Gå til innhold

Multifunksjonshemmet barn...trenger råd


tuppelure82

Anbefalte innlegg

Mannen min har en multifunksjonshemmet datter som skal begynne på videregående til høsten. Hun har kommet inn på en skole uten noe som helst tilbud som er tilpasset henne (fysioterapeut, logoped, ergoterapeut osv).

Vi begynner å lure på om vdg kanskje ikke er det rette for henne.

Hun er mentalt på nivå med en 3 åring +/-.

Noen vdg har jo hverdagslivstrening uten alt det faglige, men hun kom jo ikke inn på noen av disse.

Er litt fortvilet nå.

Prøver å finne andre muligheter enn vgs, men synes ikke det er lett å finne noe. (Vi bor i nærheten av Oslo.)

Er det noen som selv er i tilnærmet lik situasjon eller kjenner noen som er det?

Er veldig takknemlig om dere kunne dele litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke i samme situasjon, men jeg kjenner litt til dette her.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med kommunen dere bor i med de personene dere har som kontaktperson der. Det skal være en plan og en gruppe som skal ha ansvaret (kommer ikke på navnet akkurat nå) og de burde kunne hjelpe dere. Skolen/fylkeskommunen skal da også være med i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags nyttverdi tenker dere at hun skal ha av videregående?

Jeg har jobber med varig tilrettelagt arbeid (VTA) (tidligere vernede bedrifter) og ikke mange av dem har videregående.

Jeg tror dere skal ha kler tanker om hva hensikten er dersom hun har mentalt fungeringsnivå som en treåring. Et alternativ å å søke henne over i arbeidstrening dersom hun vil kunne fungere der.

Eller skulle man jo tro at det finnes tilrettelagte skoler for denne aldersgruppen også, men det vet jeg ikke noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV tiltak bør kunne bistå dere med en utredning av tilbud til henne, både i fht skole og evt jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan fint gå på vdg siden det finnes noen som er veldig godt tilrettelagt og har de tilbudene hun trenger. Problemet er jo bare det at det er alt for få plasser i forhold til brukere.

Hun ble rett og slett bare plassert på den skolen hun havnet på da den er tilrettelagt for rullestolbrukere, men det er det eneste.

Da gjelder jo denne skolen egentlig bare for rullestolbrukere som er mentalt normale og kan følge vanlig undervisning.

Jeg har prøvd å komme med forslag til mannen min over mulige løsninger, men mora til barnet er litt vanskelig.(de har delt omsorg).

De har ansvarsgruppe, men jeg oppfatter denne som rimelig udugelig da de ikke klarer å finne et bedere tilbud til henne.

Hun ville ikke fungere i arbeidstrening eller en vernet bedrift.

Hun har ingen forståelse for slikt.

Hadde edt vært opp til meg hadde jeg ringt rundt og mast på nav, kommune o.l for å komme til en løsning, men det er ikke mitt barn og mora vil nok ikke at jeg skal blande meg.

Litt håpløs situasjon.

Mora har klaget på den skoleplassen hun ble tildelt, men kommer nok ikke noe sted.

Skjønner liksom ikke hvorfor mannen min og mor ikke undersøker flere muligheter.

De er veldig lei av å alltid måtte krangle og kjempe seg fram til krev og løsninger i systemet. De har tross alt hold på noen år nå.

Huff...oppgitt selv jeg og merker jeg.

Takk til den som gadd å lese dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om hun er på niva med en treåring, hva skal hun i det hele tatt på en videregående skole å gjøre?

Min treåring hadde vært veldig lost på en slik skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillespirenmin: På vgs finnes noe som heter hverdagslivstrening. Der lærer elevene å klare så mye som mulig selv ut fra sine forutsetninger. Om det så er å takle det å ha besøk, det å være på besøk, det å velge egne klær, det å si fra når man skal på do - alle slike ting.

