Gå til innhold

Når jeg starter firma, skal jeg ha særeie, tilfelle du går fra meg....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hyggelig etter 15 år sammen, gift og har felleseie, fellesøkonomi og barn nr 2 på vei, full av hormoner som jeg er.... Skal starte alene. Jeg ble litt satt ut over måten han sa det på. Føler jo han tviler på forholdet vårt, og at han ikke stoler på meg. Jeg finnes ikke materialistisk i det hele tatt, og jeg elsker mannen min og er glad i han, men nå begynner jeg å tvile på hele mannen. For å sette det på spissen, sa jeg at han ikke kunne komme til meg å spørre om penger om det går dårlig med firmaet og at vi fikk ha separat økonomi.... Måtte bare få ut frustrasjonen, kanskje jeg ser på det annerledes når jeg får tenkt meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du tok deg nær av måten han sa det på, men dersom du ikke skal ha noe med firmaet og gjøre er det jo heller ikke naturlig at du skal kunne stikke av med halvparten av et evnt overskudd fra firmaet om du går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart at han ønsker særeie på firmaet sitt. Kjipt å miste det om det skulle bli et brudd, ikke bare miste familien sin, huset sitt og eiendelene sine men jobben sin også?

 

Han sier jo også om DU går fra han, så han tenker jo ikke å gå fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må han vel ha deg til å skrive under på, for ALL inntekt i enkeltmannsforetak er personlig. Så også gjeld. Skal han starte AS eller noe?

 

Hvordan skal han få det til, uten at du signerer på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du at det er glad for, for da går det heller ikke ut over hele familiens økonomi hvis firmaet går skeis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal starte AS... At han vil ha særeie, er jo greit det, for da går ikke hele familien ned for telling om noe som skulle skje. Innlegget handler mest om mine følelser av at han sitter og snakker til en gravid dame uten å tenke seg om åssen han ordlegger seg. Har roet meg ned nå, mannfolk!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han starter et AS står han uansett ikke personlig ansvarlig for evt betalingsproblemer firmaet får, så det vil uansett ikke gå utover familien hvis firmaet får problemer. Jeg hadde nektet han særeie hvis jeg var deg. Hvis han skulle hatt det, så hadde jeg forlangt delt økonomi og at begge to fra første dag firmaet starter opp, måtte betalt sin del av regninger ol. Jeg hadde også forlangt at han ikke skulle jobbe langt utover kvelder ol. Rett og slett fordi jeg ikke hadde orket å stille opp for han hvis han hadde så dårlig tiltro til meg at han forlangte særeie.

 

Særeie er greit hvis den ene har arvet eller opparbeidet seg en stor formue før man flytter sammen og gifter seg, men når et firma eller en formue bygges opp mens man er gift og har barn, så vil den som ikke jobber i firmaet uansett stå på for at den andre skal kunne starte firmaet. Et firma har ikke stor omsetning med en gang, så man må regne med at man kanskje må gå en stund uten lønn og det vil gjøre at den andre personen må bidra mer økonomisk. Man må også regne med at den andre personen må stille opp mer på hjemmebane i perioder. Hvertfall kjenner jeg ingen med eget firma som aldri må jobbe overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gift i ca halvparten av de årene, og vi ordnet oss med særeie samtidig som vi giftet oss, da han startet for seg selv, handler ikke om å ikke stole på den andre eller noe, og ikke alltid om hvor vidt noen går ut av ekteskapet, det er smart å ha. Vi sikret oss rett og slett, for om han ble slått konk, så ville vi ikke miste huset (som står på meg), ene bilen eller mine sparepenger... Hadde vi ikke hatt dette, og han blir slått personlig konk pga firma som går rett vest, så hadde vi jo mistet alt, da det var felles eie.

 

Dårlig måte å si det på da, og hvertfall når det er hormoner ute å går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...