Honningmelon Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 Vi har ikke holdt på med flaske så veldig lenge enda, så er fortsatt noen ting jeg lurer på. Når dere skal ut på ting. Hvordan planlegger dere måltider i forhold til det? Når jeg ammet, bare fylte jeg opp litt før vi dro, så hun skulle være mett. Men, hvordan gjør dere det med flaska? Før eks. om bebisen spiser hver 3-4 time, men dere skal dra to timer etter bebisen har spist. Tar dere med mat, eller gir dere ekstra før dere drar? Hender vi skal til legen (oppfølging med det ene øyet hennes), og da er det jo greit om hun er mett og rolig... Og en annen ting ang. blandemetoden av mme når en er ute på tur. Altså termos med varmt og flaske med kaldt. Det hender jeg må blande litt frem og tilbake før å få riktig temp, og da må jeg helle ut vann fra flaska før å få riktig mål. Og så det dumme spørsmålet, hvor gjør dere av vannet dere må helle ut, hvis dere er inne en plass, og ikke har kaffekopp eller noe å tømme ut i? Som sagt, ganske fersk med flaske ;-)
Lemonia Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Hvis babyen er våken før vi drar gir jeg ham litt ekstra og tar med i tillegg. Jeg har alltid mat med ut til ham så fremt jeg ikke bare skal f.eks. en kjapp tur på butikken. Hvis babyen sover vekker jeg ham ikke for påfyll, da bare tar jeg med og blander der vi er hvis han er sulten når han våkner. Jeg har aldri måttet helle ut vann for å få rett temperatur, så jeg vet ikke helt hvor jeg ville gjort av det. Er det så vanskelig å få rett temperatur da? Hvis jeg f.eks. skal ha 100 ml ferdig mme har jeg i pulveret, ca 40 ml kokende vann fra termos og 60 ml kaldt vann fra flaske. Da blir det perfekt temperatur.
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Her er det jeg gjorde med flaske på tur: Hjemme har jeg alltid en mugge med kokt, avkjølt vann. Før vi skulle ut, så fylte jeg en flaske med vann, varmet i microen til den var litt varmere enn ønskelig og fylte opp i en liten termos. Så når babyen ble sulten, så var vannet perfekt temperert og jeg blandet med pulveret jeg hadde målt opp i dispenseren. (Akkurat det samme gjorde jeg på natta også) Ga ikke noe mellom måltidene, ville helst ikke ha en uvane med en baby som småspiste hele tiden.
C.L.H85 Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Jeg fyller opp den mengden kokt vann jeg skal ha i flasken ,avkjøles litt på benken, og setter den i stellebagen- der er det sånne "termo" rom eller hva det heter. Da avkjøles vannet saktere og har som regel riktig temp når det er tid for mat. Ellers pleier jeg å planlegge maten til før jeg skal noe. Du kan også ha med flasker med riktig mengde avkjølt vann og en termos med kokvarmt. Så setter du det i vannbad;) Det overflødige vannet.... Vel du kan jo spørre der du er om du kan helle det noe sted? Er jo rent vann, så ikke snakk om å forurense;) Er du på lege kontorer er det i hvertfall ikke noe problem;)
Jenny_m Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Hei på deg. Det du kan gjøre om du må dra en time før baby skal soise er å alge en liten flaske og se om hun/han vil ha . Hvis ikke baby vil ha er det ikke så ille å slå ut noen skjeer nan. På barnas hus får man kjøpt doseringsdings samme kan man bestille fra tupperwarehttp://www.tupperware.no/produkter/tuppercare-baby-trio Kjempe smart, så har du ferdige doser. Jeg driver også og heller litt fram og tilbake for å finne riktig temp.Vet jeg vi skal bort et sted hvor vi ikke kan slå ut vannet tar jeg med meg to flasker vann. Man heller jo vannet ut fordi det er for kladt og man må ha mere varmt vann. hvis du får for varmt vann kan du bar helle fra den andre flasken igjen.. Fantastisk verden det her hehe Lykke til . Du finner til slutt ut hva som funker best for deg
Canari Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Hei, jeg har bare drukket det overflødige vannet selv jeg - anser ikke det som farlig :-)
3 nøtter til Askepott Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 uff, stakkars dere, virker jo som ett enormt stress med varmt og kaldt vann på termos. Har i huset neskter gutten å drikke om ikke melka er romtemp så vi tar bare med ett par flasker med van vi
Flaggermusa Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Jeg er så heldig at jeg har en som drikker de ferdigblandede nanboksene romtemperert, så jeg slipper å varme de opp. Men når han var mindre så fant jeg alltids en plass å varme opp vannet i flasken, på en cafè eller noe.
