Gå til innhold

4 dager overtid, bekymret, lei meg og fortvilet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skjer det ingenting......4. dagen min på overtid. Telefonen er varm etter slitsomme personer som heletiden skal spørre om den lille har kommet til værden....HVER DAG, FLERE GANGER OM DAGEN...dette gjør ikke dagene enklere på overtid....

Jeg er også bekymret for om alt er bra... Da det i siste tiden har vært snakk om overtid er farlig....mer som dødelig.....!!

I tillegg har vi mistet 2 stykker før vi greide å komme så langt som vi har nå...så nå er vi begge nærvøse for å bli snytt på målstreken...

Jeg vil bare vite om alt står bra til.... Jeg ringte overtidskontrollen i dag, da jeg fikk beskjed av fastlegen min at det kunne jeg gjøre i dag.... Fikk beskjed om å ringe tilbake på torsdag.....HAFF!!!!

Jeg lurer også da på om jeg har noe åpning? om jeg er moden...ja slike ting....så jeg ringte føden (for første gang).... Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal hendvende meg.... jordmor i røret ba meg ringe fastlegen min om det var noe jeg lurte på for der hadde de mer enn nok å drive med....jeg spurte om å få en sjekk evnt stripping...da lo hun av meg å sa kontakt fastlegen din du, skjønner det er slitsomt på overtid.....

Problemet er at jeg HAR spurt fastlegen min om slike ting...hun unngår alltid slike ting og sier det ikke er nødvendig! hun sier også det er de på føden/jordmor som sjekker slike ting....så der er det ikke mye hjelp å få.....MEN hvem er min "lokale" jordmor??? det har jeg ikke peiling på....og finner heller ikke ut av det her jeg sitter å klør meg i hodet som førstegangs fødende........ jeg gråter og er oppgitt....huff....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Kosepose,

Det er helt vanlig at fastlegen ikke sjekker åpning eller stripper. Det er noe de gjør på fødeavdelingen, på overtidskontroll. Overtidskontroll skal fastlegen din bestille til deg 7-10 dager over termin, som jeg tror avhenger litt av sykehus.

Hvordan er det med liv i magen da? Er det som før? Det er jo veldig vanlig å gå over termindagen sin, men man skal være obs på aktiviteten i magen. Hvis den er som normalt, er det ingenting å bekymre seg for.

Uansett så synes jeg det var en fryktelig dårlig mottagelse du fikk når du ringte. Sånn skal det ikke være. Fødeavdelingene og jordmødrene der skal være der for deg! Så forhåpentligvis hadde du uflaks og vil møte en mye hyggeligere jordmor neste gang du ringer.Din lokale jordmor er på helsetasjonen eller på sykehuset. Men nå som du er over termin ville jeg henvendt meg til sykehuset.

Skrevet

Hei du! Jeg forstår fortvilelsen din, det er ikke lett å være på overtid. Er du 4 dager etter terminen eller 14+4 dager etter terminen (de sier at overtid først begynner 14 dager etter termin)?

Jeg var på kontroll i går og snakket med jordmor om overtid generelt sett. Hun presiserte at Norge er i selve toppen i hele verden på statistikken ang. spedbarnsdødelighet og at legene her er knallgode på "overtids-problematikken"...

Hun også sa at det ikke er bare-bare å indusere en fødsel, da det ofte innebærer komplikasjoner, vakuum, tangforløsning, skader på kvinnen og på barnet....Og at det er derfor at de vil vente med det.

Når det kommer til å sjekke om du er åpen eller moden, du kunne kanskje ringe helsestasjonen din og be om å møte en jordmor, forklar situasjonen, si at du er bekymret.... Det finnes også private jordmor klinikker. Vet ikke hvor du bor, men det er en på CC Vest i Oslo du kunne ringe til?

Jeg har selv termin i morgen, men ingenting skjer her...ingen kynnere eller murringer...ingenting. Og jeg er også engstelig for overtid.

Skrevet

Kjære deg.

Leste overskriften på innlegget ditt og kjente meg igjen i bekymringene..

Da jeg ventet min første gikk jeg 15 nervøse dg på overtid..

Og som du skriver, tlf kokte,

smsene pep innpå, "har du født nå????"

Akkurat som om vi ikke hadde sagt ifra når noe hadde skjedd!!

På facebooken min var både innboksen og veggen full av mld...

Men det var jo ikke det verste. Tilslutt slo jeg av mobilen, og la meg under dynen...

For det er jo redd en blir.. Nervøs...og teller timene..

Jeg var på tre overtidskontroller, men det var bare rutine kontroll og de kunne fortelle meg at jeg ikke var moden i det hele tatt.

Den 12 dg på overtid ble jeg vel strippet..

Nå har jeg igjen 11 dg til termin med nr 2, denne gangen er jeg mer innstillt på at jeg sikkert går over tiden.

Jeg går også til modningsakupunktur, tenker det iallefall ikke gjør vondt verre.

Kan det være noe for deg?

Å få deg en time til akupunktur? Da er det bare til å henvende deg til en privat en i nærområde.

Ellers blir vel din lokale jordmor den du har gått til i svangerskapskontroller, visst du ikke bare har gått til fastlegen.

Føler med deg visst det er en liten trøst.... uansett snart, snart kommer babyen dere har ventet så lenge på... <3

klem

Skrevet

Og all lykke til til deg skulle det stå :))

Skrevet

Høres tungt ut ja... :/

Ville bare komme med et lite tips, sengekos funker ;), det gjorde det for meg, leste hva de andre her hadde av tips, alt fra kanel til akupunktur. Hadde absolutt ikke lyst på noe sengekos... Men testa det ut to ganger, også med å la det virke en stund. Dagen etter begynte ting å skje, og morgenen etter der igjen var gutten født :D er ikke i tvil om det fungerte for oss ;)

Stor klem og masse lykke til :)

Skrevet

Husk på at kroppen sier ifra når den er klar. Da skjer det helt naturlig. Å bli strippet eller modenet har jeg hørt ofte medfører mye maserier og vonde rier som kunne vært unngått. fødselen kommer når den kommer uansett. Jeg gikk 8 dager over på nr. 1 og 4 dager over på nr. 2.

Ullevål har en policy der de max går 10 dager over, og det er jeg glad for. Du trenger nok ikke bekymre deg så lenge du kjenner bebisen rører på seg og at det er liv der.

Skrevet

skriver under på det nr fire på vei skriver ang sengekos! prøv det :) venter også nr fire, og da jeg skulle ha nr to fikk vi i gang fødselen med sex :) med nr tre unngikk vi sex på slutten for at det ikke skulle sette i gang ettersom jeg skulle ha planlagt ks.

lykke til :)

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt og syns du fikk en utrolig dårlig mottakelse av jm på føden! Du må kontakte jm på den helsestasjonen du hører til. Hun kan sjekke om du er moden + strippe deg.

Jeg hadde aldri i verden gitt meg med den ene tlf samtalen til sykehuset, særlig ikke når du er så bekymret. Si til legen din at han må henvise deg til sykehuset for å snakke med en spesialist ang igangsetting og det med en gang!

I Stavanger er den nye regelen at man skal ikke gå over termin mer enn 9 dager.

Jeg vet og at en igangsettelse ikke er bare bare og innebærer risiko, men å gå over termin innebærer også risiko så en må jo bli vurdert ifht dette. Har selv blitt igangsatt sist jeg fødte ca 2 uker over termin og har blitt "lovet" at jeg slipper å gå over termin denne gangen. Heller det enn risiko for morkakesvikt osv. Har fått vite om flere tilfeller av bekjente dessverre der det gikk galt.

Skrevet

det er masse liv i magen...men det er bare en følelse av at jeg vil ha kontroll på at alt er som det skal.....

Hører til st. olavs i trondheim... Fyttet nettopp lege og vet ikke hvilken helsestasjon jeg hører til...hvordan finner jeg ut det da? Huff....

Sengekos kan jeg se laaaaaaaaaaaaaangt etter da sambo har fått skrekken....!!! så det er ingen sjangs i havet å få seg en omgang...

Regelen på st.olavs er 10 dager, så blir man satt i gang....Men synes det er grusomt å gå slik.... Men det er nok ikke bare meg som går på overtid... Føler meg hjelpesløs når det kommer til slike ting..Har alltid hatt en stor terskel for å ringe eller gå til lege...Så må manne meg skikkelig opp før jeg ringer...da er det litt vondt å bli møtt med slike tilbake meldinger...

Skrevet

Lillegull og nurket - hvor har du det fra at man ikke skal gå mer enn 9 dager i Stavanger?? Det stemmer slettes ikke - de har riktignok endret dato for overtidskontroll fra 12 dager til 11 dager over termin, men det er ingen automatikk i at man blir igangsatt på overtidskontrollen om alt er bra... /dette har jeg fra min egen jordmor samt føden)

Så lenge man kjenner liv og blir kontrollert ser jeg ikke noe poeng med å stresse med å kontakte sykehuset - det aller beste for både mor og barn er at ting setter i gang av seg selv, og risikoen for dødfødt baby på overtid er slettes ikke så stor som man kan få inntrykk av fra en del innlegg og media.. (og ja, jeg fødte selv 11 dager over termin sist gang så jeg vet hva det er å gå på overtid)

Skrevet

Uff, skjønner du er lei deg og fortvila.

Men, som flere her skriver, så er det jo veldig vanlig å gå noen dager over termindatoen. Du er ikke på overtid ennå. Det er faktisk mye mer vanlig å være i din situasjon enn å føde noen dager før termindatoen når man er førstegangsgravid. Man får kanskje inntrykk av at alle føder før tida her inne.

Når man går over termin, skal man følges opp ganske hyppig, nettopp for å sikre at alt er bra med babyen og deg. Den måten du kan passe på at alt er bra, er å følge med på at babyen beveger seg som den pleier.

Terskelen skal være lav for å komme inn til en ekstra kontroll på slutten, og jeg syns du ble dårlig mottatt på føden, da du ringte dit.

Jeg er enig i at det ikke egentlig er nødvendig (eller så vanlig som man kan få inntrykk av her inne) å sjekke åpning før man er i fødsel.

Din lokale jordmor er jordmoren som holder til på helsestasjonen i din kommune. Ikke alle kommuner har jordmor, men de fleste har det. Ring helsestasjonen og hør med de. Spørs om du rekker å få en time der før babyen er ute.

tilbake til den telefonen du tok til føden. Hvis du er bekymret, så ring igjen. Du møter nok ikke på samme menneske. Hvis du vil være litt sleip og komme inn til en sjekk, så si at du føler at det har vært lite bevegelse på babyen i løpet av dagen og at du er veldig bekymret for det. At du har prøvd å drikke et glass med iskald saft, men at det fremdeles ikke ble noe mer bevegelse. Da får du nok komme inn.

uansett, det er ingen grunn til bekymring selv om du er noen dager over termindatoen! Babyen kommer nok snart skal du se. Lykke til.)

Skrevet

Det var beskjeden jeg fikk av jordmor på sykehuset (som hadde meg på samtale og vurdering ifht igangsettelse) for ca et par mnder siden! Så det er ikke tatt ut av det blå for å si det slik. Ifjor så var det lenger tid, men jeg måtte selv stå på for å bli hørt og få komme til spesialist for enda en vurdering da og ble til slutt satt i gang pga helseplagene og stor baby.

Nei, selvsagt det er ikke noen automatikk i det, det er nå helt sikkert.

At en kommer i gang av seg selv er alltid det beste ja.

Jeg har ganske sterke helseplager i svangerskapet som gjør at jeg vurderes til igangsettelse, det er ikke slik at alle blir satt i gang. I tillegg er de også strengere med førstegangs siden de har høyere risiko under fødsel og en igangsatt fødsel innebærer risiko for haste ks, vakuuum/tang.

Skrevet

En annen ting - jeg syns HI bør tas på alvor, samme hvor vanlig det er å gå over termin og samme hva som kalles overtid! Det har hun ikke blitt i dette tilfellet. HI, mener du kan sjekke på nett hvilken helsestasjon du hører til. Hvis ikke tar du en telefon til nærmeste hs og hører med dem og så kanskje rekker du en kontroll før du føder. Hvem vet, kanskje det skjer noe i natt? ;) Lykke til!

Skrevet

Sex og sæd, fødegrøt og kanel, trappespringing og husvask fungerer nok ikke for alle for å få fart på sakene.

Prøvde virkelig med sæd, opp ned i sengen etterpå, maaaase mat og grøt og kanel osv, løp i trappene, og alt mulige greier, men ble nok ikke mer moden av den grunn, så kjerringrådene funker nok ikke på alle desverre..;)

Skrevet

Hei kosepose!

Det høres ut som om vi har samme lege!!

"bare" to dager over her, men det var tross alt min fastlege som fortalte meg at 11 barn i året dør pga overtid. Ikke rart man blir bekymret her..

