynekolog på sjukehuset Telemark i dag (er i veke 36), 4 veker etter siste UL, og vesla låg som forventa framleis ganske så elegant med rompa ned... Då seteleie vart oppdaga på UL i v 32 vart eg veldig skuffa - svangerskapet hadde gått så fint og eg hadde byrja førebu meg mentalt og fysisk på fødsel. Eg såg fram til fødselen med spenning, men veldig positiv innstilling og "dette greier du!" - og så BOMS, kom dette på og alt vart annleis. Dette førde til at eg las det eg kom over av sakleg (og ein del usakleg..) info om seteleie og -forløysing (sjå "seteleiedebatten" her inne, gå til kjeldene og les "Nordlandsstudien", "Stavangerstudien" og "Term breech trial" - dette er vitskaplege artiklar som gjev best mogeleg bakgrunnsinfo, både for vår eigen del, og ved samtale med jordmor/fødselslege seinare). Fyrst var eg veldig innstilt på at å føde, det ville eg! Men når eg såg korleis internasjonale studiar konkluderte med signifikant auka risiko for hypoksi (oksygenmangel) hjå foster under fødsel i seteleie, med dei potensielle konsekvensane det har (det skal ikkje gå mange minutt utan oksygentilførsle til hjernen før det får konsekvensar - til dømes cerebral parese), minka lysta. I tillegg viser det seg i den eine norske studien, at over 40% av planlagde vaginale forløysingar ender i keisarsnitt. Dette vert nødvendigvis hastesnitt, fordi fødselen stoppar opp, fosteret får det for tøft osb, og eit hastesnitt er eit ganske anna inngrep enn eit planlagt ks (både mentalt for mor og far, i forhold til anestesi, andre pre-operative førebuingar, td mtp infeksjonsfare, og med mykje større risiko for blødingar hjå mor). Konklusjonen kort oppsummert, slik eg har forstått det, og dette stadfesta gynekologen/fødselslegen eg tala med i dag - vaginal forløysing medfører størst risiko for fosteret, keisarsnitt størst risiko for mor. Sistnemnde er serleg med tanke på bløding, infeksjon, og potensiale for å måtte ha ks ved seinare sv.skap pga arrvevet etter 1. ks kan gje placenta praevia, mellom anna. Då eg kom til gynekologen i dag, sjekka han at vesla framleis ligg i seteleie, og kor stor ho er/vil bli. Vektestimatet ved termin 21. juli kom på ca 3500g. Altså kjem me i gruppa som KAN føde seteleie (trur dei fleste sjukehus set grensa ved ca 4200g, pluss/minus). - og spurde så "Vil du føde i seteleie, da?". Eg vart noko skuffa over at han ikkje kom med nye moment i vurderinga av fødsel/ks i løpet av samtalen, men eg var tydelegvis godt nok orientert frå før - så valet var i all hovudsak mitt. Vending var ikkje noko dei gjorde ofte ved sjukehuset Telemark; dei kunne gjort det om eg hadde vore veldig, veldig oppsett på det, men som han sa, var det jo risikoar ved dette også (navlestreng i surr, morkakeløysing, kan ende med hastesnitt. Og ofte kan dei visst snu seg attende att ganske fort etterpå...) Så det endte med at eg vart sett opp til planlagt ks, 1-2 veker før termin. Dette er mitt fyrste svangerskap. Hadde eg fødd vaginalt før, kan det hende eg hadde valt annleis. Dette er eit frykteleg vanskeleg val - hadde eg visst at fødsel hadde endt vellukka, berre med noko meir påkjenning og smerte for meg, hadde eg valt det. Og hadde eg kome i fødsel med uoppdaga seteleie, måtte skjebnen berre råde. Men når eg i dag sit med eit reellt val - tenk om eg då vel ein fødsel som vert langtrekt, vanskeleg, og ender med at veslegullet vårt får ein hjerneskade, cp, som direkte konsekvens av oksygenmangel under fødselen. Du kan seie kva du vil, men eg VILLE følt at det var mi skuld, nettopp fordi det var eg som tok valet. Og det ville vore ein frykteleg tung byrde. Så vel eg då alternativet med mest risiko for meg sjølv - bløding, infeksjon, blodpropp, post-operative smerter, potensielle problem i seinare svangerskap - slik naturen har skapt oss med morsinstinkt og -kjærleik som overgår det meste anna :-) Lukke til, til kvar og ein av dykk andre - og skriv gjerne her om korleis det går og kva de bestemmer dykk for! :-)
Undretrollet Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2011 Tusen takk for flott info Jeg har tenkt endel nå de siste dagene, og har bestemt meg for at om babyen ikke snur seg så blir det keisersnitt jeg vil velge. Og det du skriver her gjør meg bare enda sikrere. Var hos fysio i dag for behandling av bekkenløsning, og hun rådet meg til å ta keisersnitt. Hun sa faktisk:" la de ikke overtale deg til setefødsel". Dette begrunnet hun med at hun hadde behandlet mange babyer med skader i nakke, hofter o.l etter setefødsler. Så er det da bare å vente å se om den snur seg da Lykke til med keisersnittet!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 24. juni 2011 #10 Skrevet 24. juni 2011 Jeg er 34+3 og har også baby i seteleie. Venter på time til uk/vekstestimering. Har vært veldig innstilt på vanlig fødsel jeg også, men nå tror jeg jeg har ombestemt meg... Vil jo ikke risikere at noe skjer med babyen. Men vi har god tid enda, håper den snur seg av seg selv:-)
