Gå til innhold

hvilken vogn/egenskaper trenger jeg til vårt forbruk??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi bor på vestlandet, vær og vind er veldig varierende, vinteren er lang og det dumper ned snø i metervis, ofte blir det sørpe, og så fryser det på og blir forferdelig humpete og glatt..

 

på sommer/høst og vår er det dårlige veier, og vi kommer til å trille en del i skog og mark, traktorveier og grusveier..

 

vi får novemberbaby og trenger en bag som varer så lenge som mulig, og videre en sportsvogn som egner seg til barnehagesoving frem til ca 3 år.. den må kunne legges helt ned i ryggen og ha fotbrett som kan slåes opp slik den lille slipper å dingle med beina..

 

den må være stødig og stabil og veldig vanskelig å velte! vekt og pris har ingenting å si bare vogna er av kvalitet!

 

har dere noen tips og anbefalinger?

 

vi er sjeldent på kjøpesenter og trenger ikke ta hensyn til slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Simo Duo har alt du nevner.

Jeg er veldig fornøyd med den. Bruker den nå til barn nr 2.

Ang stødighet kan jeg nevne at eldstemann som er 2 1/2 stadig vekk klatrer opp i den, og han henger over bagen når babyen ligger i, og vogna står like støtt.

1. mann brukte bagen til han var 6 mnd, da ville han opp å se mer, så måtte skifte til sportsdelen. Bagen hadde nok fint passet en stund til. Håper å kunne bruke den lenger denne gang. Men sportsdelen er god og lun den også, så ikke noe problem å ta den i bruk vinterstid mens de fortsatt er ganske små.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simo Kombi eller Duo. Er en panservogn av en vogn, men veldig stødig og dekker alle behovene du nevner. Ypperlig til skogturer/slapseføre/sovevogn i barnehagen, dog noe stor til kafebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC design cobra. Best i test hos forbrukerportalen. http://forbrukerportalen.no/produkter/20030/

Jeg har den og den er helt utrolig god. Kjempelkvalitet og vi har virkelig prøvd å velte den. Les mer om den selv.

 

:)

 

Aluminiumsrammen gjør Cobra til en ekte lettvekter, og gir den et moderne design. Det roterende forhjulet, med mulighet for å låses, sørger for den nødvendige manøvrering. Fotbrettet på sportsvognensdelen og teleskop håndtaket er begge justerbare i høyden. Noe som gjøre vognen egnet for alle og enhver. Voksen som barn. Justering av ryggen er spesielt designet for babyen med tanke dens fysikk. Titteluken i taket, som åpnes/lukkes vha. magnet, gir både mor, far og junior god kontakt. Denne vognen er og kompatibel med bla. babysetet Britax Baby-Safe Plus SHR. Da trenger du imidlertid bilsete adapter.

 

 

 

Tekniske Data

 

Lettvekts aluminiumsramme

 

 

 

Høydejusterbart teleskop-håndtak

 

 

 

Sittedel med justerbar ryggstilling og høydejusterbart fotbrett

 

 

 

Hood featuring magnetic-action viewing panel

 

 

 

Roterende fronthjul som og kan låses.

 

 

 

Større beinplass fordi bakaksel ikke er gjennomgående.

 

Kan håndtakert snus

 

nei

 

Kan sitte del snus

 

Ja

 

Handlekurv

 

Ja

 

Sikkerhet

 

5-punktssele

 

 

 

 

 

Anbefalt bruk: Fra nyfødt

 

Maks vekt: 15 kg

 

Hardbag: Ja, følger med.

