Gå til innhold

"Pukkel" i nakken??


Vår-tur-snart?

Anbefalte innlegg

Siste året ca har jeg fått mer og mer "pukkel" i nakken. Hva i all verden er dette? Nå som jeg har hengt meg opp i det føler jeg meg omtrent som ringeren i notre dame. Det er en skikkelig svær hump og jeg føler ikke at det ser særlig flott ut.. har prøvd å google det litt, men jeg ble ikke så klok av det. Ser at noen mener det har med stoffskifte å gjøre, noen at det har med muskel og skjelett å gjøre. Har også sett noen snakke om fettpute... Noen som har eller har hatt dette eller kjenner til det og kan komme med noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer ofte av stive muskler i skulder-nakkeparti. Som regel er det også for svake muskler bakside skulder-rygg i tillegg til at man ofte samtidig blir for stram i brystmusklene, noe som trekker skuldrene fremover. Kroppen bygger da vev rundt de mest belastende områdene i et forsøk på å "styrke" området, det blir dårlig sirkulasjon problemet bygger seg opp.

Jeg vet jeg leste en artikkel i "I form" for noen få år siden, så kanskje du finner den der, tror de kalte det "tantepukkel" ;) Mange gode øvelser der også, husker jeg. Kanskje den ligger på nettet?

 

Det er mulig å minske og til og med fjerne disse "puklene". Jeg har god effekt av å bruke akupunktur (triggerpunktbehandling på musklene) og koppemassasje - i tillegg til at den det gjelder MÅ trene riktig, hvis ikke kommer det tilbake.

Mensendieck fysioterapeuter er dyktige til å gi øvelser som styrker dette området og kan gi råd angående holdning. Viktig å styrke mage-rygg for å få god stabilitet og holdning. En "sammensunket" holdning gjør det hele verre. Finn deg gjerne en akupunktør som har jobbet mye med muskler, eller kombinert fysio/akupunktør som også kan gi deg øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert *kremt* meg selv og kollegaer, så har jeg kalt dette fenomenet "bibliotekarnakke".

 

Om vi tenker på det samme, så har jeg iallfall tenkt for meg selv at det er på sin plass å bevege seg mer på jobb (altså ikke henge over tastaturet, evt om man må holde på med tastaturet, bevege seg så ofte man kan)..

 

 

Hilsen bibliotekarnakken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så gode svar jeg fikk, tusen takk!

Jeg ble også litt beroliget av å lese at dette kan ordnes med behandling og egeninnsats, jeg var redd det var ett eller annet som ikke kunne ordnes og som ville føre til ordentlig pukkel med årene. Jeg har vært plaget med stive nakkemuskler lenge så da er nok dette grunnen. Jeg skal ta meg en tur til kiro og evt akupunktur og få noen gode øvelser.

 

Hvor lang tid tar det å se bedring, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ta så mange ukene før du ser bedring, faktisk. Kiropraktor i tillegg er også en god ide, da får du luket unna evt låsninger som også kan ligge der. Da går gjerne treningen lettere også.

Lurt å begynne å tøye brystmusklene også, da er det ikke så mye som trekker skuldrene fremover, og da får du mindre belastning der bak.

Med øvelser og behandling kan du se resultater forholdsvis raskt. For å få den helt bort må du ha litt tålmodighet. Har den stått i mange år og blitt veldig stor (de er ofte ikke så store som de føles for den som har dem ;)) så kan det også hjelpe å få litt behandling med DolorClast. Ikke så mange som bruker det apparatet til akkurat dette, men det også fungerer, selv om det er mer siste valg. Forhør deg litt rundt hvilken erfaring terapeuter har og spør spørsmål. Du merker fort om det er noen som bare jatter med eller om de har konkrete tiltak og begrunnelser for det de gjør. Det finnes forresten også mensendieck treningsgrupper rundt omkring drevet av mensendieck fysioterapeuter, der vil du lære det meste om holdning og øvelser som motvirker "pukler". Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...