Litenspire *150711*høygravid Skrevet 25. juni 2011 #11 Skrevet 25. juni 2011 Her lå også babyen i tverr/seteleie, er uke 37+5. Igår var vi på Ullevål og snudde henne, det var noen harde tak, men idag ligger hun fortsatt med hodet ned og vi krysser fingrene for at hun blir liggende slik. Var veldig i tvil om jeg skulle la dem prøve, siden hun har lagt delvis i tverrleie så var ikke setefødsel ett alternativ. Veldig fornøyd med at de klarte å snu henne, vil helst slippe KS særlig nå på sommeren.. Er vel ikke alle steder de har kompetanse til å snu dem, men jeg følte meg trygt ivaretatt og de sjekka babyen hele tida underveis, verdt et forsøk synes jeg.
Maia&Mathias <3 Skrevet 25. juni 2011 #12 Skrevet 25. juni 2011 Mi ligger også i sete/tverrleie. Skal til legen til fredag og blir vel videresent til sykehuset for å få ul. Jeg er 35+4 idag og d er jo noen uker igjen som hun kan snu seg på... Krysser fingrene for at ho snur seg, jeg er heller ikke så lysten på ks (selv om d er d d blir hvis ho sitter oppe frem til fødselen).
elias30 Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Her ligger gutten i tverr/seteleie, er nå i uke 34-3. Skal på ferie en ukes tid men blir sendt til sykehuset i Tønsberg etter ferien for å se hvordan det ligger ann. Er ikke så kean på setefødsel, og er det tverrleie så tror jeg ikke det er noe alternativ, men vi er innstilt på å vende om dem gjør det ved SIV.....er det noen som vet? Godt å lese at andre som er i samme situasjon også velger å gå for keisersnitt. Jeg er bare så redd for at en blir "tvinga" til setefødsel. Det er ikke noe gøy å høre at lege og jordmor har bestemt seg i forkant. Jeg har alltid hørt at jeg har en fødekropp, har brede hofter og er 180 cm høy...det er jo noe som kan bli brukt mot meg. Jeg ønsker selvfølgelig vaginal fødsel, men ikke setefødsel. Hvilke rettigheter har man egentlig og hvordan er polisien på sykehuset i Tønsberg.
*Melody* Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Elias30 Jeg vil bare si at de hos meg nå kun 6 dager før termin fant ut at babyen ligger med rumpa ned. Så her blir det setefødsel selv om jeg er førstegangsfødende. Bekkenet og babyen er målt og dersom alt er ok så anbefaler de virkelig å føde vaginalt. Setefødsel er ikke noe ønskesituasjon for meg heller, men jeg er faktisk mer redd for ks. Eneste forskjellen mellom sete og hodeleiefødsel er jo at ved sete så kommer hodet til slutt. Hodet er det største på alle barn (selv om kroppen kommer brettet) og da kan de ikke finne ut når det bare er hodet igjen oppi der, at det sitter fast. Derfor må de vite at du har et stort nok bekken til å ha plass til et hode i fødselskanalen. Jeg trodde ærlig at kroppen tok større plass en hodet på vei ut og at det er derfor de må måle bekkenet, men slik er det altså ikke. Egentlig litt betryggende syns jeg. Uansett; når hodet skal ut til slutt så er det en fødselslege som tar seg av det fordi det skal en spesiell teknikk til... Ellers går du epidural uansett og mange dom har gj.gått både sete og hodefødsler sier at setefødselen var bedre fordi man har smertelindring hele tiden og i tillegg får full oppfølging og blir passet på hele tiden underveis. Jeg sier ikke dette for å overtale deg til vaginal fødsel, men bare en liten info om at det er trygt sålenge forholdende ligger til rette. Jeg skal føde på et sykehus hvor de er flinke på setefødsler og hvor de anbefaler det på det sterkeste selv om jeg er førstegangs. Hadde det vært snakk om et mindre sykehus med muligens mindre kompetanse så kan det hende jeg også hadde valgt ks. De har også en mye lavere terskel for å gj.føre ks ved setefødsel enn ved vanlig og ofte skjer det fordi det er liten fremgang. Derfor blir det ofte ikke hastesnitt i den grad at de løper avgårde med senga di, men heller ved at du blir enig med legen om at dette tar for lang tid slik at det kanskje er mer gunstig med ks. Det er iallefall det sykehuset fortalte meg og jeg føler enn så lenge at jeg kommer til å være i trygge hender. Men ved ks så har msn ofte ikke rier på forhånd og da får ikke babyens kropp de signalene den trenger for å forberede lungene sine. Derfor er det et ganske høy prosentandel keiserbarn som får astma og lignende i forhold til barn født vaginalt. Ang seteleiet så blir babyen utredet for hofteproblematikk uansett forløsningsmåte.