 

Softbag: Nei

 

Kombatibel med bilseter:

 

Römer "Baby-Safe plus SHR" (med adapter)

 

ABC Design Rider (med adapter)

 

Maxi-Cosi "Cabrio" (med adapter)

 

Oppslått (LxB) 84 x 66 cm

 

Foldet (LxBxH) 82 x 68 x 29cm

 

Total liggemål (LxB) 95 x 27 cm

 

Rygg (WxB) 29 x 48 cm

 

Håndtakshøyde 102 - 107 cm

 

Egenvekt 11,3 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hjul er nok ikke aktuellt.. syns det virker for vinglete.. og ikke ser det ut til at ungen kan ligge flatt i sportsdelen heller.. det er viktig for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby er straks 6 mndr, så vi har brukt cobraen både sommer og vinter. vi har byttet over til sportsdelen for en stund siden, nettopp fordu barnet ligger helt flatt. Den er faktisk mer stabil enn firhjulinger flest. Du burde sjekke den ut, selv om du har fordommer mot trehjulinger. Skal si meg enig i at noen av dem er ustabil, men denne er altså ikke det. Dette er den mest geniale vognene jeg noen gang har prøvd og vi kommer til å ha den til nestemann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har barn og aldri har hatt en barnevogn så kan du ikke spørre for så å slakte svaret sånn.

 

Har ikke hatt denne cobra vogna, men har flere unger og fullstendig vogndilla! Den så temmelig bra ut, nesten som jeg bør få gleder unger for å prøve vogna ;-)

 

Hvorfor er det uaktuelt med trehjuling? Klart best her på Vestlandet som alle andre steder. Har hatt trehjulinger og forhjulinger. Sånn en simo combi har jeg også hatt, kjipeste vogna jeg har vært borti, ikke lett å trille, tung og svær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha da har du seriøs vogndilla du! MEn det er en helt ufattelig bra vogn. Hadde du bodd nærmere meg skulle du få prøvekjørt min. ;) Hilsen hun som har cobraen, og jeg bor i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg har jobbet i barnehage der de brukte private vogner til soving, når vi tok med barna på tur i disse vognene var de crappy på turstier og traktorveier.. jeg syns det var ekkelt at de var så lette å velte, var livredd for å velte hver gang jeg måtte over steiner og humper, siden det ikke var mitt barn som satt i..

 

og siden jeg nå skal bruke mine penger, så vil jeg ha en vogn som er brukbar her, og som jeg ikke trenger å bekymre meg over å velte.. om en ser ut i fra fysikk, så er 4 balansepungter bedre enn tre, og en 4hjuling kan ha ett av dekkene i luften uten at det er kritisk, mens en trehjuling ikke kan det! en av vognene, en spinkel trehjuling (jogge-voggn sak) veltet bakover forid barnet snudde deg og sto på kne i setet å lente seg mot hun som sto bak..

 

jeg vil ikke ha trehjuling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men jeg MÅ bare... Andre linje av forbrukerportalens test:

 

Den er sikker og stabil.

 

Ja du den velter sikkert, siden andre trehjulinger gjør det. Alle vet jo at alle trehjulinger er like, og alle firhjulinger er like. Akkurat som alle biler gjør det helt likt i kræsjtester... mhmm.. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør velge simo combi eller duo.

Har selv combi og er veldig fornøyd :)

 

Simo er ei god vogn som mange velger år etter år ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tre liggestillinger i denne vognen, men ikke helt flat, det er et must.

 

eller VIL ikke JEG ha trehjuling samma hva testene sier.. for meg er det mer balanse og stabilitet i 4 dekk enn i tre, selv om denne muligens er mer stødig enn sine søsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall valgt lufthjul. Det funket bra på snømengdene i Oslo i vinter. Vi har Emmaljunga sportsvogn med mykbag oppi, men den bagen er ganske liten, og vår nå fire måneder gamle gutt har nettopp sluttet å bruke den. Jeg vil tro at Emmaljunga duo Edge vil være et godt valg. Har noen i barselgruppa som har den. De har god plass i bagen, og hvis sportsvogndelen er den samme som vår, er den god polstret og har full liggestilling.

 

Jeg har prøvd Simo-vognen til ei venninne, og den har bedre fjæring enn vår Emmaljunga, hvis det betyr noe for deg. Veldig greit med god fjæring hvis babyen trenger en del vugging. Ellers er vogna vår veldig stødig og solid (og dermed også tyngre enn mange andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 5 barn og prøvd x antall vogner ;)

Kommer stadig tilbake til simo som bagvogn. Ingen vogn har vært bedre enn den. Har omtrent samme forbruk som deg HI.

