Gå til innhold

Hører så mange forskjellige ting ang start av velling, grøt og middags glass??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi er 3 mnd og er glad i mat! Så tenkte snart å begynne litt forsiktig med velling på kveldsmåltidet(Det gjorde miin mor med meg å brødrene mine). Så hører jeg fra andre veninner av meg som har barn på 2-3 år at de begynte allerede med grøt fra 2,5 mnd alder??!!! Noen begynte til og med middagsglass(4 mnd glass) fra 3 mnd alder?? Ikke et helt glass selvfølgelig, men noen skjeer..?

Så får jeg høre fra helsesøster i den ene kommunen at man IKKE skal begynne med velling før de er 4 mnd, mens helsesøster fra en annen sier det er greit fra ca 3 mnd??!! Blir gaaaal av at det ikke er klare retningslinjer.

Uansett dere som ikke ammer, når begynte deres små med annet en mme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke begynne med fast føde før de er 4 mnd. Før den tid er tarmsystemet for umodent til å takle fast føde. Jeg vet mange gir før den tid og kan ikke begripe hvorfor. Noen påstår at babyen har behov for det, men det skal svært gode grunner til å gi en så liten baby fast føde. Det er lett å si i ettertid at "det gikk jo bra", men det kunne man faktisk ikke vite da man gjorde det, så hvorfor ta sjansen? Bedre å vente de få ukene det gjelder når man vet at det er best for babyen.

Vi begynte med grøt da eldstemann (fikk mme) var 4 mnd. Noen skjeer først og så økende til hel porsjon etter omtrent en uke (vil nok variere fra barn til barn, noen skjønner poenget med skje fort, mens andre spytter bare ut maten).

Skrevet

Sist fullammet jeg i 6 mnd og sluttet og amme da lille var 9 mnd. Det resulterte i at jeg ble grusomt tynn. Så denne gangen har jeg bestemt meg for og introdusere mat ved 4 mnd alderen. Tenker da mat som potet og feks hirsegrøt som kan blandes med masse morsmelk og jobbe meg forsiktig og sakte oppover. Det tar jo minst en måned før babyen kan spise måltider etter introdusering. Skal prøve og fortsette med amming så lenge som mulig, men legen anbefaler meg å slutte når vekta bikker under 50 kilo. Sist veide jeg 45 kilo på slutten og det var helt forferdelig. Brukte mange måneder på å hente meg inn igjen til normalvekt på 55 kilo. Man blir jo så sliten og svimmel når man ikke har noe å gå på selv. Og nå har jeg snart 2 små, så da blir jeg nødt til å tenke litt på meg selv for og ha overskudd til barna. Men denne gangen har jeg lagt på meg nesten 20 kilo i svangerskapet så håper det holder til og amme i minst et halvt års tid (-:

Skrevet

Retningslinjene fra Helsedirektoratet med amningsentusiast Gro Nylander i spissen anbefaler innføring av fast føde ved 6 mnd for de som ammes, 4 mnd for de som får mme. Jeg har hørt at tilsvarende "aldersgrense" er 3 mnd i Sverige, men har ikke greid å finne dette i offisielle anbefalinger. Det kan ikke være slik at tarmsystemet plutsellig er modent ved 4 mnd alder for alle. Dessuten vil helsesøster kunne gi råd om tidligere innføring av fast føde ved utilfredstillende vektoppgang eller om barnet viser stor interesse for annen mat. Som så mye annet er dette individuelt. Mange opplever en lang økeperiode med urolig søvn ved 3-4 mnd alder. Flere begynner da med litt grøt og opplever at magen taklet det fint og babyen sover fornøyd. Kan ikke se noe galt i dette så lenge man starter i det små. Det er lov å tenke sjæl.

Her smakte vi litt havregrøt ved 3,5 mnd og er først nå oppe i full porsjon. (r mnd og en uke). Ammes forøvrig, men dunkle en flaske mme til kvelds).

Skrevet

Nyere forskning viser at det er lurt å innføre smaksprøver fra 4 mnd også for de som ammes. Retningslinjene er ikke reviderte for dette.

Skrevet

Ja, det er lov å tenke selv, og det er selvsagt ikke slik at tarmsystemet bare plutselig forandrer seg over natten den dagen barnet blir fire mnd. Samtidig må man huske på at to ukers utvikling er mye i et 3-4 mnd gammelt barns liv og kan ha mye å si.

Økeperiode er forøvrig ikke plagsomt for _barnet_, selv om mor blir sliten av mindre søvn en periode. Dette er da ikke annerledes enn alle andre økedøgnene et barn har i løpet av spedbarnstiden. For meg er det derfor merkelig å skulle begynne med fast føde så tidlig når det ikke engang er for barnets egen skyld. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mødre er så utrolig ivrige på å starte med denne grøten.

Skrevet

Helt enig, Lemonia. Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å stresse slik med innføring av mat.

Selv fullammet jeg frem til 6 måneder med begge mine.

Morsmelk er uten tvil den beste næringen babyen kan få, både før og etter innføring av fast føde.

Selv ville jeg ikke innført fast føde før 4-6 måneder, med mindre legen anbefalte dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...