Gå til innhold

Kan jeg ha krav på grunnstønad?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som ikke tåler et protein i melka, og det vil si at de kan ikke teste for hvilket protein det er. MEN barnet mitt kan ikke drikke et glass melk uten at han ligger med smerter, og heller ikke ha melk i sauser osv. Men kan ha havremelk.

Kan jeg søke nav om grunnstønad? den havremelka er jo igrunn litt dyr, og går en del med til matlaging.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanskelig å få invilget grunnstønad, enten en har en diagnose eller ikke. Du må nesten få en time på nav og høre, Jeg snakket med de på kundeservice ang en stønad jeg skulle søke på. De omtrent innvilget den pr tlf, men når vedtaket kom i posten, fikk jeg avslag,så få snakke med en som virkelig vet hva han/hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det får du ikke.

Har et barn med laktoseintoleranse, og for å få grunnstønad må det dokumenteres med kvitteringer at dette medfører en merkostnad på kr 1900 pr mnd.

Så mye dyrerer er det ikke å kutte ut melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har legen til barnet på lag her, så skal det gå å søke om grunnstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig 23.02, det har jeg erfart. Jeg har både spesialister og ett forbund i ryggen, men har likevel fått avslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.02 skrev at man kan søke... Ikke at man FÅR innvilget selv om man har legen i ryggen.

Man må jo ha en leges vurdering for å få søkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingenting å si om man har legen "på lag" eller ikke. Nav har sitt regelverk å forholde seg uavhengig av hva legen måtte mene.

Hvorfor gir du råd som ikke er rett? Eller det er forsåvidt rett at man kan søke, men det er vanskelig å få det innvilget.

 

Du kan ha rett til grunnstønad dersom du har nødvendige ekstrautgifter på grunn av varig sykdom, skade eller lyte. Med ekstrautgifter menes utgifter som friske personer ikke har. Grunnstønad gis ikke til engangsutgifter, men til utgifter som er stadig tilbakevendende.

 

Ekstrautgiftene må tilsvare minst grunnstønad sats 1.(kr 621)

 

Enkelte diagnoser, som for eksempel cøliaki, gir rett til grunnstønad etter fastsatte satser uten nærmere dokumentasjon av ekstrautgiftene. For andre diagnoser som innebærer matintoleranse og fordyret kosthold til diett, må ekstrautgiftene vurderes konkret.

 

For å få grunnstønad i ditt tilfelle må du dokumentere ved hjelp av kvitteringer at ditt barns tilstand fører til ekstrautgift på kr 621 pr.mnd eller mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.09,, det er feil, selv om man har ekstrautgifter som friske personer ikke har, så får man ikke nødvendigvis innvilget grunnstønad.

 

Jeg har cøliaki og har fått avslag på søknad om grunnstønad til fordyret kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke det. Du kan ha rett på melkeerstatning når barnet er lite da. Vi fikk ikke noe grunnstønad på melk, men på grunn av hvetemelallergi fikk vi. Satsen kunne blitt høyere, men utgifter på melk var ikke grunn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har 2 barn jeg har fått grunnstønad(og forhøyet hjelpestønad) til. Så jeg vet en god del om dette.

 

Det spørs på diagnoser, lege og faktisk hvor god du selv er til å skrive søknader ;) Det siste teller mest, tro det eller ei. Det er Alfa og Omega å kunne ordlegge seg.

 

Jeg har ikke engang trengt å klage, om det ikke var for at jeg ville ha høyere sats. Ene barnet mitt har sats 2, og andre sats 1, så dette har jeg erfaring med. Og begge har forhøyet hjelpestønad, sats 2 og 3.

 

Hva du har begrunnet din søknad med, nn 23:05, kan jeg ikke vite. Og jeg gidder heller ikke skrive søknader for andre. For det er KREVENDE!

 

Hilsen 23:02 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har fått påvist cøliaki ved biopsi får du grunnstønad uten å dokumentere noe som helst med kriterier. Tipper derfor du ikke har tatt biopsi og at det er årsaken til avslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når man prøver å hjelpe noen her på DiB med å kopiere fra nav sine nettsider så betyr det at man vet alt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det de sier er hvis du har fått påvist cøliaki med tarmbiopsi (som kreves for å få diagnosen cøliaki) så HAR du krav på det!

Har selv to barn med cøliaki og begge har fått grunnstønad uten at jeg har måtte slåss for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har tatt alt av undersøkelser, og de er POSITIV, men fått avslag, iflg nav måtte det være en varig sykdom. Meg bekjent så er cøliaki en varig sykdom, men ikke iflg nav, derfor avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart! Cøliaki er jo en kronisk sykdom!

Ville klaget på vedtaket om jeg var deg-kan jo ha bli gjort en feil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...