Gå til innhold

Noen som interessert i valp her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fått et kull på tispa mi.

blandingen er mor : golden og border collie

far: schaefer og labrador

 

Valper av eksjepsjonelt lydige og snille familiehunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, for noen blandinger da. Sikkert flotte, men desverre har vi en del med denne miksen i nærområdet her og det er ikke uten grunn at de omplasseres titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. tror ikke du vet så mye om hund 23.39. Rasene HI har i valpene sine er lettlærte og familie-vennlige hunder..

 

Hvor i landet bor du HI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet mye om hund jeg så den var litt lavmål!

Jada, lettlærte er de men de krever også sin mann. Ingen førstegangshunder. Følg med på finn etterhvert og blandinger med bl.a bc er overrepresentert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du inn på et innlegg som du i utgangspunktet ikke har noe bidrag til 23.48?

Sjekker du alle innlegg for skrivefeil? Skaff deg en hobby!

 

Vi kunne gjerne tenkt oss en valp...men har faktisk bestemt oss for en allerede. En nydelig liten husky/border collie valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordi folk bevisst blander bordercollie med rolige familiehunder. For å få intelligensen til collien, men det harmoniske lynnet til familehunden.

Det fungerer! Og i de fleste tilfellene er det oppdrager det er noe feil på, ikke hunden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som du har vett til 23:54. Ingen som driver seriøst blander raser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at de som er seriøse oppdrettere ikke blander raser.

Syns ikke man skal tukle så mye med sånt. Når vi kjøpte vår rene Golden Retriever fikk vi beskjed om at vi ikke fikk lov til å avle på den uten deres tillatelse. Egentlig veldig greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager tror dere at dagens hunderaser har blitt til?

Og hva med den nå populære labradoodle? Fin blanding som har blitt nok så anerkjent.

Nå bør ikke hvem som helst kryss-avle hunderaser, men hvis det er gjort systematisk med god oppfølging, burde det være en god idé. Alle vet da at mange raser har blitt avlet "i hjel" med til dels alvorlige lidelser. Bla.a, ryggen til schäferen, luftveiene til mopsen, og øynene til mange av skjødehundrasene. For ikke å snakke om hjertefeil og alvorlige kreftformer. Kanskje det er på tide å avle seg bort fra det, og komme fram til en blanding som er frisk både psykisk og fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes rett og slett det er alt for mange blandingshunder jeg. Trist å se at enkelte får valper på tispa si bare fordi de har lyst, uten noe videre mål.. Mulig foreldrehundene er gode hunder, men man vet jo ikke hvordan blandingen vil slå ut likevel.

Hunder bør ha stamtavle etter min mening, så vet man mer om hva som ligger bak av f.eks arvelige sykdommer og andre ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandingshunder er generelt sett friskere enn renavlet hunder.

 

har alltid hatt schæfere i familien her og de fleste forbinder schæfere med de fine brun/svart fargene og de hundene er ofte syke for de blir avlet frem på utseende og ikke det som er i hodet på de.

 

Vi har måttet gå helt vekk fra de pga måtte avlive mange pga det klikket i hodet eller HD. Har nå helt svart schæfer som er avlet fram til bruks og den er bra, men andre i familien har blandingshunder og de er faktisk mye friskere og sjelden noe galt med så det er litt feil det du sier at det å ha en stamtavle gjør at du vet hva du får....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh ok..

nye raser kommer jo fra kryssninger.. det beste eksempelet på det er vel eurasieren.. der SER man med det blotte øye hvilke 3 raser den stammer fra..

 

 

 

Wipfel krysset iflg. Annelie Feder og Joachim Hoffmann opprinnelig tre chow-chow hanner med fire wolfspitz tisper (mor og tre døtre), en variant av tysk spitz. Til å begynne med gikk denne hunden under navnet wolf-chow. På 1970-tallet ble imidlertid også linjer fra samojedhund krysset inn i rasen, og den fikk da etter hvert det meget beskrivende navnet eurasier, siden den har europeisk og asiatisk avstamning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av de som avler på blandingshunder er useriøse og vet ikke hva de driver med. Og det er ekstremt useriøst å søke valpekjøpere via et slikt forum. De fleste er opptatt av å bare bli kvitt hundene og har normalt ikke jevnlig kontakt med kjøperen resten av hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo som valpekjøper velge å avstå fra de rasene som har helseproblemer. Verre er det ikke. Så lenge folk velger å kjøpe av syke hunderaser, så opprettholder de jo problemene i rasene.

 

Likevel ville jeg ikke kjøpt en blandingsvalp av foreldre som jeg ikke vet noe om. Det er derfor mange kjøper rasehund, at de har mulighet til å finne ut om både helse og gemytt bakover i linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, akkurat det der er veldig tilfeldig. Det du sier om at de fleste blandinger er friskere enn rasehunder. For det er mindre selektiv avl når det gjelder blandinger, mye er tilfeldig der.

 

Kanskje schæferen med sterk grad HD har parret seg med en øyesyk tispe av en eller annen rase eller blanding....tror du blandingsvalpene blir friske da sånn rent automatisk?

 

Med rasehunder har man større sjans til å få friske hunder, ettersom de seriøse oppdretterne avler på helse i tillegg til utseende. Og man kan sjekke bakover i linjene etter arvelige sykdommer. Det kan man ikke på en blandingshund, for de er gjerne parret etter tilfeldigheter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det tok vel ganske lang tid før den rasen ble godkjent? Du nevner 70-tallet her. Og da hadde de vel avlet på individer de visste var friske?

 

Det er ikke det blandingsavlere her på DB eller Finn driver med. De har bare funnet en hann eller tispe som så grei nok ut for deres hund. Gjerne uten å sjekke om alt sto bra til helsemessig. Eller kanskje hadde hundene parret seg uten at eier visste det til og med. Så hvordan vite om valpene er ved god helse da???

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om det finnes utførlig rasebeskrivelse (mht historie, bruksområder, gemytt etc) av alle rasene vi har er det bemerkelsesverdig MANGE mennesker som skyter fullstendig skivebom i valg av rase! Hvordan folk da tør å skaffe seg blandingshunder - er for meg en gåte... Det er ikke bare de positive egenskapene til en hund som nedarves, de negative kan likegodt dobles. Dessuten: lydigheten nedarves IKKE.

 

Ikke noe galt i blandingshundene i seg selv, men vi har da vitterlig mer enn nok raser å velge mellom!

 

HI: jeg håper selvfølgelig at dine valper får et godt hjem, selv om jeg er sterkt i mot "selvkomponerte" raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt i mot blandingsavl, enten det gjelder katt eller hund. Folk påstår at huskatter er mye sunnere enn rasekatter. Det er jo bare tull. Men de blir ofte påkjørt, eller forsvinner lenge før de får symtomer på sykdommer. Og huskatter blir som regel ikke obdusert. På rasekatter tester vi for sykdommer som hver rase er disponert for. I tillegg til FiV/Felv før hver parring. Og hva vet man om helsa i de tilfellene som tispa har vært på tur alene og funnet seg en hannhund? Og som ei skriver her, man risikerer jo faktisk å få en hund med BÅDE HD og øyeproblemer...

 

Folk som driver med blandingsavl er dessverre de eneste som faktisk tjener noe særlig når det gjelder katt. De tar omtrent halv pris av en rasekatt. For en kattunge som ikke er chippet, vaksinert eller veterinærbesiktiget. De har ikke brukt masse penger på helsetester og parringsavgifter. (Kan fort være 2500,- pr kattunge til hankatteieren). De har ikke brukt en formue på å reise i inn- og utland på utstillinger for å få titler til katten sin. Fikk forresten tilbud om å kjøpe en avlshann nå, "bare" 18 000,-...

Men jeg vil ikke ha en fertil hannkatt hjemme, de kan fort pisse ned alt du har av møbler, har hørt om folk som må tapetsere om, legge nye gulv osv osv. Så det er ikke superbusiness å leie ut avlskatt heller... Men andre slipper ut Skogkatten sin og tar 3-3500 kroner for en kattunge, ren netto bortsett fra litt ekstra mat og sand...

 

Ble litt langt, men blandinsavl provoserer meg noe j****,særlig siden de fleste gjør det bak ryggen på oppdretteren sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig hvordan folk her bruker alt som står i sin makt på å diskutere, istedet for å svare på det som egentlig blir spurt om.

Har ikke sett at noen av dere som har svart har noe ønske om valp i utgangspunktet, så hvorfor gå inn på tråden da? Det er meg en gåte.

 

Blandingen av mine hunder var absolutt planlagt. Dette fordi flere har etterspurt valp fra spesielt min hann. Han er en usannsynlig bra hund,om jeg får lov til å skryte av den.Og vi vil også ha en valp til fra kullet til våre to hunder. Jeg vet alt om hundene, da de har vært i mitt eie nesten 8år.

De har Aldri vært syke, og er ekstremt lydige og lettlærte.

 

Er jo aldri noen vits å legge ut slike ting her,men heldigvis er ikke dette det eneste forumet jeg bruker.

 

Hvis noen hadde vært interessert kunne jeg lagt ut linken til annonsen,men det tar jeg meg ikke bryet med.

 

Ha en god dag, og kos dere videre med diskusjonen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter valper på ei tispe som er 8 år, eller kanskje mer... Du er sannelig ikke helt god spør du meg, burde kanskje ikke hatt hund???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...