 

HI: Jeg forstår ikke at fylket kan gjøre dette? ALLE ungdommer har rett på et vgs-tilbud, men det tilbudet dere har fått er jo ikke et reellt tilbud. Hva mener de at hun skal gjøre på skolen? Og hva mener de at lærerne skal gjøre med henne på en "vanlig" vgs. Høres sinnsvakt ut.

 

Jeg vet ikke hva du kan gjøre, men jeg ville gått til media hvis dette tilbudet er det som blir enden på visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan hjelpe far og mor? kanskje de ikke ser på det som innblanding, men som avlastning? Du må selvsagt avklare det med de før du gjør noe, men de bør jo være glad for at du engasjerer deg og bryr deg om deres barn. De har jo, som du sier, kranglet i systemet en stund, så det kan være de syse det er godt med en til som bryr seg nok til å ville ta noen telefoner for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eneste mulighet jeg ser her er vel å klage.

Hvis PPT fylke er inne i bildet, så ville jeg ha kontaktet de.

Ellers så kjenner jeg ikke til hvem som har ansvar for slikt - for ordinært så er det jo et samordnet opptak og et opptak på særlige vilkår.

Men mener at videregående hører til på fylkesnivå som en over her nevner.

 

Hvis ansvargruppen ikke fungerer - så kan de søke om koordinator for individuell plan. Forstår at foreldre er sliten og ikke orker å slåss med systemet, men er redd for at de må.

 

Ifht en individuell plan, så må foresatte si noe om målene ala livskvalietsmål. Som feks å trygge overgang til bolig om 5 år. Og nå så kunne det vært trygge overgang til videregående.

 

Utover dette er det ansvarsgruppen som skal kunne si noe om hvilke tiltak som må settes igang for å nå akkurat disse målene.

 

Koordinator er ingen advokat, men kan kalle inn til møter når BRUKER (her foresatte til bruker) ønsker det.

Koordinator skal kunne purre på andre instanser som skal iverksette tiltak - for å påse at det blir igangsatt. Og også hjelpe til å finne fram i systemet.

Koordinator holder en rød tråd.

 

Ifht må det selvfølgelig følge med et samtykke til at koordinator kan hente inn nødvendige opplysninger.

 

Så det er litt jobb til å begynne med, men er et godt redskap når ansvarsgruppen ikke fungerer.

 

Utover videregående finnes det ulike dagsentre, men anbefaler jo selvfølgelig skole. Dagsenter er mer en aktivitet. På skolen så trener de på det den enkelte er i stand til å lære seg. Så ja, jeg ville slåss for å få den skolen som er ønskelig.

Men i samarbeid med fylke, så går det kanskje an å gå på dagsenter i ett år, for så å komme inn på riktig skole.

 

Er litt usikker på skolebiten, men jobber i kommunen og kjenner disse tingene relativt godt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært søkt inn på prioritert grunnlag og likevel ikke fått plass?? Har det blitt utarbeidet sakkyndig vurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart meg.

Det ble søkt på særskilt grunnlag. Hun kom inn på 3.valget sitt, og det

var egentlig bare fordi det måtte fylles inn x-antall skoler.

Det var kun 1. og tildels 2.valget som var aktuelt i hennes situasjon.

De har både ansvarsgruppe og koordinator, men nå er det sommerferie og ingen tar tak i dette nå. Skolen begynner igjen i aug. Vi er avhengig av før og etter skoletilbud for å kunne være i jobb, men kommunen vil ikke opprette et tilbud før vi har fått endelig svar ang skole.

Blir så frustrert og dritlei systemet.

Er så greit for folk som har normale 16-åringer som finner seg mat selv, går på do selv, ikke bruker bleie, dusjer selv, går ut å besøker venner selv og kan passe på seg selv. Hun er 100% pleietrengende, men allikevel skal man alltid motarbeides av systemet.

BLÆÆÆÆÆÆÆÆÆ..........! Oppgitt!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...