Jente2011 Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Min lå i seteleie i uke 38 å har snudd seg selv, så du trenger ikke bekymre deg ennå
elias30 Skrevet 27. juni 2011 #16 Skrevet 27. juni 2011 Hei "Melody"! Takk for langt og godt svar. Jeg avventer og ser litt. I verste fall får jeg ikke innvilget vaginal fødsel i det hele tatt i og med at ungen ligger vendt innover og er nesten i tverrleie....blir spennede å se om rompa legger seg ned....jeg og min mann får evnt prate mer med sykehuset da og høre hva dem kan tilby. Det jeg liker minst med setefødsel er rupturer og diverse som en ofte får mer av på grunn av setefødsel....( er sykepleier av yrke), men på den andre siden er det jo bedre for barnet om det kommer ut slik. Tanken på at et er så mange mennensker i rommet er også slitsomt synes jeg....blir ingen intim affære og jeg føler mannen min og jeg ikke får den fødselopplevelsen vi gjerne skulle ha hatt. Akk ja....fpr bruke tiden til hjelp og se.....mulig poden der inne vil snu seg, you never know:-) prøver tenke positivt!!
*Melody* Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 Elias30 Ja...babyen din har enda god tid til å snu seg så du trenger ikke ta sorgene heelt på forskudd ennå ) Rupturer kan man få ved vanlig hodeleie også. Flere av mine velkomst ble klippet da de skulle ha sin første og jeg har pr dags dato bare én venninne som ikke revnet noenting med sin første. Forskjellen fra setefødsel er jo at du har epidural og muligens ikke kjenner et klipp i det hele tatt annet enn etterpå. Er jo mange som får epidural ved vanlig hodefødsel også vel og merke. Uansett så får du stole på din egen dømmekraft. Hva tror du at du kommer til å takle best og hva tenker du er det beste for deg og babyen? Min største frykt er at fødselen ender i et ks fordi jeg aldri har blitt operert før og med min legeskrekk ikke kunne tenkt meg å vite at noen skjærer meg opp. Livredd for å kjenne hva de gjør eller få store blødninger + måtte vente 6 uker med å løfte annet enn baby. Men vi er alle forskjellige og har forskjellige behov og for at man uansett skal få en positiv fødselsopplevelse så er det aller viktigste at jordmødrene og legene tar godt vare på oss og er der for oss. Masse lykke til uansett hvilket valg du tar og har du flaks så snur babyen din seg helt selv slik at du slipper å ta noesomhelst valg ) Dette var din første?
elias30 Skrevet 28. juni 2011 #18 Skrevet 28. juni 2011 Hei Melody! Ja, dette er min første....termin om en god måned så det nærmer seg. Tenker å prøve vending om dem gjør det på Tønsberg. Jeg har blitt operert før og synes forsåvidt det er greit, ikke det at jeg liker det....heller ikke noe glad i å være på sykehus, men for meg ligger vel heller "skrekken" med mange mennesker til stede under en setefødsel.....det blir så lite privat. En venninne av meg som fødte i sete for et halvt år siden sa at det er rimelig folksomt men trygt.....jeg vil jo ha så lite mennesker som mulig rundt meg og tryggest mulig, he he....mangt en vil ha ja:-) Nei, jeg tenker positivt og det får gå så det går.....blir bra likevel tenker jeg. Det beste er å få en frisk og rask unge..... Lykke til du også...når var din termin?
