Gå til innhold

Jeg er sykemeldt (uke 35), og klarer ikke ta vare på barna hjemme, så far må være hjemme fra jobb.. hva gjør vi med dette?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan han få sykemelding for å være hjemme? Må han få dette fra min lege isåfall? Eller må han bare bruke det som finnes av sykt barn/syk barnepasser/egenmeldingsdager osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må bruke syktbarndagene.

Hvem skulle tatt seg av barna om du var på jobb? Kan ikke den samme gjøre det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pappaen kan ikke sykemeldes for han er jo ikke syk. Han må bruke opp sykt barn dagene og så bruke avspasering eller ferie eller søke arbeidsgiver om lønnet/ulønnet permisjon. Han kan ikke bruke egenmeldingsdager til dette da han jo ikke er syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna ikke er syke, kan han vel ikke bruke syke-barn dagene?

Jeg tror faktisk han må bruke ferie/avspasering... Eller er jeg helt på bærtur nå?

Barepassers sykdom skal det også være noe som heter.

Når du går over i permisjon om et par uker kan i alle fall pappan få permen om du fortsatt er sykemeldt.

God bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vanligvis er hjemme og passer barn på heltid kan han få sykemelding pga. barnepassers sykdom. Det må han få av sin egen lege, men på grunnlag dokumentert sykemelding fra deg.

Hvis du har vært i jobb frem til nå og ikke kan hente/levere ibhg må dere nesten finne en annen løsning. Han må få en avtale med sin arbeidsgiver om redusert arbeidstid/avspasering evt jobbe hjemmefra på kveldstid om det er mulig.

Han kan også be om å få gå ned i stilling for en periode. Uansett, dette er hovedsakelig noe din mann må finne en løsning på sammen med sin arbeidsgiver, med mindre dere har familie som kan trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis du vanligvis er hjemme og passer barn på heltid kan han få sykemelding pga. barnepassers sykdom. Det må han få av sin egen lege, men på grunnlag dokumentert sykemelding fra deg. "

Dette stemmer IKKE, det står helt klart på nav sine sider at man kun kan bli sykemeldt pga EGEN sykdom..... Enhver lege som skriver ut en sånn sykemelding løper en stor risiko for å miste refusjonsretten fra nav og ettersom det er den legene "lever" av vil du neppe finne en lege som er villig til å ta sjansen på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må nok te fri/perm uten lønn, jeg hadde ekstrem bekkenløsning med mine 3, så da var d å få far til å løfte meg opp av senga før han dro, og stelle i stand slik at jeg fikk tatt litt vare på barna til han var hjemme igjen!

Mamman min var oggså flink å hjelpe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...