Gå til innhold

Hvor lenge bør man tenke på stedatter på 19 år , ang kjøp av hus ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært kjæreste med faren hennes i snart et år. Har selv ei datter på 2,5 år.. Jenta på 19 bor fast hos far, men han er mye på besøk hos meg..Hun går siste år på videregående, men skal mest sannsynlig studere i annet land/ eventuelt by i norge fra høsten av.

Jeg er på jakt etter hus, og har mest sannsynlig funnet drømmehuset til en grei pris. Problemet er bare det at det kun er to soverom, og en sovealkove.

 

Hvis jenta kommer inn på skolen, kommer kjæresten min mest sannsynlig til å bli boende hos meg. Vi har samtidig snakket om at det kanskje blir litt dyrt og la hans bolig bare stå tom, og vært inne på tanken om å kanskje leie dette ut. Har mange tanker/spm omkring dette.

 

For det første : Jenta kommer jo mest sannsynlig hjem i noen ferier..Er det da ok at hun må bo hos oss..På et soverom som på en måte ikke er hennes eget.

 

Er det galt av han å leie ut huset hans ? Hva hvis jenta ikke trives, og slutter på skolen underveis i skoleåret.

 

Hvor lenge må man ta hensyn til barna i forhold til flytting / kjøp av hus ? Tenker på når man kan tenke at barna har flyttet ut for godt..Eller bør man alltid tenke at de kan flytte hjem igjen. ?

 

Mange av dere tenker sikkert at dette bør vi snakke med henne om, men har vist seg i mange sammenhenger at hun sier en ting, og mener gjerne noe helt annet..Er ei jente som er litt vanskelig å komme inn på, og som veldig ofte sier at det meste er greit, når det er innlysende at hun ikke mener det :/

 

Håper noen kan komme med deres meninger

 

Hv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har så store barn at de har flyttet ut er det ok at de ikke har sitt eget privat rom, men de bør ha et rom for seg selv når de kommer på overnatting. Akkurat som andre gjester. Trenger jo ikke være et rom som er oppredd til gjesterom permanent, men feks. et kontor eller kjellerstue der man har en god liggeplass, gardiner som kan trekkes for og litt privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok satset på noe større da ja. Syns man skal ønske barna velkommen hjem uansett jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en sovesofa som sofa på barneværelset, så kan hun ha barnerommet og enten dele med din datter, eller din datter sove med dere når hun er på besøk.

Men skal dere ikke ha fellesbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første syns jeg det er rart at du sier det ikke går an prate med henne. Hun er tross alt 19 år så du kan ikke forvente å skal fungere som en stemor for henne. Du har bare vært kjæreste med faren i ett år og har ikke bodd sammen med han engang.

Hva tenker faren om dette da?

 

Jeg ville letet etter noe større. Det har dere jo mulighet til om faren skal leie ut sitt sted. Eller bo i hans hus om det er større? Jeg ville aldri valgt en løsning som gjorde at jeg ikke hadde plass til å ta imot barna mine på besøk mens de studerte. Ville du gjort det med ditt eget barn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde rommet mitt hjemme hos mine foreldre frem til jeg var ferdig å studere som 24-åring (da ominnredet de det). Jeg ønsker det samme for mine barn, at de skal ha en trygg base så lenge de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen selvfølge å ha sitt eget rom hos mor og far om man flytter ut av boligen når man er så voksen. Man kan ikke da sette livet sitt på vent i tilfelle et voksent barn vil flytte hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en selvfølge å sitt eget rom, men å ha eget rom bør de jo ha når de ikke har noe annet permanent hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig situasjon. For min del hadde jeg flyttet ut for godt da jeg var 18 og fikk min egen familie da jeg var 21. Jeg hadde syns det hadde vært ubehagelig om jeg skulle ha skapt problemer for min mor og far ved evt. huskjøp. Man kan jo alltids sove på en oppblåsbarmadrass når man er på besøk.

