Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 5 uker er ganske hvit på tungen. Kan ikke se at han at han har noe hvitt belegg på innsiden av kinnene, men har kanskje noen hvite prikker på gummene. Jeg er så usikker på om det er trøske. Helsesøster har sett på det og sier at litt hvitt belegg er vanlig, så det behøver ikke være trøske - men kan være det. (Altså er jeg like klok...)Det jeg er enda mer usikker på er om jeg kan ha sopp på brystvortene. Vet noen om det er mulig å se det i så fall? Jeg ser de er lyserøde, men synes egentlig det ser ganske normalt ut. Innimellom er de litt såre og det kan være litt vondt å amme. Men smerten kommer og går, og veldig vondt kan jeg ikke si at det er. Tenker at det ikke er bra for verken lillemann eller meg å gå rundt ubehandlet, men føler at det er så vanskelig å få svar på om det er noe (hvis man ikke sender inn prøver da - men det tror jeg ikke er så vanlig). Noen som har erfaringer å dele (hvordan artet det seg og hvordan ble diagnose stilt?) Jeg vil spørre lege på 6-ukerskontrollen, men regner liksom ikke med å få sikkert svar da heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Det er ikke farlig å være ubehandlet, og det er ikke farlig å behandle... Men trøske kan være vondt/ubehaglig for både mor og barn. Så vidt jeg vet behandles det ut fra mors egenopplevde symptomer, ikke ut fra at man finner sopp ved en prøve eller at man MÅ se noe.

Skrevet

Datteren min hadde akkurat det samme. Jeg trodde det bare var "melketunge" (...) men helsesøster og lege på seksukerskontrollen mente det var trøske. Fikk beskjed om å ta en teskje og skrape forsiktig på tungen, etterpå skal du dyppe q-tips i farris og stryke på tungen. Ser ut til at dette hjelper her i hvert fall. :)

Husk at det ikke hjelper om du bare gjør dette med barnet ditt og så legger han rett til puppen igjen hvor det er sopp. For hver gang du renser tungen må du rense puppene og smokken før han får disse tingene i munnen igjen. ;)

Skrevet

Takk for svar, begge to. Jeg lurer på en ting, Kinamitt. Når du sier at jeg skal rense puppen, mener du da at jeg skal bruke farris?

Skrevet

Jeg ammer ikke stort da jeg ikke har noe særlig med melk, så jeg må innrømme at jeg ikke helt fikk med meg hva jeg skulle gjøre med brystvortene, men hvis jeg en sjelden gang skal amme så tar jeg en våtserviett med litt farris på og vasker brystvortene først... :P

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/munn-og-tenner/troske-hos-barn

Gode råd for å forebygge trøske

* Hold barnets smokker rene ved daglig koking og utskiftning. Unngå også at andre sutter på barnets smokk.

Gode råd når barnet har trøske

* Bruk et nytt ammeinnlegg etter hver amming hvis barnet har trøske.

* Ammeinnlegg av ull bør ikke brukes i denne perioden om det ikke kan kokes.

* Vask bh, sengetøy og håndklær i minst 60o varmt vann.

* Hvis barnet bare har litt belegg på tungen, kan du flere ganger i løpet av dagen tørke bort belegget med gasbind som er fuktet med sodavann/Farris surret rundt fingeren.

* Vask hendene godt etter toalettbesøk og bleieskift.

* Kok smokker, flasker og annet ammeutstyr 10 minutter hver dag.

* Melk som er pumpet ut under soppinfeksjon bør ikke fryses og benyttes senere

Skrevet

... er ikke farlig, men kan være uutholdelig vondt! Jeg ble smittet av sønnen min og makan til smerte må man lete litt etter..! Forestill deg at du har en hurvete, glødendeståltråd sittende fast i skulderbladet og at noen prøver å dra den ut av brystvorten... Det er sånn jeg hadde det =/ Og da sto det hardt for å fortsette ammingen.. Men jeg bet tenna sammen mens tårene trillet og behandlet oss begge. Det tok kort tid (et døgn eller to) før jeg merket bedring. Symptomfri var jeg etter litt over en uke, men behandlet i en uke til.

Rådene i innlegget over er viktige å følge, men som sagt så er det ikke farlig. Og så lenge du ikke har vondt trenger du ikike behandling =)

Skrevet

Jeg hadde det som Trollmor over her. Grusomt vondt, piggtrå-følelse/katteklor-følelse ut gjennom brystvorta... Grøss..

Men da hadde jeg nok gått med soppen ganske lenge - det ble bare verre. Men vesla hadde ikke noe synlig i munnen.

Behandlet alikevel oss begge med Mycostatin mikstur som vi fikk resept på.

Det ble bedre i løet av et par dager, men det har tatt over en måned før det har blitt bra! Og da fortsatte vi behandling i enda et par uker, for sikkerhets skyld.

Behandlingen er ufarlig, ingen bivirkninger. Så det skader absolutt ikke å be om en resept - kanskje dere får det litt bedre, og hindrer at det blir verre.

Vi kokte smokker 2 ganger om dagen og skiftet ammeinnlegg etter hver amming. Hadde bare mange smokker tilgjengelig, så det var ikke noe pes. Det var alltid en "nykokt" og ren :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...