Tror jeg har prøv alle råd.. og det funker ikke.. Ringte også føden men de kunne ikke hjelpe meg. stripping eller sjekk av modninga var heller ikke snakk om.. blir rett og slett sinna..

Skjønner veldig godt åssen du føler det!! skulle ikke hvert lov med overtid!

Skrevet

Merkelig det der med at det bli lakt STOR vekt på at det er DITT svangerskap og DIN fødsel...du får velge og vrake sykehus....MEN får ikke bestemme om man skal gå overtiden eller ikke?! jaja....

Jeg sitter her enda...Med stor kulemage og kjenner ikke en dritt til noe fødsel....

Har prøvd alt av kjærringråd også.... Blir bare utslitt av de forskjellige "triksene" som .IKKE funker....Haff.....

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å få jordmor på hs til å sjekke da? Og hvorfor kan ikke legen henvise deg/dere til spesialist på sykehuset som kan gi en vurdering og sjekk ifht overtid og muligens igangsettelse?

Virker ikke som dere får den støtten og hjelpen som dere trenger.

Skrevet

for jeg vet ikke HVEM eller HVOR mitt helsesenter er......Da jeg spurte legen fikk jeg ikke noe svar...Legen gjør minimalt... Var på kontroll sist forgie tirsdag.................og fikk da påvist protein i urinen...fikk også en lapp med et tlf nr jeg måtte ringe da jeg var kommet til 1 uke over termin.......Så sa hun "lykke til, det skjer vell noe snart"..................................................

Skrevet

har dere ikke helsestasjoner i distriktet? Har du prøvd å ringe de og spørre?

Høres ut som dere bare blir overlatt til dere selv og skal sitte å vente uten noen oppfølging..:S

Skrevet

Jeg har denne gangen valgt å gå BARE til jordmor og glad er jeg for det!

Legen har kun fulgt opp i forhold til mitt lave stoffskifte.

Det jeg reagerer på nå, HI, er at du ikke har blitt satt opp til en overtidskontroll på sykehuset. Det virker som om legen din har overlatt dette ansvaret til deg?

For min del ringte jordmoren til sykehuset mens jeg var på kontroll der og bestilte en slik kontroll til min syvende dag over termin. (dette er standard her i min hjemby)

Denne kontrollen hadde jeg nå på mandag og det ble der bestemt (siden alt fungerte helt som det skulle) at jeg skulle settes igang på fredag (dag 11) hvis ingenting skjer av seg selv innen da.

Ring sykehuset igjen og få i det minste en time til kontroll!! :)

Lykke til.

Skrevet

jo vi har sikkert helse stasjon...det er bare at jeg ikke vet hvilken jeg hører til...da jeg nettopp har flyttet fastlege.....Har jo aldri vært borti dette før, så vet liksom ikke hvordan jeg går frem....

Neste gang skal jeg sørge for å BARE gå til jordmor, føler ikke jeg har fått særlig hjelp og oppfølging av fastlegen...

Det med timebestilling måtte jeg ta ansvar for selv ja?! Ringte i går, fikk beskjed om å ringe tilbake på torsdag.......................

Skrevet

Du har vel fått time til ny svangeskapskontroll?

Høres ut som en tafatt lege du har.

Men til syvende og sist må man passe på seg selv. Du må nesten tørre å si ifra litt selv og ringe og ordne litt selv også.

Og det er ikke noen fordel å bli satt igang. Jeg skjønner at du er lei, men å bli satt igang en ingen ønska situasjon med mindre det er helsemessige årsaker til det. Så det er ingenting å hige etter.

Skrevet

Hei, hei! Hvis du bor i Trondheim kommune (du sa du hørte til St. Olavs, så da regner jeg med at du bor i Trondheim kommune...) kanskje du kan få hjelp av dette: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117616361/Jordmodre

Og her står det om jordmortjenesten i kommunen: http://www.trondheim.kommune.no/jordmortjenesten/

Ville ringt og snakket med noen ang at du var hos fastlege i forrige uke og ikke har fått noen videre oppfølging og om de kan være så snill å hjelpe deg da du er førstegangsfødende og engstelig osv:) Lykke til!!

Skrevet

Det med hvilken helsestasjon du tilhører har ingenting med hvilken fastlege du har å gjøre.

Hvis du ikke vet hvilken helsestasjon som er nærmest deg, så kan du jo bare ringe kommunen å spørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...