Gå til innhold

Når sluttet deres barn med nattbleien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har vært bleiefri på dagtid siden rett før jul.. Han ble 3 i romjulen. Noen netter har han sovet uten bleie og det har gått fint, men og netter der det har vært uhell opp til flere ganger uten bleien. Har tatt på han bleie igjen (sikkert fy fy ja) og de bleiene han våkner med om morgenen er så full at jeg kan sikkert slå i hel en mann med de ;)

Tenkte å prøve et belønningssystem når vi går på ferie. Han trenger den søvnen han kan få, og han sover jo mye bedre med bleien enn uten (mor og ;) )

Noen som har noen gode tips her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del er tilhenger av tidlig bleieslutt når barnet er våkent, men at det skal få "fri" når det sover.

Dersom barnet ikke har tørr bleie om natten, så la ham bruke nattbleie.

Dersom dette fortsetter når skolestart nærmer seg, er det på tide å sette inn tiltak..

Var selv av den typen som sov så godt at jeg ikke merket og sov med bleie til nærmere 6 år. Etter det begynte jeg å gå på do i søvne og det er heller ikke så heldig. Foreldrene mine fant meg på de underligste steder og jeg tisset også på de underligste steder i søvne.

Skrevet

jobber med den nattbleia nå om dagen. ho vil jo ikke ha den på! og angher dag så går det bra. tre år i april og vært uten på dagen i et år. tar jeg den på så tar ho den av... vil jo ikke tvinge ho heller. i kveld skal jeg vekke ho når jeg går å legger meg og følge henne på do, noen som sier det virker.

Skrevet

3 år og 2 mnd, glemte å sende med bleie på overnatting hos bestemor.Vært tørr siden;)

Skrevet

min eldste sluttet med dag bleien da hun var 2 år og 1 mnd. 3 uker etterpå kuttet vi ut natt bleien. vi kjøpte tisselaken.. hun hadde noen uhell men det gikk seg fort til...

yngste sluttet på dagen da han var 2.5 år.. en mnd etterpå var bleiene tørre.. han hadde sjeldent uhell på natten, men kan enda ha noen ganger... ( sluttet for 7 mnd siden)

Skrevet

Lille sluttet med både dag og nattbleie i løpet av en uke i mai. Han ble 3 i mars.

Hadde vist meget lite interesse for bleieslutt før det, men bestemte seg plutselig. Ingen uhell på natten på natten, hatt noen få uhell på dagtid hvor han har glemt seg når det har vært mye som har skjedd.

Skrevet

Jeg er tilhenger av å slutte med bleier en gang for alle. Mener at det blir veldig forvirrende for barnet å være uten hjemme, men med bleie i barnehagen osv. Jenta mi slutta med bleie da hun var 2 år og 3 mnd. Da var det uten både hjemme, borte og om natta. Faktisk var det minst uhell på natta, bare et par ganger. På dagen hendte det ofte at hun glemte seg når hun lekte i starten.

Skrevet

Rent fysiologisk er det slik at barn slutter å tisse om natten når kroppen er klar. Er noen hormoner som styrer slikt. Da fungerer kroppen slik at de våkner når de må veldig tisse om natten. Hvis de sover hele natten så vil de normalt måtte tisse rundt 15-30 min etter at de har våknet. Dette gjelder faktisk også voksne :-) Når denne funksjonen er på plass hos barn så vil det stort sett være null uhell. Om man velger å trene barnet på bleiefrie netter før det er klart vil det være uhell, enten jevnlig eller i peroder. Når barn blir klare? Varierer veldig men for de aller fleste skjer det innen de fyller 6. Sjelden før 3-års alderen. Min gullunge var 4,5.

Skrevet

Jenta mi på 2,5 år har sluttet med både dag- og nattbleier nå:) Sluttet på dagen i mai, og på natta nå i juni, siden nattbleia uansett hadde vært helt tørr i et par ukers tid...

Skrevet

Eldste var 4 , de 2 andre var 2, 5 år. Hadde ikke stesset med det enda ettersom han fremdeles er liten.

Skrevet

Pjokken kutta dagbleie når han var 3 år. Hadde tenkt å vente med nattbleia til vi så hvordan dagslutt gikk, men det gikk ikke mange dager før gutten også ville ha truse på natta. Så det var bare å gjemme masse tissekladder under lakenet, og la det stå sin prøve!

