Gå til innhold

Telefon fra legen - klamydia!??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For en mnd siden begynte jeg å blø etter samleie. Dro til legen og fikk tatt en GU og legen spurte i samme slengen om han skulle ta en klamydiatest av meg. Helt i orden det, men hadde ikke i min villeste fantasi trodd at denne skulle være positiv. Ringte meg nå, joda positiv test på klamydia... Jeg har ikke hatt sex med noen andre enn mannen min de siste 14 årene. Min mann hadde et sidesprang for 7-8 år siden, men ingen av oss testet oss da. Han har ingen symptomer overhodet og det har heller ikke jeg hatt. Kan jeg ha hatt klamydia alle disse årene uten å ha merket det, at jeg ble smittet den gang da? Uten at noen av oss har hatt symptomer? Mannen bedyrer sin uskyld og tror jo selvfølgelig at jeg har vært utro...

Jeg har to barn, men mener ganske bestemt at det ikke ble tatt noen klamydiaprøve når jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

 

Her er det nok mannen din som har vært utro ganske nylig....

 

Klamydia kan man ha en god stund ja...men etter 7-8 år så er den nok "brent ut"..altså gått over av seg selv....

 

Du ba han ikke sjekke seg for 7-8 år siden da ?

 

Jeg er ikke i tvil.... mannen din har vært utro nylig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten hadde du blitt steril om du hadde gått med det lenge...:/ Fy for en dritt som vet så inderlig godt hvem av dere som har vært utro og som skylder på deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gå med klamydia i mange år uten å bli steril, mange kan også gå med det så lenge uten å merke at de har det, veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mulig å ha dette i mange år uten symptomer ja (både for deg og mannen), men ville nok tatt en prat med legen for å vite 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert over folk her inne altså. Liten sannsynlighet at du har gått så lenge med det.

 

men dette er hentet fra en legeside:

 

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi svarer:

Chlamydia overføres i hovedsak ved sexuell kontakt.MEN det kan også overføres indirekte, f. eks. via håndklær, fingre, osv

 

Håper det ordner seg for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, damer.. Fikk bare snakket med legesekretæren og hun kunne egentlig ikke gi men svar på noe av det jeg lurte på.

Dere tror altså mannen har vært utro? Som sagt begynte jeg å blø ved samleie for en mnd tid siden, kanskje to.. Googlet litt og fant ut at det var et symtpom på klamydia, men hvor lenge kan jeg ha hatt sykdommen før dette symptomet brøt ut? Har forøvrig ikke hatt andre tegn på sykdommen og mannen har ingen symptomer...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp hos gynekolog og tok celleprøve. Hun tok også clamydiaprøve av meg, men sa at siden jeg nettopp hadde født et barn var det svært lite sansynlig at jeg kunne ha det. Clamydia overlever vist ikke en barnefødsel.

Så da spørs det om du fødte før eller etter mannens sidesprang.

En gang utro, alltid utro sier nå jeg. Han har nok vært utro i senere tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gått me clamydia i 7-8 år burde du jo ha blødd etter samleie siden dengang. Men siden det startet nå nylig, tyder jo det på at du ble smittet nå nylig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil også informere deg om at en klamydia-prøve kan slå ut uten at du faktisk har klamydia.

 

Jeg var selv inne til GU for litt siden og ba han ta alle prøver (rutinekontroll). Legen min ville helst ikke ta klamydia prøven da jeg var i et fast forhold og denne prøven kunne vise falskt positivt.

Så test deg en gang til før du stoler sikkert på svaret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Legen min ville helst ikke ta klamydia prøven da jeg var i et fast forhold"

Javel? Hvilken lege er det du har spør jeg?! Har faktisk ALDRI hørt om noen som har fått positivt svar på en slik test uten å ha Klamydia! Denne legen ville jeg byttet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det for sprøyt? "Klamydia overlever vist ikke en barnefødsel"?

 

Klamydia er en bakteriell sykdom som smitter ved samleie og mødre kan overføre smitten til sine barn - med mindre hun får høydose antibiotika før fødsel (og DET tar knekken på klamydiaen, ikke fødselen)

 

Bi kvinner kan gå med K. i åresvis uten å merke noe, men vi kan også få infeksjon i underlivet, med risiko for etterfølgende sterilitet..

 

Kan også mistolkes som UVI.

 

Symptomer dukker VANLIGVIS opp en til tre uker etter at man er blitt smittet.

 

Så Hi bør få sjekket babyen sin just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huf, jeg har også hatt blødning etter samleie, og jeg også er i et langvarig forhold.. Tenk om det er klamydia? Skal til gynekolog ila uken..Har vært testet flere ganger før, i forbindelse med svangerskap og ubehag, og har ikke hatt noe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variablene innenfor et biologisk testsystem kalles for sensitivitet og spesifisitet, som koder for positiv og negativ predikert verdi. Dette betyr at det alltid vil kunne være falsk positive eller negative prøver innenfor et biologisk testoppsett, uansett hvor meget som gjøres for å motvirke dette.

 

Dette er det ikke innenfor denne ramme lett å forklare fullt ut, det har å gjøre med alle feilkildene som foreligger, som biologisk variasjon i det man vil teste, om testen er tatt riktig, om tiden fra testøyeblikk til utført test er blitt for lang, om testoppsettet den dagen fungerte 100 %; etc. Vanligvis forsøker man å sikre alle slike faktorer, slik at testresultatet blir å stole på.

Den store masse av dagens klamydiaprøver er til å stole på.

 

Men altså, når det gjelder tester kan de være falsk positive, dvs. at testen er positiv mens pasienten er negativ. På den annen siden kan de være falsk negative, dev. at testen er negativ mens altså pasienten er positiv.

 

 

Det er ikke ofte det foreligger feil prøvesvar på dagens klamydiaprøver, men det KAN skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir hiv-testet, men vet ikke om de tester for klamydia når man er gravid. Men tror uansett du skal ta deg en prat med legen og evt få tatt en ny test. Liten sannsynlighet for at den er falsk-positiv, men det går kanskje an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...