Lemonia Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Dere som bruker romtemperert vann. Vil bare gjøre dere oppmerksomme på at det faktisk går mot WHOs anbefalinger om at mmepulver skal blandes ut i vann som er minst 70 grader. Helt greit at dere velger å ikke gjøre det selv, men synes man skal være forsiktig med å anbefale andre det samme. Det blir litt som å spise spekemat under svangerskapet. Helt greit for dem som velger å spise det likevel, men man anbefaler ikke andre om å gjøre det samme. Forøvrig er det ikke det minste styr å ha med termos og flaske med kaldt vann. Babyen trenger mat og jeg velger å gjøre det på en tryggest mulige måte. Kunne selvsagt brukt ferdigkartonger, men når man er ute av huset såpass ofte som vi er synes jeg det er bortkastede penger når pulveret er billigere og eneste forskjell er at jeg må ha med meg et par ekstra ting ut.
mammasgull:) Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 Pleier å ta med ferdigblandet NAN som hun av og til aksepterer i romtemperatur. De trenger ikke stå i kjøleskap når de er uåpnet. Om hun ikke aksepterer romtemperert melk bruker jeg denne http://www.lilleprinsen.no/product/483848/iiamo_go-Designer-tateflaske.html
bIomstre Skrevet 22. juni 2011 #11 Skrevet 22. juni 2011 Riktig at WHOs retnigslinje sier 70 grader. Men nå er det kun et merke på det norske markedet som annviser denne blandetemperaturen. Det norske Mattilsynet sin retningslinje er at man skal følge den temperaturen son står på pakken og blande ferske måltider hver gang.
bIomstre Skrevet 22. juni 2011 #12 Skrevet 22. juni 2011 Hei! Jeg har aldri gitt ekstra før vi har dratt, men tatt med mat. Til overflødig vann brukte jeg termoskoppen... Men du har kanskje en uten? En topp på tåteflasken da, har du det? Man finner altids en vask man kan tømme det i etterpå. Ville ikke tatt sjansen på å drikke av flasken... Høres litt feil ut å sterilisere flasker og vann og så overføre masse bakterier ved å drikke av flaska selv... Og du, det finnes ingen dumme spørsmål :-)
Lemonia Skrevet 22. juni 2011 #13 Skrevet 22. juni 2011 At man skal sterilisere flaskene har å gjøre med melkebakterier og ikke andre bakterier (som selv nyfødte babyer får i seg når de spiser på fingrene sine, tygger på klær eller tepper og annet) så man trenger ikke være redd for å drikke av flasken selv.
Matitt ,Mini, og Ny Mage:) Skrevet 22. juni 2011 #14 Skrevet 22. juni 2011 Hvis jeg skal ut, så pleier jeg å tilby mat til vesla på 2mndr før vi drar:) Synes ikke det er så farlig, jeg:) Og så tar jeg 120 ml kaldt kokt vann på tåteflaska, sammen med litt malt. En liten pose med nanpulver, ferdig tilmålt. Termos med varmt vann, fyller på 30 ml. Da blir det bra temp:) Og trenger ikke flere flasker enn termosen.
Super-Mish Skrevet 22. juni 2011 #15 Skrevet 22. juni 2011 Signerer Canari og Lemonia angående det å kvitte seg med overskuddet - flaskene skal ikke være sterile, de skal være sterilisert, pga bakterier som trives godt i melkerester. Smittens veier er uransakelige, så de bakteriene du har i munnen er det veldig sannsynlig at babyen din allerede deler med deg Til det første spørsmålet, hvis timingen på måltidene ikke passet med korte ærend til f.eks. helsestasjonen, ga jeg litt påfyll før vi dro. Nå er det sjelden jeg har med termosen ut på tur, enten får vi kokt litt vann hjemme hos noen (hvis vi er på besøk), eller vi får varmt vann servert (på kafè), eller jeg kjøper meg en kopp te og deler varmtvannet med Påsan før jeg har i teposen (når vi ikke skal inn noe sted).
