Gå til innhold

Har dere avlastning ensjelden gang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er høygravid og har bekkenløsning, men familien min har andre prioriteringer i hverdagen og har hatt lille gutten vår på overnatting 2 ganger totalt på 17 mnder. Når de har fri i helgene så er det enten reise på hytta eller fest med venner - onkelen som bor 10 min unna har besøkt nevøen sin 2 ganger siden han ble født. Svigers jobber alltid nattevakt og når de har fri så er de på hytta.

 

Har jeg en unormalt uinteressert familie eller?

Kjenner jeg og samboeren min hadde virkelig trengt bare en liten avlastning med at noen hadde hatt lille gutten vår på overnatting fra f.eks en fredag til lørdags morgen. Men ingen stiller opp..

De vil helst komme å se han i 10 min o.l for så å gå igjen, for meg virker det som de ikke vil være for mye involvert men heller se ham de få gangene det passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg blir angrepet for trykkfeilen min så er jeg klar over at det skal være mellomrom her: en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke vennepar som kan stille opp? + at dere er jo to.. Så da kan dere vel bytte på å ta gutten?:) Få samboeren din til å ta med gutten på overnatting et sted sånn at du kan sove ut.. Evt er det jo mange byer som har barnevaktbyråer tilgjengelig for de som ikke har familie som vil/kan stille opp. Jeg er alenemor med en far inni bildet som ikke stiller opp, har frem til nå hatt min familie som stiller opp i ny og ne. Men nå flytter vi, så da har vi ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er to - men problemet mitt er at jeg er i stand til svært lite for tiden pga invalidiserende bekkenløsning og en halsbrann fra h*...så alt faller på samboeren min. Merker han og er veldig sliten og det tærer på. Vi byttet på alt før jeg ble så dårlig som jeg er nå. Ikke er det barnevaktbyråer her jeg bor heller.

I tillegg går vi gjennom en tøff periode med storebror for tiden som er midt i trassalderen og alt er en kamp.

Vennene våre er opptatt med sitt, samme som familien vår. :S Min beste venninne bor ikke i landet heller..

Skjønner du har det mye tøffere 10:02 som alenemor..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ene gangen var det vi som la ham hos mormoren - dette var på julaften og vi kom tilbake neste morgen..sånn sett er det 1 gang der besteforeldrene har hatt ham en hel kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Besteforeldre har barna en helg kanskje en gang i måneden, av og til annenhver måned.

 

Men nå er de store barna i skolealder ikke nødvendig å ha "avlastning" fra og den minste som bare er 10 måneder er for liten til å være på overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi trenger littegrann avlastning (1 kveld) er pga jeg er veldig dårlig pga svangerskapet - hadde det ikke vært det så hadde vi ikke hatt behov for det heller.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 overnattinger på 17mnd hørtes deilig ut!

 

Her var jeg overlykkelig for at vi var så heldig å få pass til nr1 når jeg måtte på føden for å få nr2.... (heldigvis kunne jeg reise hjem 5t etter nr2 kom ut)

Det er den ene gangen på 4 år vi har hatt pass.

 

Egentlig driter jeg langt i om de ikke vil passe ungene, det er mine unger, og det er DE som går glipp av alt!! Men jeg synes selvfølgelig det er trist, for ungene sin del! Skulle ønske de kunne fått like god kontakt med sine bestemødre som jeg hadde til min, men dessverre er ikke den generasjonen interessert i barnebarn virker det som:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Love is in the Air, det er trist siden de får et helt annet forhold. Denne generasjonen er opptatt med sitt og har vært skilt og gift på ny og har andre prioriteringer i livet enn å være bestemor og bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bare med et barn i trassalderen, det vet jeg alt om ;) Så skjønner det er slitsomt å gå høygravid i tillegg. Går det ikke an å finne en barnevakt dere er trygge på? Som dere kan betale for å ha sønnen deres en natt i ny og ne? Alt er mulig, er bare å finne løsningene, ikke problemene :) Men, er dere flinke nok å SPØRRE svigerforeldrene deres om de vil låne barnebarnet deres en natt, omså ta han med på hytta? Må jo være kjempekjekt, både for svigers og barnebarn. Få samboeren din til å spørre dem. Er nemlig ikke alle svigerforeldre som er tankelesere vettu.. Ikke frekt ment altså, vet bare at jeg selv må spørre foreldrene mine om de vil sitte barnevakt, de tilbyr seg ikke selv først. Hilsen 10.02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste av våre tre er 5 år, og ingen har noen gang vært borte på overnatting. Kun avlastning etter leggetid, slik at vi har kunne deltatt på møter (2 ganger i året).

 

Vi bor 10 minutter unna min manns foreldre. Han er enebarn, og de er stort sett hjemme. Ikke noe å hente der for det. Mine foreldre bor langt unna i hver sin retning. Nærmeste er 8 timer unna. Tante og onkler bor også langt unna.

 

Har til tider syntes at svigerforeldrene mine har merkelige prioriteringer, men jeg forventer ingen ting. Derfor er jeg ikke skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn på 5 måneder og 3 år. Vi har aldri følt behov for avlastning egentlig, og har kun bedt om hjelp med å hente i barnehagen hvis jeg har vært veldig syk eller lignende tilfeller. Min mor prioriterer karriere og å være på hytta, men henter f eks i barnahagen og bringer hjem til meg hvis jeg spør og hun kan den dagen. Vet at hun stiller opp om hun har tid. Ellers er foreldrene mine av og til her på kortere besøk og vi en sjelden gang der på middag. Helt ærlig syns jeg det er deilig at de har sitt eget liv og at de ikke må være så involvert i oss. Du kan heller ikke forvente at andre skal avlaste deg, spesielt ikke søsknene dine. Samtidig skjønner jeg at du blir skuffet hvis du spør foreldrene dine om hjelp og de aldri stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har aldri hatt avlastning til våre barn. De er såvidt fyllt 3 år og 2 år, og nå er jeg høygravid med neste. Vennene våre har små barn selv, og de to gangene vi har hatt barnevakt er ikke fordi vi skulle sove oss ut, men fordi jeg har jobbet og samboer dobbelbooket noe som han ikke kunne avlyse, altså en krise-situasjon. Men det har vært bare på noen timer på kveldene. Ikke engang barnevakt da jeg fikk barn nr 2. Jeg fødte alene. Og det blir jeg å gjøre denne gangen, hvis det ikke høver sånn at ungene er i barnehagen akkurat da.

 

Så lenge de kan være i barnhagen og jeg er sykemeldt (uke 36), så føler jeg at jeg får slappet skikkelig godt av. For oss er det bare blitt en ren "livsstil" å ha ungene rundt oss hele tiden, vi avlaster hverandre, og nå som jeg er høygravid og ikke kommer meg så mange steder, så sender jeg ofte samboeren ut på ting på kveldene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig av besteforeldre å ikke ville ha barnebarna på overnatting, ikke nødvendigvis for at foreldrene skal få hjelp, men for egen del, at de har lyst å bli kjent med og kose seg med barnebarna. Besteforeldrene til mine barn tilbyr seg, for de synes det er koselig. Skjønner jeg og barna mine er heldige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk spurt. Ser dere som svarer her ikke har fått med grunnen til at jeg føler for littegrann avlastning noen timer (inkl overnatting).

Hadde jeg vært frisk og rask så hadde jeg holdt munn altså. Men kraftig bekkenløsning + høygravid gjør noe med energien og dagsformen. Etter en god samtale med min far i dag så stiller han opp.

 

Det har ikke noe med å avlaste for at vi skal komme oss ut og være kjærester osv, men for å samle opp litt energi bare med å ha en rolig kveld og få sove litt på morningen. Jeg er bare i stand til å være hjemme uansett.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ingenting, men må si jeg blir skuffet når jeg spør kun 1 gang og de sliter med viljen. Det er ikke snakk om at jeg er lat osv, men jeg er ekstremt dårlig og høygravid. Når jeg var lita så var det mer vanlig at besteforeldrene tok oss med ut på ting og hadde oss på overnatting, for mine foreldre har faktisk ikke "tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stort sett når vi skal noe eller ungene selv spør. Nå kommer snart svigers for å passe ungene når det er festival her (de bor 70 mil unna, men stiller gjerne opp) og vi skal til svigers og der er det og festival, da tar de ungene.

 

Som regel skal vi noe når vi spør om barnevakt, men eldste er veldig på det å sove hos bestemoren sin. Hun har en stesønn som bare er et par år eldre, så det er stor stas.

 

Husker selv at jeg var mye hos besteforeldrene mine, og det var så stas! Var stort sett sammen med bestefar hver helg, og var med på flyplassen (han fløy seilfly) Vi dro også masse på fisketurer eller bare kjøreturer over flere dager, campet der vi ville, sov i bilen og storkosa oss :) Sånn vil jeg at ungene mine skal ha det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...