Har gått over all forventning, kun 3 netter med uhell i løpet av de første 14 dagene (og da hadde han hatt mareritt- så tror det var en sammenheng der). Han er nå helt tørr på natta, 3 år og 2 mnd

Du får kjøpt avveningstruser på nettbutikker, de ser ut som vanlige truser, men har ekstra innlegg som holder en del på væske. Da blir det heller ikke så vått i senga om han er uheldig..Vi kjøpte på flinkmamma.com

Skrevet

Tusen takk for mange flotte svar :)

Ser at det er litt forskjell i alder på når de sluttet, så tenker at det ikke er noe stress enda. Jeg har prøvd å vekke han om natten for å gå på do, men da blir han rasende, og vil ikke gå på do.

Han har kun hatt 2 uhell på dagen, så han er helt bleiefri der:)

Har og bestilt en vareprøve på drynights trusebleie, så prøver det :)

hi

Skrevet

Vesla fikk bruke bleier til hun selv ville slutte - og det var nattbleia hun sluttet med først.

Jeg tenker at man ikke skal stresse med bleieslutt. Barn er individuelle, og det er store forskjeller på når de er klare for å slutte. Tror at jo mindre man sev stresser jo lettere går det :)

Skrevet

Min datter sluttet da hun var 2,5 år og var en av de første i barnehagen. Jeg hadde ikke noe mål om at hun skulle slutte tidlig men hun begynte å gi beskjed når hun måtte på do så da gikk vi til innkjøp av fine truser og det var kjempe stas. Vi hadde bleie på de første to ukene om natten og de var kjempe våte om morgenen så trodde hun måtte bruke nattbleie lenge.Men når mamma fikk høre dette ble hun helt oppgitt så vi tenkte at vi fikk prøve uten og det ble to uhell og så var hun helt bleie fri=)

Gutter er vel gjerne litt senere ute enn jenter etter hva jeg har hørt.

Skrevet

Uansett hvor mye folk vil skryte av sine barn, så må du huske at alle barn er forskjellige i utvikling. Også når det gjelder lukkemuskelen hva gjelder tissing. Ikke stress. La barnet få bestemme litt selv. Inntil videre, iallefall. Må ikke la barnet overstyre deg helt, heller.

Men de fleste barn finner ut når de har kontrollen. Er ingen god idé å presse. Da blir det bare desto flere uhell. Sånn var det før i tida, da barna skulle slutte før de var et år. Som sagt, vi er alle montert sammen på ulike måter. Og det må respekteres.

Lykke til! Dette løser seg! =)

Skrevet

Gutten min sluttet å bruke bleie om dagen da han var ca 2 år og 4 måneder. Husker ikke helt når han var ferdig med nattbleie, men var før han var 3 år. Hadde noen uhell av og til, men gikk fort over :)

Skrevet

Akkurat tre år. Aldri hatt uhell.

Skrevet

Guttunge kom hjem fra barnehagen 6uker før 3års dagen å hadde bestemt seg for å slutte.... å siden har det vært sånn :o)

Merkelig å plutselig ha en bleiefri unge :D

Å det nytes nå i 3mnd til før vi er påann igjen di neste 3åra.

Har ikke noen gode råd egentlig... sorry. Men jeg vet guttungen har plukket opp i bhg at store gutter går på do å bruker truse.

Skrevet

6-åringen min bruker fortsatt bleie på natta:( Hun har vært tørr på dagen siden hun var 2 og et halvt år. Gutten min på snart 3 ble tørr på dagen i april og tørr på natta nå i juni.

Skrevet

17:04; Jeg mener at barna må bestemme dette selv. Men når man er 6 år, så bør man være tørr. Ikke ta meg som en frekk kjerring, for det er ikke det jeg vil oppnå.

Jeg lurer bare på om hun har vært til utredning. For det kan hende hun har et problem med blæren sin. Bare et tips.

Lykke til!! :o)

Skrevet

01:32:

Ja, vi har vært hos barnelege men kun til konsultasjon. De mener det kan gå over av seg selv så lenge hun går ofte på do osv. Han henviste oss videre til uroterapeut (?) så vi får se hva det innebærer når vi får time der. Mistenker at det bare er tomt prat, men vi må jo prøve. Hun er for ung for alarmlaken, men det er jo et alternativ til neste år hvis ikke situasjonen har bedret seg.

Anonym 17:04

• 3 uker senere...
Skrevet

Hun var 2 år og 3 mnd da hun sluttet med bleie. 4 dager mellom natt og dag bleieslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...