Gå til innhold

Ok, hjelp meg litt. En bekjent skylder meg 10000. Kan jeg sende regning, og hva hvis den ikke blir betalt? innkasso?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

En bekjent har ødelagt noe og skylder meg da titusen i reperasjon.

Har tenkt til å sende kvittering med regningen, men er redd denne personen ikke vil gjøre opp seg.

 

Så .. hvordan gå videre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere er enige om hva vedkommende skylder deg og hargjort en avtale om sum og betalingstidspunkt kan du godt sende regning. Om dere ikke er enige må dere bli det først. Da kan du eventuelt kontakte konfliktrådet for hjelp, men det kan også være nødvendig å anmelde saken.

Du kan ikke sende en sak det er strid om til inkasso og jeg vet ikke en gang om inkassoselskapene tar på seg oppdrag for privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må saksøke henne. I første omgang blir det forliksrådet, og deretter muligens småkravsprosess. I forliksrådet trenger du ikke advokat, men det kan være lurt. I tingretten vil jeg på det sterkeste anbefale det.

 

Forliksrådet er en domstol og kan gi dom for kravet, slik at det kan være tvangsgrunnlag.

 

Har du tvangsgrunnlag kan du kreve inn kravet selv gjennom namsmannen. Dette heter egentlig inkasso, og du kan gjøre det selv. Advokat kan gjøre det, du trenger ikke et inkassoselskap.

 

Sjekk først om det er dekket på en eller annen forsikring. De omfatter ofte så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan la et inklassoselskap ta seg av saken, men da må du ha bevis på at vedkommende skylder deg penger. Og inkassoselskapet skal ha en god del av beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkassoselskapene tar omlag 10000,- for oppdrag fra privatpersoner så det vil ikke lønne seg.

 

Bruk heller de forslag og gå gjennom de kanaler som andre her foreslår

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send kvittering og regning med en betalingsfrist. Dersom du ikke får oppgjør eller hører noe kan du enten ta kontakt med inkassoselskap og få hjelp til inndriving av kravet (dette koster litt, men du har også da krav på å få dekket utgifter til inkasso av debitor dersom du får gjennom kravet ditt). Husk å sende purring/varsel om inkasso før du går til inkasso, ellers vil du ikke ha rett til erstatning for inkassoutgiftene.

 

Dersom du får en tilbakemelding fra vedkommende på at h*n ikke mener å skylde deg disse pengene, kan du ikke gå til inkasso. Bestridte krav kan ikke drives inn ved inkasso. Da må du ta saken til forliksrådet. Det må da først varsles om at dersom ikke oppgjør kommen innen en viss frist (vanligvis 14 dager) så tas saken videre til forliksrådet. Dette pga av at det kan påløpe sakskostnader ved rettslige skritt som debitor kan hefte for.

Du leverer deretter inn en forliksklage til forliksrådet i hjemkommunen til den du klager inn (alminnelig verneting) og så går saken sin gang der. Forliksrådet kan avsi dom i saken og du får da en rettskraftig avgjørelse som slår fast at h*n skylder deg disse pengene og du kan da gå videre til namsmannen for å få hjelp til inndriving av kravet dersom h*n ikke gjør opp frivillig, dvs utlegg i lønn, pant i eiendom, kjøretøy ol. Det kan også være aktuelt med forlik (har rettskraftvirkning som en dom) eller innstilling, som vil si at saken tas videre til tingretten (småkravsprosess). Det er ikke så dyrt og avskrekkende som det kan virke på mange. For eks er rettsgebyr til forliksrådet kr. 860,- og dette får du igjen av motparten dersom du vinner frem med kravet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive kravet inn gjennom namsmannen er ikke det samme som inkasso...og du trenger heller ikke advokat. Å drive inn krav gjennom namsmannen kalles tvangsinndrivelse og kan bare gjøres dersom man har tvangsgrunnlag for kravet sitt, for eks dom eller forlik, eller et uimotsagt krav (etter tvangsfullbyrdelsesl § 7-2, f)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...