pink82 Skrevet 21. juni 2011 #1 Skrevet 21. juni 2011 Jenta mi på 4uker spiser veldig mye. Bør jeg gi henne mindre mat, eller er det bare sunt? Jeg har ikke nok mek, så jeg ammer litt først, og så får hun erstattning. Hun spiser ca 135 ml etter amming. Hun veide 4250g ved fødselen, og veier nå ca 5500g. Håper noen kan gi meg noen gode tips
Babyønske �� Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Hvis det er den matmengden hun trenger, så må hun nesten få det. Har du ikke kontakt med helsestasjonen og får veiledning der da? Jeg har gått til ukentlig veiing og veiledning på helsestasjonen med min jente som nå er 8 uker. Jeg har også litt lite melk, særlig på ettermiddag kveld, men gir kun 40-80 ml mme i løpet av dagen. I forhold til å få opp vekten hennes burde hun nok fått mer, men hun vil ikke ha.
TiNi88 Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 De kan spise for mye ja, og det kan føre til magevondt som misstolkes som kolikk.. Det er jo ikke farlig, de gulper opp det som blir ALT for mye, men de utvider jo magesekken deres om det blir mye og da kan det resultere i en veldig tjukk baby Vi må kontrollere matmengden til vår gutt på 7 uker. Han veier vel ca6000gram nå og var 4110 ved fødsel. Babyer skal ha 15% av kropsvekta si i løpet av et døgn. Så jenta di skal ha 825ml i løpet av et døgn. Dette er ca såklart, og sammenlagt mm og mme. Du kan jo dra og veie henne før og etter amming så vet du hva du har i puppen
littlefairy Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 De sier jo de skal styre det selv.. la henne få det hun vil ha Er hun sulten så er hun sulten
Lizzie_81 Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Min tulle veide også 4250 ved fødsel, og ved 4 mnd kontrollen var hun kommet opp i 8510.... En liten trinn jente kan man si. Har hele tiden tenkt mye på dette med vekten, men prøver å tenke på hva de sa til meg på sykehuset; Babyer som blir født stor vil også kreve mer mat. Det har de gjort i mors liv, og de vil fortsette med det. De to første mnd fullammet jeg og hun var så glupsk at jeg måtte amme på begge brystene ved hvert måltid. I tillegg fikk hun mme om kvelden (men da sov hun gjerne 5 timer). Etter 2 mnd gikk vi desverre over på flaske pga sykehusopphold. Da fulgte jeg pakningsvedlegget på NAN pakken om hva som var normalt for den alderen. Hun har alltid tømt flasken, men har ikke vist noen tegn missnøye med at det stoppet der. Ble litt langt dette... Helsesøster og jeg tenker at så lenge hun er fornøyd så skal hun få den maten hun vil ha, men jeg presser ikke på med mer. Uansett så vil vekten utjevne seg når de begynner å bevege seg mer. Så jeg er ikke bekymret. Når det er sagt så er jeg veldig glad for at hun hadde "litt ekstra" når hun ble innlagt mer RS-virus og ikke ville spise. Det var de på sykehuset også... Hun var rett og slett mer robust. Gi henne den maten hun vil ha, men ikke press henne til å spise mer så kommer det til å gå seg til =)
Gjest Madolyn Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Hvor ofte ammer du? Jeg dro frem brystet med en gang babyen skrek, og gjorde det i 8 uker. Gutten la dermed på seg 3-400 gram hver uke... Han har alltid vært en urolig baby som ikke kan sammenlignes med så mange andre, men babyer generelt kan få magevondt dersom de ammes for mye, og dermed skrike. Mange babyer vet ikke forskjell på sult og magevondt, slik at det dermed kan bli en "ond sirkel". Dersom du ammer svært ofte; prøv å gjør andre ting med babyen når den skriker. Ofte er det nærhet den vil ha, eller smokken, eller kanskje den vil bæres rundt og titte på ting for å få litt stimuli. Men stort sett gråter barnet fordi h*n er trøtt og trenger avskjerming og soving. Evt kan det være magesmerter og da kan ammete og minfom, pluss en god rap etter alle måltider, hjelpe. Dersom du er klar over dette og ammer kun hver 2. eller 3. time og deretter gir flaske, se bort fra mine velmenende råd over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå