Gå til innhold

Min 4-åring er blitt vanvitttig redd for torden....what to do?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var ekstremt tordenvær her vi bor for 3 dager siden. De var da ute i barnehagen før de rakk å gå inn. Hun ble skikkelig skremt, og har grått trøsteløst hver gang det er en sky på himmelen siden dette.

 

Gråter på og av i barnehagen. Hun er blid og leker normalt når sola er fremme, men så fort en sky er på himmelen, dvs det er overskyet så bare gråter og gråter hun fordi hun tror det kommer torden. Barnehagepersonale gjør sitt beste for å trøste og forklare...

 

I dag da jeg skulle hente var de ute. Det var overskyet, men varmt og godt. Hun satt ved siden av en av assistentene og gråt trøsteløst. Så gikk dette over, men mens jeg pakket klærne hennes kom det noen få dråper med regn. Da fikk hun helt panikk igjen...

 

Noen som har erfaring med dette? Vi (jeg og pappan) har aldri vært redd for hverken lyn eller torden, ikke har hun eldre søsken, så dette er ikke noe som hun har snappet opp hjemme heller. Hun er generelt redd for mye, litt engstelig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se om du finner en bildebok om torden! Om hun får skikkelig forklart hva det er for noe går det kanskje over? Kanskje du skal si hva hun kan gjøre for å være trygg? Som å sitte borte fra vinduer, ikke stå under trær ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imorgen er det meldt regn, masse regn. Holde henne hjemme eller vil det bare være dumt?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det såpass friskt i minne at hun ikke har rukket og glemme det ennå. Men det vil bli bedre om en liten stund. :)

 

Hvis det tordner når barna skal legge seg setter jeg på en eventyr-cd eller noe for å kamuflere buldringen litt, det hjelper her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklar henne hva det er, forklar at før trodde man på Tor med hammeren, det kan sette ting i et annet perspektiv. Tegn og mal på papir. bruk bommullsdotter, mal de og lim de på papir, la skyene kræsje osv.

 

Forklar at regn er bra fordi da får blomstene vann akkurat som vi drikker når vi er tørste. Kjøp en fin paraply til henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det hjulpet å forklare hva lynet slår ned i om det slår ned. Hos oss har vi mange trær som er høye ikke langt unna oss. Og vi ligger lavere enn mange av nabohusene våre. Så vi har mange lynavledere rundt oss. Jeg har lært de å telle fra det blinker til det smeller. Når det er så og så mange sekunder unna er det så langt unna osv.

Så når de hører det tordner nå så teller de for harde livet. Sjekker rundt seg at det er høye ting som lynet kan slå ned i osv. De har blitt så opptatt av dette, og nå som de har lært seg at når de kan telle litt mellom lynet og bråket så er det ett stykke unna. Så nå går det ganske så greit.

 

Vi var i fjor sommer ett sted som lynet gikk rett over og det slo ned mange steder rett rundt oss. Men de har fått lære tidlig hva som er lov og ikke lov når det tordner. Hvor en skal være og hva en bør gjøre.

 

Og vi har begynt å skape tradisjoner når det tordner. Vi går i kjelleren, kryper oss sammen i sofaen med en stor haug med bøker. I kjelleren hører vi ikke så mye og i det ene rommet er det ikke vinduer så vi ser ikke blinka.

Jeg husker jeg satt i gangen med mamma og leste bøker når det tordnet når jeg var liten. Det gjorde at jeg ikke syns det var så skummelt når det tordnet. Om det var midt på natta eller på dagen gjorde ingen ting, vi satte oss i gangen gjerne med dyna over oss og leste bøker. Min søster og far sto i vinduet og telte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...