Gå til innhold

Angående det å "klare å ta seg av barna sine selv"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min bestemor fikk veldig mange barn. Riktignok var dette før p-pillens tid, men hun kunne selvsagt benyttet seg av avholdenhet.

 

Bestemor hadde nemlig ikke tid til alle sine barn. Hun jobbet sammen med bestefar på gården de hadde sammen. Fra tidlig morgen til seint på kvelden arbeidet hun med små og store oppgaver.

 

Derfor fikk bestemor hjelp. Fra nabogårdene kom ungjenter og hjalp til mot kost og losji. Min mor sier hun ble mer oppdratt av eldre søsken enn av foreldrene sine.

 

Så uffda, bestemor, så bra at du fikk hjelp siden du "ikke klarte å ta deg av barna dine selv"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de færreste som tar seg av barna helt selv fra fødsel til myndighetsdagen. Det er ingen, vil jeg si, så lenge det er skoleplikt i Norge og de aller aller fleste benytter barnehage, dagmamma, familie, venner, nabojenter/gutter som barnevakt, barnevakten på treningssenteret osv.

 

Jeg skal like å hilse på det mennesket som tar vare på barnet sitt helt selv fra 0-18 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang var det vel et spørsmål om sult eller ikke sult, mens nå for tida er det et spørsmål om Sydentur eller ikke Sydentur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:03 : Som alenemamma så er det spørsmål om å sulte, "snylte" på staten eller å jobbe for pengene. Hva ville du valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alenemor og jeg har alltid jobbet for pengene. Det gjør også alle venninnene mine som er alene med barn. Tror det er mer vanlig enn å "snylte" på staten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man styrte ikke så mye med ungene før i tiden. Jeg vil tippe det skjedde en god del flere hjemmeulykker hos små barn. Stakkars mødre (og enkelte fedre) før i tiden. Tenk så dårlig samvittighet de må ha hatt siden de aldri hadde mulighet til å ta seg skikkelig av alle barna sine!

Når det er sagt har jeg full forståelse for at mange synes det er vanskelig å ta seg av en nyfødt baby alene samtidig som de eldre småungene løper rundt og river ned huset/holder på å slå seg ihjel en gang i timen/griser mat over hele sofaen etc etc. Snakk om stress. Og en stresset mor har vel neppe mer å tilby enn noen timer i en barnehage med pedagogisk tilbud. Ikke minst gjelder dette med "problembarn". Jeg har en hyper jente som er storesøster og en baby som må bysses hele døgnet og ikke spiser uten en hel rekke prosedyrer og skriker absolutt hele tiden han er våken. Hadde jeg hatt 8 andre barn å ta meg av, ikke vaskemaskin eller innlagt vann og en mann som så på meg som hushjelp,-da hadde jeg sannsynligvis enten tatt selvmord, eller i psykotisk tilstand (som følge av null hvile) tatt livet av halvparten av ungene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til 2008:

 

jeg er alenemor og havner ikke i de kategoriene. jeg vil jobbe men fikk barn før jeg fikk utdanning ikke planlagt, på ppille og kondom. jeg klarte ikke abort og beholdt. så fikk jeg barn og mottok os fordi jeg ville ikke gi opp drømmen på batchlor i sykepleie. jeg har igjen ett år av utdanningen og om ett år kan jeg bidra som sykepleier og betale min skatt i maaaaaange år i norge.

 

os er en fin invistering. gjør at alenemødre kan skaffe seg utdannelse. ikke tro at man får os mer enn 3 år, så det å sitte på rompa hvis man er alenemor går ikke i lengden ;) så os er ikke for snyltere. trygd kan man derimot snylte til seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forbyr unegen dine å springe med mat/kjeks/is eller hva det enn det er de griser med, så slipper du ihvertfall grising i sofaen. Verste jeg ser er unger som får lov til å springe rundt å grise uten at det blir sagt noen ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som et sleivspark (derfor anførselstegn rundt "snylte"), men som et poeng at for alle er det ikke snakk om sydenturer eller ikke. Noen gjør andre valg for å kunne ha mat på bordet og kunne klare seg selv.

 

Det jeg ofte ser er at:

 

1. Unger skal ikke gå i barnehage

2. Alenemødre / alenefedre bør ikke kunne motta støtte fra staten

 

Så hva mener folket at man skal gjøre og hvordan ville de selv valgt?

 

20:14: Beklager om du følte deg støtt. Det var ikke meningen. Og all ære til deg som mamma og som snart sykepleier:)

 

20:12

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...