Super-Mish Skrevet 22. juni 2011 #16 Skrevet 22. juni 2011 Spørsmålene dine var ikke dumme, forresten
kokosyklus Skrevet 23. juni 2011 #17 Skrevet 23. juni 2011 AAAh, fro en lærerik tråd, supre damer. Har en 7 dager gammel gutt som får flaske. Jeg har ikke tenkt på at man steriliserer for melkebakteriene, har tenkt at den skal være 100 % steril uansett. Mekker og ordner for ikke å ta for mye på tingene og har helt vondt i magen for at han skal få i seg noe han ikek sakl ha fra fingrene mine selv om jeg vasker de. Som dere sier, han spiser jo på alt annet. Hadde heller ikke tenkt på å blande ut kaldt og varmt vann.
bIomstre Skrevet 23. juni 2011 #18 Skrevet 23. juni 2011 Bra du korrigerer meg der Lemonia, jeg blandet korta her litt nå da jeg også har hatt med meg mye morsmelk på flaske. Har heldigvis aldri blitt spurt om å smake på den i sikkerhetskontrollen... Mme blandes jo fersk, så ingen fare for bakterievekst. Husk å tømme ut restene og lage ny neste gang bare :-)
Lemonia Skrevet 24. juni 2011 #19 Skrevet 24. juni 2011 Du hinter om noe viktig der kokosyklus, nemlig at informasjonen for flaskemammaer er utrolig dårlig. Mme-produsentene har ikke lov til å skrive om mme på sine egne hjemmesider, helsesøstre har ikke lov til å formidle brosjyrer eller annen informasjon om bruk av mme, ofte har de ingen peiling i det hele tatt så man kan ikke engang spørre. Selv på pakkene med mme står det skrevet at amming er best. Her skal det ikke være noen tvil om at man gir annenrangs mat til barnet sitt og velger man å gjøre det skal man neimen ikke få hjelp til å gjøre det riktig heller. Det er en jungel som man er dømt til å måtte finne ut av selv. Alt jeg vet om mme og flaskemating har jeg måttet lete fram selv på internett, høre fra de få jeg vet om som har gitt flaske eller bare erfare selv (f.eks. drev jeg med koking av flasker i kjele de første ukene med storebror før jeg hørte om mikrosterilisator, og plutselig ble dagen min så mye enklere). Jeg tror det er mange flaskemødre som kunne fått det enklere i hverdagen og ikke minst kunne gitt mme på tryggest og best mulig måte med bare litt informasjon. Jeg synes det er trist at vi i Norge ser på tilgjengelig informasjon om mme som det samme som at folk kommer til å slutte å amme.
bIomstre Skrevet 24. juni 2011 #20 Skrevet 24. juni 2011 Signerer absolutt Lemmonia på dette! Med en bitte liten korreksjon igjen he, he... Helsesøstre kan formidle brosjyrer/informasjonsmateriell om mme, MEN det kan ikke være om mme alene, det må også inneholde informasjon om amming. Jeg (med fler dibbere) har forsøkt å skrive brev til helsedirektoratet ang dette og bedt de utarbeide mer informasjonsmateriell. De synes selv at det de har er tilstrekkelig, og henviste da til brosyren "spedbarnsmat" og "hvordan amme ditt barn". For dere som har sett etter så vet dere at sistenevnte ikke inneholder noe som helst om mme, mens "spedbarnsmat" inneholder kun 1,5 side med begrenset informasjon som igrunnen gjør deg like forvirret som klok... Jeg gjorde først den tabben at jeg ba de utarbeide en egen brosjyre med informasjon om mme. Dette kan de jo ikke gjøre, så det ble blankt avvist. Etterpå ba jeg de ha fyldigere informasjon (jeg gav masse konkrete eksempler) i de tidligere nevnte eksisterende heftene. Fikk da bere en kort mail der det stod "vi tar det til etteretning"... Ser at "spedbarnsmat" er revidert nå i 2011, litt forandringer er det, men ikke mye. De har i allefall fått inn nettadressene til matportalen og mattilsynet. Om fler kan skrive å mase så kanskje det hjelper! For helsedirektoratet tror at det ikke er noe behov, dette må vi vise at det er! Å skrive brev er ikke mye jobb, man kan jo tom sende det som mail i disse dager og det offentlige er pliktet til å behandle det som et brev. Det aller minste man kan bidra med er å gå inn på facebook å finne frem til Flaskeposten og trykke liker på siden. De jobber også for å få mer informasjon tilgjengelig. Kanskje kan de bruke en stor respons på sine facebooksider til noe nyttig... Hadde vært supert om det nå kom nye dibbere til som vil gjøre noe. De fleste som stod på her i 2008/9 har for lengst gått videre...
bIomstre Skrevet 24. juni 2011 #21 Skrevet 24. juni 2011 Link til flaskeposten: https://www.facebook.com/home.php#!/Flaskeposten
Gulljente+gullgutt Skrevet 24. juni 2011 #22 Skrevet 24. juni 2011 Har fått tips om flasken en får kjøpt i naf-butikken, den gjør drikken varm når du trenger den :-) Kanskje et alternativ? sjekk nettbutikken til naf.no du, kanskje det er noe for deg? Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå