Anonym bruker Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 Så vidt jeg har forstått.. Det er vel sunnere for magen enn vanlig melk. Også ser jeg at det har kommet en Nan4 på markedet også. Noen som har prøvd den?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Du bør absolutt slutte med NAN etter 12 mnd. NAN er en erstatning for morsmelk og er ment som både føde og drikke under ette til babyer som enda ikke kan få fast føde, og etterhvert babyer som tilvennes fast føde. Når babyen er tilvendt fast føde, har de ikke lenger behov for NAN, og man bør da slutte å gi nan for å unngå at babyen drikker seg mett i stede for å spise seg mett. 1 åringer har behov for flere mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer enn det NAN kan gi, og da bør de få i seg dette gjennom fast føde og ikke fylle opp magen med NAN. Ser mange bruker NAN som drikke, men det er helt feil, NAN er også mat for babyer, ikke kun drikke. Så jeg ville nok innført lettmelk i stede nå.Det metter ikke så mye, men tilfører likevel barnet ditt godt med kalsium.
Canari Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 Siden det er anbefalt å fortsette amming til to år, kan jeg ikke se at det skulle være noe problem å fortsette med NAN. Det kommer vi til å gjøre, idet lllegull fortsatt ikke vil spsie brød eller annen "storguttmat".
Annie get your gun Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Du kan fint bruke NAN3 eller NAN4 som i motsetning til måltidserstatterne NAN1 og NAN2 kun er drikkemelk og ikke flytende føde. Men om det er så mye sunnere enn ku-melk vet jeg ikke og om barnet har et normalt kosthold med vitaminer og mineraler så er det ingen grunn til å bruke NAN. Men ønsker du det så er det bare å kjøre på.
Magia Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Morsmelkerstatning er visst en av verstingene mot tennene. Så jeg ser ikke helt vitsen med å fortsette å gi dette etter ett år. Men om du slutter når barnet er 12 mnd 13 mnd eller 14 mnd spiller vel ikke så stor rolle!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Amming er anbefalt til 2 år pga at morsmelk styrker immunforsvarer. Mmme gjør ikke det, så det er overhode ikke noen grunn, eller unnskyldning, til å fortsette å gi dette til barn på over 1 år. Mme tærer veldig på tennene, og det er mye bedre å bruke tid på venne barnet til fast føde, enn å gi en flaske med mme.
bIomstre Skrevet 24. juni 2011 #8 Skrevet 24. juni 2011 På hvilken måte skal mme være værre for tennene enn vanlig melk?? Her er det vel snakk om hvordan det gis, på flaske etter tannpuss f.eks er jo helt klart skadelig for tennene, men da er det det samme om det er lettmelk eller mme på flaske så vidt jeg kan forstå.... Som andre over her påperker så er Nan 3 og 4 ikke morsmelkerstatning, men en tilskudsblanding som kan brukes isteden for vanlig melk. I andre land der melk ikke er en vanlig del av kostholdet slik som her så gies disse tilskuddsblandingen til barn opp til 3 år. Tilskuddsblaninger inneholder ofte litt mer protein og jern enn morsmelkertatninger. Den inneholder garantert mer jern enn vanlig melk, hvordan det er med proteiner vet jeg ikke, du kan jo sjekke. Selv hadde vi ei som elsket sin varme kveldsflaske (før tannpuss så klart). Hun hadde et godt kosthold med nok fett, proteiner og jern, så vi valgte å å gå over til lettmelk i flaska og hun likte det like bra. Varte vel ca 1,5 mnd etter hun hadde rundet året før hun sluttet med kveldsflaska selv. Til brødmåltidene fikk hun kald lettmelk i kopp. Drikker ditt barn mye melk? Melk kan hemme jernopptaket, så da kan det kanskje være et poeng å bruke nan3/4 isteden. Men som andre her også påperker så skal man også passe på at melken ikke er et måltid, men kun drikke. Og det klart sunneste er å opparbeide et kosthold der man får nok jern gjennom maten og slipper å gi noe tilskudd av noe slag :-)
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2011 #9 Skrevet 24. juni 2011 Jenta mi er 13 måneder gammel og skal fortsette å få nan2 en stund til. Dette snakket jeg med legen vår om fordi hun fikk en kraftig diare som har var i to uker nå, ser enda ikke ut til å gå over... Og det var rett etter introdusering av kumelk. Men det er sikkert ikke uten grunn det er anbefalt å gi kumelk når barnet er over ett år.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2011 #10 Skrevet 25. juni 2011 Om jenta er 13 måneder så burde du gi henne NAN3 som er drikkemelk og ikke et måltid slik NAN2 er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå