Gå til innhold

Finnes det regler ang fastsetting av ferier....(skuffet over arb.giver )


Mamma+2

Anbefalte innlegg

Min sambo er fast ansatt i et firma og har vert det nå i over 3 år...

De fikk beskjed om tidlig at de måtte sette seg opp på ferie til sommeren,. noe min mann gjorde...Han var den som måtte vike på sin ferie ifjor, så i år regnet han med at det skulle gå greit, noe det og har hørt ut til....frem til nå!!!!

 

Sjefen hans har nemlig planlagt ferie samme tid og han har betalt sin sydentur...så det er en "selvfølge" at min mann må endre på sin...?? Finnes det noen regler for sånt??

 

Vi har også planlagt ferie ( dog ikke betalt sydentur) men med mitt og ditt barn, så har han jo satt opp ferie i forhold til han sin eks, så de skal dele på barnet i sommerferien...nå ser det jo ut til at det ryker???

 

Vi er ganske fortvilet- han har snakket med sjefen til sin sjef igjen, men virket ikke som det var noen reaksjon- man må prøve bli enig var svaret...

 

Skal virkelig ferien kræsje helt....vi hadde jo planer sammen med ungene---nå kan far i huset måtte ha ferie når barnet hans ikke er her- og når barnet kommer hit for å ha ferie med oss så jobber far i 3 uker!!!

 

Kjenner jeg blir fryktelig lei meg av denne sjefen, det er desverre ikke første gang han trumfer igjennom ting til sin egen fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den såkalte hovedferien, dvs. sommerferien, som omfatter 18 virkedager skal gis i perioden 1. juni - 30. september.

I god tid før sommerferien skal arbeidsgiver drøfte med de ansatte eller deres tillitsvalgte når ferien skal avvikles. Blir man ikke enige, er det arbeidsgiver som har det siste ordet.

 

Arbeidstakeren kan også kreve å få underretning om når ferien må avvikles, innen 2 måneder før feriestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det at for 2 mnd siden så ga jo sjefen uttrykk for at all ferie var i orden!!

 

Hvilke rettigheter har man egentlig- når sjefen kommer 20 juni!!!! å sier at nei det går ikke,....

 

Mannen sin eks har jo satt sin ferie, så hun kan ikke endre...kjenner det her blir forferdelig dumt for hele familien....Ingen ferietid sammen alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han allerede har fått beskjed at ferien var fastsatt så kan sjefen kun flytte på ferien dersom det oppstår uforutsette hendinger som vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder. Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker.

 

Din mann bør ta dette opp med tillitsvalgt på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet har ingen tillitsvalgt?? ( ikke veldig stort firma)

 

Så vi venter i spenning for å se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...