Gå til innhold

Lar du babyen få smake på "voksenmat"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har svigerforeldre som konstant maser om at småen må få smake på ditt og datt.

"Å må da få smake is når det er så varmt ja, mm kake er godt det må han få, gi han en kjeks, la han få ditt og datt! Ser du ikke han har lyst på?"

 

Han er 5 mnd for pokker! Jeg gir da ikke min 5 mnd gamle baby is og kjeks bare fordi de synes det er så søtt?!

 

Når fikk din baby smake voksenmat?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En på 5 mnd kan fint få smake enkelte ting, men må holde seg unna bl. a. melkeprodukter.

 

Moste grønnsaker, små små biter av brød er supert å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mer de får smake på i den alderen, sies det - til mer mat kommer de til å like etterpå - min fikk smake det meste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trebarnsmor i godt voksen alder og ser ingen grunn til at en liten baby skal smake på noe annet enn morsmelk eller evt. mme. Barn som får mme begynner vel tidligere med annen mat, men rent bortsett fra det ser jeg ikke hensikten.

Når de har tippet 1 år synes jeg de godt kan få smake på søte ting, spesielt hvis de har eldre søsken.

 

Du får bare fortelle at så små ikke har godt av slik type mat, og spørre om de tar ansvaret når/hvis babyen får vondt i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:29

 

Jeg har sagt det til de flere ganger. At jeg orker ikke våkennetter bare fordi de skal gi han bløtkake feks.

Da bare ler de og sier jamen han har jo lyst på.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt litt på fingeren fra 3-4 mnd. Ja også is!

Gjorde det ikke med førstemann, var mer hysterisk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene var 4-5-6 mnd satt de ofte på fanget mens vi spiste, når de begynte å vise tegn til at de ville smake på ting (fulgte maten med blikket, veivet med armene og smattet osv) fikk de smake på det man til enhver tid hadde. Ikke store mengdene, bare en liten smak på fingeren, bitteliten bit.

 

Hva med å korrigere besteforeldrenes oppførsel med å gi dem et alternativ?

Kjøp fruktnett, babykjeks eller ha vann på en flaske etc. Gi barnet til besteforeldren å si nå skal du få smake denne frukten for FØRSTE gang hos bestefar! Du bestemmer, men vis at besteforeldrene er viktige og gi rom for hyggelige opplevelser mellom barnebarn og besteforeldre uten å være unødvendig rigid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lar barna få smake en bitte liten bit ja.. av stort sett alt vi spiser (bortsett fra de tingene som er veldig fy fy)..

 

Min teori er at hvis de voksne skal få noe ekstra, og kose seg, så bør barna få også (hvis de vil ha). Det er uansett veldig sjelden vi spiser kake, is osv

 

Og det er ingen grunn til at babyer ikke kan få smake mat med melkeprodukter, men de skal ikke ha masse av det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...