Gå til innhold

Flaskevarmet til å ha med på tur, hvor får man tak i det?

Anbefalte innlegg

Husker jeg hadde sånn til min minste når han var liten, men det er jo snart 9 år siden :P hehe... Før fantes jo de i alle matbutikker og over alt, så ut som en plast termos til å putte flaska oppi... Hvor får man kjøpt det?

Fortsetter under...

Hei!

Kan dessverre ikke hjelpe med det du spør om. Men årsaken til at disse forsvant fra markedet var at det i des 2007 kom nye retningslinjer for hvordan man skal tillate mme. Det er ikke lenger annbefalt å blande på forhånd for så å varme opp igjen. Men man skal lage ferske måltider hver gang. Samtidig anbefalte WHO en blande temperatur på 70 grader, en temperatur flaskevarmere enten ikke greide å varme opp til, eller brukte alt for lang tid... Så snipp snapp snute forsvant de fra markedet.

Nå har imidlertid det norske Mattilsynet modifisert retningslinjene litt. Ettersom det kun finnes ett mme merke på det norske markedet som annviser at man skal blande ved 70 grader. Mattilsynet sier derfor at man skal følge den temperaturen som står på pakken, men at man ikke skal lage melken på forhånd for å varme den opp igjen.

For de merkene som skal blandes ved 40 grader så kommer jo flaskevarmeren igjen til sin rett. Man bare varmer vannet først og tilsetter pulveret etterpå.

Selv har jeg bare varmet på vannbad ved å ha med en termos med varmt vann. Kjøper man seg en mattermos, så har den en såpass vid åpning at det er bare å putte oppi flaska og skru igjen og vente til det er varmt nok (øve litt hjemme og finne ut hvor lang tid som trengs). Så kanskje en slik kan erstatte en flaskevarmer for deg?

Ok det er jo dumt da for jeg har aldri laget ferdig mme på forhånd, jeg hadde kokt avkjølt vann på flaskene og mme pulver med meg i boks og brukte da termosen til å putte flasken oppi for å få vannet i flasken til å bli ca 40 grader og så røre i pulveret... De mat termosene passer ikke til flaskene jeg har, men så har jeg de tykke avent flaskene å da...

Annonse

Æsj, passer sikkert ikke til de tykke avent flaskene nei, det var dumt. Er vel de flaskene som er mest brukt har jeg inntrykk av... Da får man finne seg en passende beholder til å lage vannbad i da. Man får det jo til, men enig i at jo fler praktiske løsninger jo bedre :)

Passet de gamle flaskevarmerene til avent flaskene foresten?

En uåpnet boks med ferdigblandet mme er supert å ta med på tur, og disse kan man fint varme opp i en flaskevarmere ja! Markedet henger kanskje litt etter her, flaskevarmerne burde absolutt komme tilbake.

Ja jeg mener de gamle flaskevarmerene gjorde det, jeg hadde jo avent flakser da også + noen andre å da... lurer på om det var avent som hadde de termosene å jeg, for jeg mener å huske at det sto avent på den jeg hadde ;) men man får bare være kreativ å finne noe annet å bruke som vannbad som passer men hadde vært mye enkelre om det hadde vært ting man kunne kjøpt hehe... jeg synes jo det er rart at det ikke fins i 2011 når jeg hadde det både i 2000 og 2002 hehe, men de tinga har vel gått ut på dato da + at det kanskje var mange som brukte dem feil... hehe.

Kanske du kan finne noe på finn.no?

Jeg pleier ellers å ta med en flaske med kaldt, kokt vann og en termos med varmt kokt vann. Så blander jeg til riktig temperatur når måltidet skal lages og tilsetter pulver. Synes det funker supert! Men Blir det helt feil ift anbefalingene fra Mattilsynet? Termosen brukes kun til kokt vann, aldri noe annet.

Noen som har synspunkter el gode tips for flaskebaby på tur og ferie?

Hei, det går helt fint å blande kaldt kokt vann og varmt kokt vann til rette temperatur. Dette er vel absolutt den greieste metoden for de som bruker babysemp som skal blandes ved 70 grader, og har man først den metoden innarbeidet så kan man jo blande mme hvor som helst uten å være avhengig av noe :-)

Ta ellers en titt på de to trådene som startes med Holdes Oppe, der finner du nyttige tips!

En side som heter flaskeposten er også god, den er midlertidig nede, men de holder på å legge inholdet sitt ut på facebook, det ligger link til denne i et eget innlegg litt lenger ned her.

• 3 uker senere...

Annonse

de er kjekke til å varme morsmelken i, kanskje de selger de i barneutstyrsforetninger? eventuellt nettbutikker, prøv å google det!:) Ellers, hvais det er MME du skal lage så er det jo MYE enklere å ha kokt vann på thermos (som kun har vært brukt til og brukes til vann), og kokt avkjølt vann på en flaske (som er kokt/sterilisert). Så¨blander du bare mengden med varmt og kaldt vann til ønsket temperatur, og tilsetter pulveret deretter. Jeg bruker (ca) 100ml kaldt vann og 50 ml varmt vann til vanlig måltid (2 mnd gammel baby), til større måltid bruker jeg 120 ml kaldt vann og 60 ml varmt vann. Kan virkelig ikke se at det kan finnes noen enklere metode! Brukte flaskevarmer kun til morsmelk jeg, og synes det var stress! hehe

hei.

jeg bruker også avent flaskene. jeg kjøpte en termo veske i merket avent, den passer til 2 store flasker. Jeg måler opp kokt vann i flaskene og har de i termo veska. Funker kjempefint syntes jeg.

• 4 uker senere...

denne temoveska. Det står at den holder på varmen i 4 timer. Vil det si at hvis vannet har ca 40 grader vil det være 40 grader i 4 timer, eller vil det gå fra 100grader til 40 grader på 4 timer. Eller?

Syns det er litt stress hvis vannet plutselig er for kaldt når man er på trilletur og snuppa er sulten.

Vurderer thermos-metoden! Men Thermobag hadde vært kjekkt det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...