 

Det dere kanskje burde tenke mer på er at det er praktisk å ha plass til gjester. Har dere tenkt å bo i det evt. nye huset lenge ? Da er det kanskje lurt å tenke på at barn vokser, får barn og egen familie, dere blir muligens en større familie som krever plass til mange i høytider, ferier osv. Hva med at du og barnet flytter inn i kjæresten din sitt hus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør tenke på stedatter/datter/stesønn/sønn til de har fått sitt eget faste bosted. Så lenge de bare har flyttet bort for sesongen bør man ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18. Hadde ikke forventet å flytte hjem igjen etter at jeg har blitt voksen. Synes det blir feil å sy puter under armene på sine voksne barn. Men selvfølgelig, har dere mulighet til å skaffe noe større, så kan dere jo se på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 19 år så bodde jeg for meg selv i egen leilighet i tillegg til å gå på skole og ha en deltidsjobb.

Hadde ikke noe rom hos verken mor eller far og hadde heller ikke noe ønske om å ha det!

 

Hun er voksen, tross alt. Gjesterom er kjekt å ha, men det skal ikke være behov for eget rom til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må dere jo finne ut om hun faktisk skal flytte hjemmefra, det er jo en forutsetning. Altså, hun må komme inn på en skole eller legge andre konkrete planer.

 

Når det er sagt så ville jeg prioritert å ha et gjesterom som hun kan bruke når hun er hjemme. De fleste ungdommer er ganske ofte hjemme både på helg og i ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vært sammen med faren et år en gang. Jeg synes du skal trå veldig varsomt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også du skal være litt forsiktig her. Så lenge jun ikke har noe permanent annet hjem så syns jeg dere bør ta hensyn til henne. Det som forundrer meg er at du spør her inne og ikke jenta sin far. Han må vel ha noen tanker rundt dette? Det er jo hans datter. Snu om på det og tenk om hun var din datter. Ville du da at hun skulle hatt en plass å komme hjem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bo i hans hus en stund og sett evt. huskjøp på vent. Ordne med en samboerkontrakt og betal halvparten av boutgiftene pr mnd. Så får du igjen de pengene om det skulle skjære seg. Så slipper han å leie ut huset og så får jenta ei stund til for å modnes på egen hånd uten at hus og rom forsvinner. Kjøp hus senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet? Du skriver at det er to soverom og sovealkove. Da har dere jo 3 forskjellige soveplasser? Hvorfor kan ikke hun som kommer hjem på besøk, bruke sovealkoven, eller dere voksne gjøre det de gangene hun er på besøk?

 

Og du som mener hun bør TRÅ VARSOMT siden de har vært i lag i mindre enn 1 år. Hvorfor det? Stedatteren er nå myndig, ikke under forsørgelsen av sin far, og har planer om å studere. Hvor lenge skal man ta hensyn til voksne barn og "trå varsomt"? Er ikke hele poenget med at barna er voksne, at man blir litt friere og kan faktisk finne en partner - endelig ta LITT hensyn til seg selv igjen etter at alt har dreid seg om barnet i 18 år? Skal man aldri få leve (nå tenker jeg på faren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint leie hytte på fjellet i påska, reise på ferie slik de fleste gjør, uten at man må bygge hele sitt liv etter et voksen barns MULIGE behov for å bo hjemme til det er 40...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er vokst opp i en leilighet på 50 kvadrat og aldri har hatt et eget rom i oppveksten så blir dette en rar problemstilling. Har alltid følt meg hjemme, selv om vi hadde liten plass.

 

Det viktigste er at man føler seg "hjemme" hos sine foreldre - særlig når hun er på vei ut og har fått ny "stemor". Det kan lett bli at hun føler seg eksludert, det virker også som det er ditt hus, ikke deres felles hus?

 

Så får dere finne ut hvordan dere kan få til dette, men eget rom er vel neppe en forutsetning for å føle seg hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...