*Melody* Skrevet 28. juni 2011 #19 Skrevet 28. juni 2011 elias30 Ja da skjønner jeg at du helst ikke vil..hvis det er antall folk i rommet du mener? Er jo enda flere under ks, men da ligger du ikke på utstilling på samme måte som under vaginal fødsel. Antar det var det du mente ) Skulle ønske jeg ikke var redd ks el operasjoner generelt. Fordelen med ks er at ungen er ute og fødsel er ferdig på under 1 time...selv om man ofte sliter lenge etterpå. Kjenner det hadde blitt vanskelig mtp på vogn inn og ut av bil feks... men det er vel bagateller når det kommer til å heller gjennomgå en fin fødselsopplevelse. Jeg har termin idag faktisk, menstermin 1 juli. Lite som skjer her ennå og er veldig spent på situasjonen. Ganske nervøs faktisk, skal ikke lyve.
Blomkarse Skrevet 28. juni 2011 #20 Skrevet 28. juni 2011 Fylgjer spent med på dykk - det ER så vanskeleg å vite kva ein skal gjere når ein kjem i denne "seteleie-situasjonen", sidan alle alternativa har både fleire negative og positive sider ved seg. Og råda ein får frå sjukehusa/fødselslegane er svært sprikande! Sender iallefall mange varme tankar, og kryssar fingrane for alle som er i same båt her :-) Hugs at når ein eingong har ein baby som er så viljesterk at han absolutt ikkje vil gjere som "alle andre" (96-97%) og liggje med hovudet ned (dette vert nok sterke og gode personlegdomar, trur de ikkje?! :-) - så er Noreg og 2011 beste staden og tida å vere. Tenk om me hadde levd for 100 år sidan! Eller i eit fattig land utan sjanse til å få noko slags val - eller hjelp, i det heile?! Alt kjem an på perspektivet, så hald ut og tenk positivt :-)
elias30 Skrevet 30. juni 2011 #21 Skrevet 30. juni 2011 Blomkarse...he he...det var noen som sa det til meg også at barnet er ganske viljesterkt når det først har bestemt seg for å ligge med rumpa ned...og jeg tenker det jeg også med et smil om munnen:-) til syvende å sist tenker jeg det er viktig å få ungen ut og at han/hun er frisk og mor/barn har det bra, samme hva vi velger:-) Blir spent på å høre hvordan det har gått med deg "melody"....let us know. Godt å søke trøst hos andre i samme situasjon....lykke til:-) Hilsen en ferieklar sete-mamma:-)
*Melody* Skrevet 30. juni 2011 #22 Skrevet 30. juni 2011 Hei elias30... Her skjer det lite :-/ Er andre dagen på overtid..har igrunnen ikke veldig lyst til å gå noe mer over tiden. Det er ikke som at knerten i magen blir noe mindre med dagene akkurat. Regner med og håper de har tatt overtid med i betraktning når det målte baby og bekken. Håper alt er bra med deg. Bebbisen din kan fortsatt snu seg.. og hvis ikke så går det nok helt fint også. Lykke til til deg også )
Undretrollet Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #23 Skrevet 30. juni 2011 Lykke til Melody, håper du snart får hilse på babyen Jeg har vært på kontroll denne uken, og babyen ligger enda med rumpa ned... Fikk time den 18. juli, hvor de skal sjekke leie og evt da videresende meg til sykehuset for fødselssamtale og måling... Håper håper håper den snur seg til da...
*Melody* Skrevet 30. juni 2011 #24 Skrevet 30. juni 2011 Undretrollet - tusen takk for det. Virker som at i seteleie så er det ikke alltid rumpa fester seg og det har den ikke gjort her. Og magen Gar heller ikke sunket så den strutter enda til tross for 2 dager på overtid. Skulle ønske han hadde hodet ned, men lite å gjøre noe med nå. Får bare satse på at alt går som det skal og at jeg slipper å gå for lenge over. Hvor langt er du på vei da? Det har faktisk hendt at babyer har snudd seg på vei til føden også.. så tvi tvi. Og masse lykke til til deg også )
Undretrollet Skrevet 1. juli 2011 Forfatter #25 Skrevet 1. juli 2011 Takk for det ja, man må bare vente og se. Men som den kontrollfreaken jeg er liker jeg ikke denne usikkerheten Vi satser på at babyen din snur seg nå på tampen... Jeg er straks 34 fullgåtte, så har jo enda litt tid igjen... Heldige du som er så nært nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå