Gå til innhold

Lurer...hva gjør mennene deres hjemme i huset??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting...hva forventer dere av mannen hjemme?

 

Jeg forventer at han skal hjelpe til litt hjemme, og jeg trur han forventer god snakk og takk for hver gang han gjør noe som helst uten at jeg sier at han skal gjøre noe...

Han har bodd alene i flere år før vi flyttet sammen, og jeg trudde han visste at ting ikke blir gjort av seg selv, men det ser ut som det ikke stemmer.

Han klarer ikke å rydde etter seg, ingenting blir gjort uten at jeg gjør det, og da mener jeg så og si ALLT! Han klarer å sette på vaskemaskinen et par ganger, men da KUN med sine klær, han sier det blir for vanskelig å vaske mine også.

Eller er det bare jeg som rett og slett er storkrevende?

 

Så derfor lurer jeg, hva gjør mennene deres hjemme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige mannen min gjorde ingenting...han tømte ikke søppelbøtta engang,selv om det rant over. Hivde bare søppelet inn i søppelskapet,og smalt igjen.

Derfor visste jeg hvordan jeg IKKE ville ha det med ny mann

Har ikke rukket å stille noen krav denne gangen. Den nye mannen støvsuger,vasker over gulvet,rydder inn og ut av oppvaskmaskin, vasker badet, henger opp og legger sammen tøy...ja..det meste egentlig. Og går ALLTID ut med søppelet. Jeg rører aldri søppeldunkene..litt pga at jeg er gravid og spyr av lukta..men han tar det uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du at han skal HJELPE til??

 

Både jeg og mannen forventer at den andre skal BIDRA til at alle ting blir gjort i huset. Vi gjør det som trengs, når det trengs. jeg "ser" nok skitt og støv litt kjappere enn han, og han "ser" ting som må gjøres ute litt kjappere enn meg. Men vi gjør begge alt som trengs; både vasking, rydding, hjulskift, handling osv. Rengjøring er ikke min ting som han skal hjelpe meg med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke hjelpe til, det heter å bidra i hjemmet. Lever du på 50-tallet kanskje? Uff, slik man hadde jeg kastet ut. Du trenger vel ikke et ekstra barn å rydde etter og passe på. Vanskelig å vaske dine klær?? Hahaha, noe av det mest patetiske jeg har hørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva han gjør? Vasker, rydder, lager mat, tar seg av barn, vedlikeholder, ordner i hagen osv osv osv..Det er ingenting han ikke gjør.Mye jeg ikke gjør da. Feks vedlikehold og gressklipping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er myyyye flinkere enn meg til alt husarbeid, trenger aldri å spørre om noe, for han ser det selv.

Forrige samboer gjorde aldri noe selv, han så rotet da men gjorde ikke noe med det. Jeg kom hjem fra jobb en kveld pga at jeg var syk, og da satt han på dataen å sa at ettersom jeg var hjemme kunne jeg lik så godt rydde opp rotet i huset å vaske...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

samboer og jeg er veldig likestilte på hjemmebane. Han gjør muligens mer enn meg, men det har hittil vært fordi han har kommet hjem før meg fra jobb. han rydder, vasker, lager mat (nesten alltid han som lager middag), vasker klær osv. Det eneste han ikke liker å gjøre er å vaske badet, så det gjør jeg. Må nok inrømme at han gjør mer enn meg, men det endres kanskje nå når jeg er gått i permisjon. Tror nok ikke jeg hadde blitt så glad dersom jeg var sammen med en som ikke så på hushold som et felles ansvar. Jeg "takker" ikke for noe jeg mener er et felles ansvar, selv om jeg selvsagt er veldig glad for at vi er såpass likestilte. På den annen side så mener jeg at jeg har rett til å forvente å være likestilt, nå i 2011, vi jobber begge 100% og det er ingen grunn til at jeg skal ta mer av byrden hjemme enn ham bare fordi han har utovertiss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi enige om "kjønns fordeling" på det meste foruten matlaging og ungen :) Så er jeg hjemeværende husmor på heltid, og han jobber i eget firma. Han handler inn mat ol som vi trenger, jeg fører bare opp en liste, også handler han inn for en uke, kommer jeg på noe i uken, så stikker han innom butikk etter jobb. Han klipper plen, måker snø, luker hagen, skifter dekk og olje på bilene, kjører ungen til bhg, maler det som males må, reparerer osv. Jeg tar meg av selve husvasken og slike ting. Men, om det skulle til, så gjør vi fint hverandres "oppgaver". Kall oss gammeldags, men vi trives slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har mannen faste ting han gjør som å rydde stua, tømme søppelbøtta, støvsuge og rydde soverommet.

 

Klærne mine og babyen min sine får han ikke lov å røre for hvis han vasker de slenger han de bare over tørkestatviet i en ball så de tar 1 uke å tørke, hva han gjør med sine egne klær driter jeg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er litt sånn som din HI. han ROTER overalt! Slenger fra seg skitne sokker i sofaen, han har en HAUG med klær liggende på rommet vårt som bare vokser og vokser. Jeg rydder, vasker , tar badene, vasker klær, tørker klær, tar kjøkkenet. Alt egentlig. Bretter klærene hans og ligger de klar for at han skal ta de inn i skapet, men ingenting skjer. En sjelden gang tar han et skikkelig skipper tak. Når han "rydder" hiver han alt bare inn i et skap. Det spiller ingen rolle om hvor det han "rydder" egentlig skal være så lenge det er ute av synet. Hvis han vasker klær så er det kun hans eget og hiver gjerne det skitne tøyet oppi det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal sette opp et skjema på hva han gjør hva jeg gjør, for det han sier han gjør er ikke mye!! Kanskje tar utav oppvaskemaskinen et par ganger i mnd, og i følge han gjør jo han en del!!

Jeg er mye mer praktisk anlagt enn han, klarer jo å fikse ting på bilen uten hans hjelp, og ordne opp andre ting som kanskje ellers andre hadde fått hjelp av mannen si til. Han synst det er ekkelt å gå barføtt i litt vått gress, men å sitte og klø føttene sine barføtt PÅ stuebordet det står mat er helt i orden.

Nå er ikke jeg den som klarer mest her hjemme lengre, går gravid og ikke helt i stand til å gjøre allt. Har spurt om han kunne slå plenen i et par mnd nå, det er fremdeles ikke gjort, og det nærmer seg kanskje et halv meter nå på det høyeste med ugress. Det er jo ekkelt å slå gress!

Lurer på hvordan det skal gå når småttisen kommer og det skal skiftes bleie, oppgulp, spye og masse andre div ting..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør han ikke en gang en "manneoppgave" som fiksing av bil og klipping av plen når du er gravid? Hmm... stor mulighet for at du ender opp som alenemor, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi en klar arbeidsfordeling. Han tar det som skal gjøres ute med bil, hus og hage (bortsett fra blomster,da). Og jeg tar alt inne. Funker helt utmerket. Han er kjempeglad for å ha rene klær og middagen på bordet når han kommer hjem. Og jeg er kjempeglad for at plenen blir klippet og at dekkskifte bare blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min støvsuger, setter inn/tar ut av oppvaskmaskinen, lager mat, vasker klær (minst mulig for han farger gjerne hele maskina - kanskje med vilje?hehe) går med søpla, skifter lyspærer, tømmer sluker, mater babyen, legger babyen, skifter dekk, ordner i hagen og alt utvendig husarbeid osv. trengs ikke å oppfordres og trenger ikke takk etterpå, selv om han blir glad hvis jeg legger merke til at han har støvsugd og ryddet mens jeg var på jobb.

 

Tørker ikke støv eller vasker bad og står sjeldent opp med babyen. Han skal få ha det privilegiet at han slipper unna det, siden han gjør så mye annet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han setter på klær, han henger opp, han bretter og han legger på plass. Vi deler den bra nå etterhvert.

Han setter i oppvaskemasknen og tømmer den. Han vasker av kjøkkenet. Han støvsuger og vasker gulv.

 

Han vasker ikke do og bad, og han rydder ikke i rot. Bare sporadisk med leker som ligger strødd.

 

Han har morgenen med ungene og leverer i barnehagen. Jeg henter og lager middag.

 

Han lager mat i helgene, og han rar Helge handelen. Jeg kjøper de som trengst i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj så kjedelig da.... Jeg gjorde det med eksen min, satte opp ett ryddeskjema:) så plukka vi annenhver ting å gjøre (dog han valgte å hente posten, tømme søppel osv, mens jeg fikk de store tinga:p) men det funka! Nå er jeg samboer med en som har fagbrev i renhold, og det passr meg ypperlig ;) Vi tar 50-50 ca og samme med matlaging.. Må av og til minne han på ting som å fikse sikringer, polere bil og klippe gress, men ellers er han flink :)

Kan du ikke betale en av nabogutta for å gjøre det, sik at han kommer hjem til nyklipt gress?=) Hadde jo vært litt morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke at han skal hjelpe til, det forventer jeg av tiåringen vår, altså det å hjelpe til f.eks med vindusvask, søppeltømming og støvtørking. Det er tross alt vårt hus og hjem, han er en voksen mann, og jeg forventer at han selv skal se hva som må gjøres, for så og gjøre det, uten at det kalles at han "hjelper til", som om jeg er den som egentlig skal gjøre det, men får hjelp..

 

Han støvsuger, rydder, tørker støv, går med søpla når det trengs(men glemmer å sette i nye poser, noe som irriterer meg..hehe), vasker bad og tar hårene i sluken(for det vet jeg at jeg hater), vasker gulv en sjelden gang og gjør vedlikehold på huset, både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. "det vet jeg at jeg hater"..Joda, sant nok det, men han vet det, han også! :)

 

Glemte å skrive at han tar seg av snømåkking når han er hjemme, mens jeg gjerne slår plenen, da jeg ser på det som trim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke mye trim av å klippe plenene her...har traktorklipper og den er jeg glad jeg slipper å kjøre rundt på :D Men jeg tar gjerne snømåkinga, da, det syns jeg er digg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jeg bor sammen med er borte i 5 uker i strekk, så tro meg, jeg må måkke snø jeg også! :)

Jeg kjøpte plenklipper uten framdrift med vilje, for å få litt mer trim! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nok også kjøpt meg en sånn klipper dersom mannen min var vekke 5 uker om ganga.... Hadde heller grodd inne, fremfor å sette meg på den doningen av traktor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjør det jeg ber han om. Men han ser ikke ting selv nei.. Er det noe som må gjøres må jeg be han.. Men heldigvis gjør han det han får beskjed om da. Selv om det er veldig tungt til tider.. Hadde ønska han SÅ ting selv!

 

 

Men skal prøve ut en sånn ukesplan. Henge den på kjøleslapet eller noe.. Sånn at han husker på det...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er verdens beste, han gjør nesten mer enn meg, og nå når jeg er gravid og syk gjør han absolutt alt, og han gjør det med et smil.

 

På de snart 10 årene vi har vært sammen har jeg ikke vasket gulvene en eneste gang. Han vasker badet og vasker klær og lager mat. Vanligvis deler vi jo på alt, men han kan ta alle oppgaver om jeg ikke kan. Eneste han er ubrukelig på er rydding, han skjønner ikke konseptet med at å rydde betyr å legge alle tingene på plassene sine. Han tror det er mer å same alt i en haug på et bord, hehe. Men tilgir han den. Alle er gørrmisunnelig på meg fordi jeg hat verdens aller beste mann. Og alt dette gjør han fordi han så mamman sin gjøre alt helt alene og tenkte at slik skal ikke jeg ha det. Og nei, han er ingen tøffel, vet at han er en svært sjelden rase. Vet jeg skryter, men han fortjener skry. Aldri forventer han et takk heller. Beste mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...