enits40 Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 Hei, hei - husker at jeg har lest en tråd om foreldrepenger tidligere, så håper jeg ikke spør om akkurat det samme nå da - jeg husker nemlig ikke innholdet i tråden...Men i alle fall: Vi har lagt det opp slik at jeg tar permisjon fra slutten av oktober- juli og deretter ferie fram til august. Far starter med ferie, tar litt sammen med meg og litt alene - og deretter tar han ut sin pappakvote. Vi sendte inn søknaden til nav i høst (med datofesting av permisjon og ferie for begge to) og fikk brev om at den var innvilget. Men så, i dag, kom et nytt brev hvor det står at "det er krav til sammenhengende periode", og at far derfor må starte fedrekvoten en måned før den var planlagt!! What?? Vi ble helt forskrekket. Jeg er jo ikke klar for å gå tilbake til jobb om en uke, når jeg var forberedt på å starte i august!! Og pappaen har mye som han må avslutte før han går ut i ferie/perm! Noen som skjønner hva dette dreier seg om?? Det står at man kan søke om utsettelse av fedrekvote i og med at den ikke er sammenhengende med mors foreldrepengeperiode. Det kan vi selvsagt gjøre, men hva er egentlig logikken her? Noen som kan forklare? Dette virker så uforståelig, og brevet kommer jo så himla sent!! Takknemlig for svar fra kloke hoder ;-) hilsen frustrert
Puppen og lillemor Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 logikken kan jeg ikke forklare.. men vi er i samme situasjon. Men vi fikk beskjed om dette i samme brev som jeg fikk beskjed om at jeg fik innvilget permisjon.. så vi har visst om dette lenge. Jeg tror ikke det er mer hokus pokus enn at vi må fylle ut et skjema (søknad om utsettelse av fedrekvote).. I mitt tilfelle måtte også arbeidsgiver sende inn en bekreftelse på at jeg skal ha ferie i den perioden mellom min permisjon og fars permisjon..
enits40 Skrevet 22. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. juni 2011 Puppen og lillemor: takk for svar. Betyr det at det bare er en formalitet og som ikke i realiten behandles? Et skjema skal vi saktens klare å fylle ut, men ble faktisk litt sjokkerte her. Så lang tid har gått uten at vi har hørt noe, og så plutselig får vi dette med bare et par dagers varsel.... Rart.
Puppen og lillemor Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 jeg håper da virkelig ikke det betyr at en søknad om utsettelse av fedrekvote kan avslås - kan ikke skjønner på hvilket grunnlag de kan gjøre det? I hvert fall ikke siden (i begges tilfeller) det er pga ferie (som man jo har krav på..) Men siden dere først fikk vite om dette nå ville jeg ha ringt NAV jeg.. snakk med dem.. tro det eller ei, men av og til treffer man faktisk på hjelpsomme personer hos NAV som faktisk kan gi fornuftige svar.. hehe (ikke alltid det skjer altså..) Men jeg kan ikke skjønne annet enn at dere skal få ordnet opp i dette, slik at dere får gjort slik dere hadde planlagt
Guttemamma75 Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Dette brevet er nok sendt ut pga dere ikke har søkt om utsettelse av pappaens permisjon. Når det skjemaet ikke er mottatt og godkjent vil permisjonen gå sammenhengende rett etter din permisjon.. Få sendt inn skjemaet så ordner det seg nok, sikkert lurt å ta kontakt med nav også...
enits40 Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 24. juni 2011 Takk, får håpe at det ordner seg, ja! Har nå forstått det som at problemet startet fordi jeg fødte litt før termin, og at det dermed er blitt surr i de oppsatte datoene... Tror jeg da. Men herlighet for noen grusomme skjemaer! Jeg og mannen klør oss i hodet ved hvert eneste spørsmål og synes ikke at noen av svaralternativene passer... Her hjelper hverken doktorgrad eller sunn fornuft - NAV er er på et plan for seg og vi to kjempekløner! ;-)
Raych Skrevet 24. juni 2011 #7 Skrevet 24. juni 2011 Hei. Jeg tror at grunnen til at dere har fått dette brevet er på grunn av at far skal ta ferie før han begynner sin permisjon. For å få utsatt fedrekvoten er det nemlig et krav om at far skal være i 100% arbeid. Han kan da ikke ta ferie før han starter sin perm. For å gjøre det enklere for dere bør han jo da heller starte permisjonen, og så ta ferie etter at permisjonen er ferdig. Antall fridager blir jo det samme:) Nå skal jeg ikke si dette helt skråsikkert, men mener å ha hørt dette ved flere tilfeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå