høstenerher Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Hei, jeg legger dette innlegget her da dere antagelig har den ferskeste erfaringen med dette:) Vi har en datter på 4 måneder som har ganske så knallblå øyne (dette ble hun født med). Vi ble ganske overrasket da vi begge (foreldre) har brune øyne. Men - vi har mange med blå øyne i familien. Hva er sannsynligheten for at hun skifter farge til brune? Jeg har ikke sett noe tegn på det enda, de er fortsatt veldig blå. Noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Alle babyer har blå øyne. Som oftest har de skiftet øyenfarge når de er 1 år.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Anno 12.50: ALLE babyer har ikke blå øyne! Min datter er født med brune, ikke skiftet etter ett par dager men idet hun kom utav magen Men er mulig å skifte øyenfarge ja
The Bad Gal Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Det stemmer ikke at alle er født med blå, nei. Dersom øyenfarger skal skifte, så vil du kunne se det relativt tidlig, da øyenfargen er litt udefinerbar. Dersom babyen har knallbøå øyne ved 4 mnd skal det nok mye til for at de plutselig blir brune. Se godt på innerste kanten av iris, om den har en annen farge enn resten av iris, da får du en god indikasjon. Skiftet skjer ikke ved 1 års alder, men opp til 1 års alder. Jeg ble selv født med brune øyne. Min mann har blågrå. Vår eldste jente på 3,5 år hadde, og har, en litt udefinerbar øyenfarge. Hun har brunt på innerste halvdel og mørk blågrå-aktig farge ytterst, fra avstand, fra sida, og på bilder ser de helt brune ut. Yngstejenta har alltid hatt blå, det har ikke forandret seg i det hele tatt. Hun er nå 1,5 år.
Lemonia Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Det er helt umulig å si noe om sannsynligheten, det er jo helt avhengig av hvilke gener hun har fått. Eldstemann ble født med knallblå øyne og de har holdt seg slik hele tiden. Yngstemann hadde brune øyne med blå kant rundt da han ble født og det gikk ikke lange tiden før de gikk over til å bli helt blå de også. Han er nå 3 mnd, så vi får se om de holder seg slik eller om de går tilbake til brune igjen.
respektatauten Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 jeg hadde blå øyne til jeg var over to år, etter det ble de smaragd-grønne.. de kan også være blå helt frem til puberteten og skifte da, men dette er mindre vanlig.. om hun har knall blå når hun er rundt to, er det nok sansynlig de fortsetter å være blå, ganske lite sansynlig de blir brune(siden brunt er dominant og gjerne viser seg ganske tidlig!)
Sistah*G07*J09* Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 siden dere har mange med blåøyne i familien er det mulig at øyenfarge-genet både til deg og din mann har en del som er dominant (Brun) og en del som er underlegen (blå). Derfor har både du og din mann brune øyne. Det vil si at visst både du og mannen din har genet Bb, så er det en 4.dels sjanse for at dere får ett barn med blå øyne, altså bb. Visst du skjønte det, men det kan fortsatt endre på seg fram til 1års alderen
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Min mann har grønne øyne og jeg blå. Min datter hadde blå øyne fram til 3-års alder...nå er hun snart fire og har lysegrønne. Rare greier :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. juni 2011 #9 Skrevet 23. juni 2011 Tja, det kan ta tid, men det er lite sannsynlig at de blir helt brune dersom de er blitt mer og mer knallblå til nå. Som en over skriver så er sannsynligvis dere begge bærere av både et blått og et brunt gen (da vil alltid det brune være dominant), og det gir barna deres ca 1/4 sjanse for å bli blåøyde. Ellers kan øyenfargen endre seg ganske sent. Vår eldste hadde knallblå øyne fram til han var 2,5 år, da skiftet de til blågrønne.
The Bad Gal Skrevet 23. juni 2011 #10 Skrevet 23. juni 2011 Sjekk ut denne ang øyenfarge: http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå