Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Gutten er nå 4 mnd og en uke, og jeg vil gjerne venne ham til finne roen og sovne i egen seng. Vi forsøkte dette når han var 2,5 mnd og han fikk til å roe seg og sovnet med smokk når jeg satt inntil senga hans til han sov. Men det ble vanskeligere for hver dag og etter en uke ble det så mye skriking at vi bestemte oss for å vente med et nytt forsøk. Han har ikke tatt smokk siden. Han har for det meste sovnet på fanget mitt ved amming og så blitt båret i seng. Noen ganger våkner han og kaver seg opp (må ha mere pupp). Noen ganger er han så trøtt at han våkner til men aksepterer å sove videre i senga. Alt dette har forsåvidt fungert greit. Han sovner effektivt hvor som helst jeg er (foran tv:n, på overnattingsbesøk, lunsjbesøk etc) han har også sovnet etter å ha fått kveldsflasken av bestemor, men det er en måned siden nå. Problemet er vel at han ikke vil la pappaen sin legge ham. Hvilket jo blir til mitt problem da ungen blir overtrøtt og skriker til jeg kommer hjem. I det siste har han også våknet ofte på natta uten å være sulten, men jeg har ikke noe annet våpen en puppen for å få ham til å sove igjen. Nå begynner mannens ferie så vi er klare til å ta kampen sammen. Men vil gjerne høre om andres erfaringer!
mine 2 små prinsesser :) Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Heisann. Det var akkurat som å lese om min lille prinsesse! Vi startet kampen i går! Frem til i går har hun sovnet godt ved puppen om kvelden og blitt løftet foriktig over i egen seng etter en god stund! Må ruges i vogna de få gangen hun ikke har hatt puppen. Men i går var det nok! Så i går kveld fikk hun puppen frem til 8, ble holdt våken hele måltidet ved at jeg kilte hu under beina. La hu i senga og satt ved siden av å strøk på henne, hu hylte!! Dette holdt på i en time og 10 min da sov hu..!! holdt på å bli gal, men holdt ut! Hylte ikke hele tia, men sutret, gråt eller hylte... Så i kveld: Samme rituale ved puppen som i går. Så senga. La henne ned og hu hylte! Hylte i 10 min, sutret i 10 min og sovnet!! etter kun 20 min inne hos henne Så nå krysser jeg fingrene får at hu blir bedre og bedre får hver kveld!! Lykke te. Hilsen mamma til ei som er akkurat 4 mnd og veldig gla i puppen
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Slik var det med min prinsesse også. Hun har bestandig sovnet i sengen vår ved at jeg ammer henne, og så flytter henne over i sin seng når hun har sovnet. Dette fungerte veldig fint for oss. Hun hadde tidligere nektet å ta smokken, så det ble puppen som fikk den jobben. Helt til hun var 5 mnd. så gjorde vi det på den måten. På slutten hadde jeg nesten ikke melk igjen, og jeg ble liggende veldig lenge å "puppe" før hun fikk til å sovne. Jeg prøvde da å putte i smokken etter en stund med "pupping" da hun var på nippet til å sovne. Og det fungerte Gjorde dette i en liten uke, med da mindre og mindre pupp. Hun ble vant til smokken og syns det var greit å kun få den etter hvert. Så begynte jeg å legge henne i sin egen seng, og sitter da ved siden av sengen. Hun ligger å styrer litt med å sparke i lufta, og spytter smokken ut mens jeg putter den inn. Hun blir etter hvert så døsig at hun blir liggende å suge på smokken og sovner like etterpå. Så her har overgangen fra å kun sovne med puppen i vår seng, til å sovne med smokken i sin seng gått utmerket Var litt bekymret for hvordan det ville bli og stresset litt med å prøve å ikke la henne sovne med puppen i munnen. Nå skulle jeg ønske at jeg ikke brydde meg om det og bare latt henne få gjøre som hun ville. Ved neste skal jeg være mye mer avslappet med dette
pitt-pott-nøtt Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Ååå dette problemet har jeg også, men lillemor er bare 7 uker. Jeg har ALDRI greid å legge henne i sin egen seng. Kun pupp og mamma som gjelder hele natten :-(
-trollemor- Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 jeg har og samme problem med gutten min som er også 4 mnd og 5 dager. På dagen kan han fint sovne uten puppen, men som oftest sovner /døser han av med puppen og jeg legger han i sengen. Han ligger da som oftest å pludrer til han sovner. Men på kvelden er det noe helt annet. Da ligger jeg eller sitter med han lenge, gjerne 1 time og gir han mat. Og han sovner alltid med puppen og jeg legger han over i hans seng når han har fåt pupp fra begge puppene. Men jeg tenker å ta denne kampen når han får fast føde. For nå er det bare puppen som gjelder. Og da vil pappaen ha permisjon også, da kan han hjelpe til litt mer. Nå jobber han mye og jeg er alene med lillegutt og storesøster på kveldene. Da blir det som oftest at storesøster sover inne i sengen vår hvor jeg kan puppe og lese bok samtidig. God familiestemning :-) Men aberet vårt nå er at han våkner for mer mat kl 24 ca. En sjelden gang sover han helt til 01.30-02... Savner de dagene da det var rutinen... Men satser på å nattavenne helt når han begynner å spise fast føde. om et par mnd.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2011 Mye likt her ja. Planen min var å først bruke tid på å lirke ut puppen rett før han sovner for at han ikke skal sovne med den i munnen. Fetter går fint for det meste. Så var planen å legge ham over i senga når han har spist ferdig. Prøvde flere ganger og tok ham opp for mere pupp. Burde kanskje bare stå han av. La han skrike litt. Har holdt på med dette noen kvelder nå uten å merke noe forskjell på ham. Kaver seg like mye opp eller begynner å leke når han blir lagt over. Igår var jeg sliten i utgangspunktet, så etter en time, krampe i armen og såre vorter måtte jeg bare ta en timeout. Trur ikke han var trett nok rett og slett, så ventet til vi skulle legge oss ved 21.30. Ble samsoving i natt gitt. Samsoving eller ikke så sover han dårlig etter kl 2 for tiden. Har endt opp i vår seng etter amming på morrakvisten hvis jeg ikke har fått lagt ham over. Men morrakvisten blir tidligere og tidligere virker det som. Trur vi tar tak i dette på nytt over helgen (dåp og overnattingsgjester).
morgenrøde Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Vi har slitt med det samme, vugget i evigheter eller ammet henne i søvn. Hun er også 4 måneder. Leste på søvndebatten her om "opp- ned" metoden, og prøvde denne. Nå sovner hun (stortsett) ganske raskt, uten pupp eller vugging. Opp-ned metoden går ut på å legge babyen våken i senga, ta henne opp når hun gråter, holde henne helt stille, legge henne ned igjen når hun roer seg, og opp igjen når hun gråter. Litt kort forklart, så les mer om det på søvndebatten. Det eneste vi gjør nå er at vi holder på henne slik at hun vet vi er der, og hvisker rolig til henne. Hjalp også veldig å legge henne på siden, og samle hendene hennes. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå