Gå til innhold

Dere vet at barnehageansatte slutter på jobb samtidig som bhg stenger?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke sant?! Ser mange sammenligner bhg og butikk i forhold til å hente sent. Husk at butikk ansatte har avsatt tid til kassaoppgjør og rydding, mens de aller fleste bhg så slutter de ansatte når bhg stenger. Derfor skal barnet være UTE av bhg når det stenger og ikke at foreldrene kommer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehageansatte (kommmunalebarnehager) fører fleksilister som alle andre kommunalt ansatte. Får som regel ikke ta det ut i penger, men må avspasere. Fleksitid skurkæne går på hver fem minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi gebyr ved for sen henting. 100 kr pr påbegynnte kvarter.

Barna skal være ute når klokken er slagen stengetid.

Vi voksne får avspasert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns absolutt ikke man er heldig om man kommer før og går senere jeg. Det blir faktisk tatt av den tiden foreldrene har betalt for at ungene skal være der. Ser ikke helt problemet med å klare å komme tidsnok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kanskje ikke så mange som har det sånn. Men det var deilig å komme på morraen og ha tid til å ta ned stoler, sette på kaffe, gjøre litt klart til brødbaking osv, før ungene kom. Ble heller ikke til at en følte en måtte kaste ut foreldrene sånn rett før stengetid. Døra ble som regel låst på stengetid og da hadde vi litt tid til å slukke lys og evnt rydde litt småting.

Burde absolutt være sånn i alle bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss begynner de 10 min før. Dette for at de skal slippe å åpne samtidig med at barna kommer.

Bedre å komme til en allerede åpnet bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så irriterende, særlig når det alltid er samme foreldrene som henter sent, gjerne 10 minutter etter stengetid. Jeg er dødssliten, ungen stakkar er dødssliten, jeg skal hente min egen unge og blir for sen til det, skal hjem å lage middag til alle og kommer senere enn avtalt. Foreldre må jo skjønne at det blir en kjede-greie av dette som faktisk spiser av tidsplanen til den som jobber der.

 

Tenker ikke på de som kommer løpende inn full av beklagelse og dårlig samvittighet og som aldri gjentar det. Tenker på de som gjør dette absolutt hver dag, iallefall flere ganger i uken. Det er respektløst ovenfor den ansatte og det er å anta at din tid er viktigere enn min tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett innlegget du henviser til, men slik du skriver dette virker det som det er greit å tøye stengetiden i butikker.

 

Jeg har jobbet i butikk i mange år, flere forskjellige butikker. Det er ikke alle butikker som har noen avsatte minutter etter stengetid som er betalt, og de stedene er den betalte tiden for kort til det som skal gjøres. Så til vanlig jobber den som skal stenge butikken noen minutter gratis, og når kunder henger igjen jobber de mange minutter gratis.

 

Så det er hverken greit å hente sent i barnehagen, eller oppholde seg i en butikk etter stengetid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg fint lite om barnehage, men jeg er tidligere butikkansatt.

 

Vi hadde 30 min på å stenge, rydde og ta kassaoppgjør. Hadde vi noen kunder som kom 2-3 min før døren skulle låses og gikk etter 20 min, da ble det gratis overtid på oss.

 

Rydding og kasseoppgjør tar som regel 30 min, det som ikke inngår i den tiden er å få ut kundene, det skal man ha gjort fra før av. har jobbet flere ganger både 15 -30 min gratis overtid pga. KUNDER!

 

så slutt og bæs om 5-10 min.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I England stenger de butikkene ti minutter før stengetid. Da begynner de å heise ned dese metallgitterene på kjøpesenterene og slipper kun folk ut. Vanvittig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er genialt.

For stengetid betyr ikke siste frist for å gå inn, men at da skal alle være ferdig med å plukke, betale, pakke ned varene og kommet seg ut av butikken. DET er det mange som ikke forstår, eller vil forstå.

 

Burde begynt med dette i Norge også. Om ikke 10 minutter før, så 5 minutter før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott opplegg i England! Når butikken stenger kl. 21.00 skal kundene være ute av butikken innen klokken 21.00. Vi burde adoptere den måten å gjøre det på hit til landet!

 

Nei, jeg jobber ikke i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig uprofesjonellt når dette skal bli mellom den enkelte forelder og den enkelte ansatte.

 

Ansatte i barnehagen må ha en avtale med sin arbeidsgiver om hva de gjør dersom de av en eller annen grunn må bli litt lenger i barnehagen (det kan jo være andre årsaker også, situasjoner kan oppstå).

 

Så må barnehagen som institusjon ved styrer eller eier være den som stiller de formelle kravene til foreldrene, om dette består av en "bot" eller andre sanksjoner, ja, det må gå frem av kontrakten. Og foreldre har kontrakt med BARNEHAGEN, ikke med hver enkelt ansatt. Og den ansatte har kontrakt med BARNAHGEN, ikke hver enkelt forelder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på sykehus i mange år, og det hørte med til sjeldenheten at jeg kunne gå på slaget. Det vanlige var fem-ti minutter over, men ett par ganger i uka gikk vi gjerne en halvtime over. Noen ganger en time eller mer. Overtid skrev vi bare om det ble mer enn ett kvarter.

 

Nå jobber jeg som noe helt annet i det private næringslivet - her jobbes det mye overtid, til og med uten å få noe ekstra betalt.

 

Sånn er det i de fleste jobber i samfunnet. Det betyr ikke at det er greit å komme for sent til barnehagehenting med vilje, men det kan skje alle.

 

Det skjønner vell du også HI som kommer for sent til å hente din egen fordi andre kommer for sent? Kjeden begynner ikke alltid med deg skjønner du. Noen ganger kommer det inn en akutt skade på ett sykehus som gjør at de som jobber der må være igjen en halvtime ekstra, andre ganger er det en klient på ett offentlig kontor eller i en bank som kommer ramlende inn døra i siste liten og MÅ få ordnet med papirer, det kan være sjefen din som ber deg om å ta en viktig telefon før du går hjem eller rett og slett bilkø som gjør at man blir stående i stampe lenger enn vanlig.

 

Verden dreier ikke rundt barnehageansatte ser du :)

 

Om det skjer hver dag at foreldre komme for seint så får du ta det opp med din overordnede så dere får betalt eller avspasering ti minutt før og ti minutt etter. (Gjør dere ikke det allerede?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en butikk, og nei, vi har ikke avsatt tid til kassaoppgjør og rydding, etter stengetid.. Ryddinga og vaskinga tar vi mellom kundene, de siste timene, samt opptelling av kassene fra dagen. Den siste kassa teller jeg opp etter at kundene er ferdig med å handle. Dvs 11, iblandt 10 over 11, pga kunder som kommer inn 2 minutter på 11, og som aldri blir ferdige å handle!

 

Og ja, det er faktisk veldig kjipt med de kundene som alltid skal komme inn bare minutter før stengetid!! Spesielt de som skal handle stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i butikk, og har betalt en halvtime etter stengetid, men det er ikke alltid nok.

På den tiden skal jeg rydde, ta kasseoppgjør (vi har tre kasser, to av dem teller vi opp før stengetid, hvis vi har tid til det.) og levere oppgjøret i nattsafen (som er 5-10 min gåtur fra butikken - som oftest kjører jeg bort). Det kommer nesten alltid en kunde 2 minutter før stengetid og aldri blir ferdig, det er så sinnsykt irriterende. Nå i det siste har jeg begynt å slukke lyset fem min etter stengetid hvis kunden fortsatt går og kikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stenger barnehagen kl 16.30, skal dere som foreldre være ute av barnehagen kl 16.30. Enkelt og greit! (Forsinkelser kan skje alle, men det skal jo ikke skje gang på gang og det bør være gode grunner. Ikke feks "oi, jeg sovna visst på sofaen" som jeg har fått servert kl 16.40)

 

I en barnehage hvor venninna mi jobber (privat) mister dem plassen sin dersom dem henter forsent x-antall ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"oisann, jeg står i havna og pusser på båten!!" Det er den "beste" vi har hatt hos oss *ler* Og pappan kom faktisk 1 TIME for sent!

Heldigvis ikke noe vanlig situasjon...

 

Sånn ellers så opplever jeg det ikke som noe problem. De fleste hos oss er ute av døra kl 1620. Vi stenger kl 1630.

De gangene som "en viss pappa" skal hente 3 små annenhver fredag, så kler vi ungene og har de klare til han kommer heseblesende kl 1628. Han er veldig glad for det, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...