Synest ikke den er tung å trille i det hele tatt. Muligens litt tung å dytte inn i bilen, men hallo, man er da ingen svekling ;) Har brukt den til mine barn har vært 1 år. Funker som gull.

 

Men som sportsvogn liker jeg ikke simo. Så synd at de sluttet å lage reine bagvogner, nå må man kjøpe som duo eller kombi.

Ett godt tips er å få tak i en brukt bagvogn, også heller kjøpe sportsvogn senere.

 

Har også hatt 3-hjulinger (gt, tfk og mt) men på våre skogsstier med mye røtter og dype traktorspor, funket 3 hjuling dårlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, takk endelig en som forstår tanken min ang. trehjulinger! :) jeg har sett litt på simo og emmaljunga, har bare erfaring med sportsvogner fra barnehagen og her syns jeg emmaljunga virker super, selv om den er tung.. men jeg er heller ingen svekling! :P

 

har ikke særlig erfaring med bagvogner, men vet at jeg må ha litt størrelse på baggen da vinteren her varer mer enn halve året.. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke så mye om hvordan den funker ute på tur (venter på at lille skal komme hoppende ut). Men Hippa duo har en stor bag som kan brukes lenge, god fjæring har den og :)

 

Trehjulinger kunne jeg ha brukt på kjøpesenter, men ALDRI ute på gaten eller i skog og mark... Ser jo livsfarlig ut å gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha en stod bag?

 

Jeg vila anbefale en av de store emmaljunga duo vognene i forhold til dine kriterier. Har selv hatt simo og den har en latterlig overdreven fjæring. Den ser gammeldags ut og jeg er ikke imponert over kvaliteten. Sportsdelen er forresten hard og vond, ikke noe barnet kan sove i uten et tykt og mykt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke vil ha 3 hjuling, jeg selv synes ikke at den er nok sikker til at jeg ville skaffet meg en sånn en! lener barnet seg litt for langt fram så er det lett at den velter, og de fleste sportsdelene er slik laget at de ikke kan sitte å se på den som triller vogna, og at liggedelen(på mange av vognene) ikke kan legges helt flatt! I tillegg er mange av baggene i duo delen veldig små!

Men alle er forskjellig! jeg selv har emmaljunga mondial duo. Der er duo delen stor og varer lenge, og sportsdelen er lang og kan legges helt ned, og fotbrettet kan justeres etter ønske! Har classic crome understell, og anbefaler ikke sportsunderstellet, da dette er ekstremt tungt! fordelen sportsunderstellet er at man kan skifte kjøreretning, men vil man absolutt ha barnet i motsatt retning, er det fort gjort å snu baggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga city cross har alt du trenger og vel så det, og stooort pluss at vekta er mye lavere enn tunge simo-drog (for tro meg, vekt har mye å si, spesielt i oppoverbakker, inn- og ut av bil/ hus osv...) City crossen er stødig og stabil pga fire hjul, og den supre fjæringen gjør den perfekt på all slags føre! City bagen er dessuten stor og romslig, men likevel lett, og derfor enkel å bære med seg, og jeg bruker den fortsatt til lange jenta mi på 8 mnd. (synger på siste verset nå riktignok;) Vognen veier bare 11 kg med city bag, og den supre fjæringa gjør den virkelig til en DRØM å trille!!

 

Et stort pluss er også at sportsdelen er vendbar, slik at baby kan sitte vendt mot den som triller, og man kan ha bedre kontroll på smokk, humør til baby og man kan prate lettere sammen om det man ser, pluss at baby synes det er trygt å kunne se mammas ansikt ute blant alt det fremmede. Akkurat det er et absolutt must for meg, og gjør at ellers gode vogner som mountain buggy/ OTH og TFK blir uaktuelle som babyvogner siden sportsdelen ikke kan vendes.

 

les mer her;

 

http://www.barnevognguiden.no/emmaljunga/emmaljunga-city-cross.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...