Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som tar så lett på dette med forover- og bakovervendt sete?! Hvorfor gjør dere narr av folk som er opptatt av barnas sikkerthet?! Vil ikke dere selv gjøre alt for å beskytte barna deres?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

haha!

 

for i bakvendt land her kan alt gå an. her er vi like tøysete og rare alle mann xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det de skal snus, sånn ideelt sett?

Mine er store nå, og sitter i pute med rygg seter. Men har ikke alltid gjort det. Når skulle de snus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg forbyr biler og alt kjøretøy i hele verden. mye mer effektivt det enn bakovervendte seter.

 

nei jeg kan ikke forby det.

 

og nei, ikke alle kan sitte bakovervendt heller. pga plass, økonomi, sykdom osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat rart i at folk blir provosert når det er barnas sikkerthet det er snakk om da. Har aldri deltatt i en diskusjon om dette før, men ser det stadig blir nevnt som tull i forskjellige forum. Så skjønner ikke gleden med å tulle om ting som har med barn å gjøre.

 

Hvor ligger humoren i: "haha, du bruker det tryggeste bilsetet til barnet ditt du. Så dum du er da, som vil sikre barnet ditt mest mulig. Det gidder ikke vi". Den holdninga er det mange her inne som har. Hva er det som gjør at folk IKKE ønsker å sikre barnet sitt på best mulig måte?!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ler ikke at dere vil sikre barna deres på best mulig måte. for det vil vi også. men ikke alle kan sitte bakovervendt og da sikrer vi dem forovervendt. i bilen jeg har er det ikke plass til et bakovervendt setet til gutten min på 2,5 år tro meg, har prøvd.

 

vi ler av at dere tror vi ikke bryr oss om barna våre og tror at vi ikke vil dems beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00:38:

Det finnes bakovervendte seter man får plass til i små biler. Det blir litt trangt i forsetet, men det går. Det finnes seter som kan brukes fra barnet er 0- 25 kg, så de varer i flere år. Man får kjøpt bakovervendt sete brukt, om det er økonomien det går på.

Skjønte ikke helt hva du ville frem til med sykdom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei men er bare tragisk å tro at vi ikke vil barnas beste fordi det vil vi.

 

noen blir så kvalme at de spyr hele turen mens de sitter bakovervendt.

andre har benproblemer osv som gjør at man ikke kan sitte bakovervendt mye forskjellig. andre har funksjonsskader som også gjør d umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00:47:

De du beskriver gjelder jo de færreste da og det er fortåelig at i enkelte få tilfeller så er det ikke mulig. Men får mer inntrykk av at de fleste bare ikke gidder og tenker at det ikke er så farlig. Og at det ikke kommer til å skje noe alikevel. Trodde selv at ulykker var noe som bare skjedde "alle andre" til jeg selv mistet et familiemedlem i bilulykke.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie slutter si med bakovervente seter på de fleste i 2-3 års alderen, og det har rett og slett med at i den alderen er setet blitt for lite. Regner med at lille i magen kommer til å følge den tradisjonen og, hun har allerede vokse forbi standarden før hun har komme ut.

 

Jeg setter ikke et lite barn med god samvittighet bakovervendt, med knærne trykt opp under haken. Beklager men det virker mer farlig enn sikkert, og ikke minst fælt for den stakkars ungen. Jeg kommer til å ha bakovervent så lenge sete passer!

 

Men artig og lese på dere som er hysterisk panisk ang. bakovervent sete, hysteri gir meg en god latter uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke at du ikke får plass til bakovervendt i bilen din. Da eldstemann var liten for 10 år siden, hadde jeg en knøttliten japansk bil (Honda accord 85-modell, knøttliten). Han satt bakovervendt til han var 3,5 år, ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda accord er IKKE en liten bil. Accord er i samme størrelse som Mazda6, Toyota Avensis og Mondeo. Selv om du hadde en cupe, uten begasjerom, så er plassen inne i selve bilen i samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe brukt er ikke sikkert, men mindre du kjenner de du kjøper av eller er sikker på de er ærlig når de sier at setet ikke har vært utsatt for støt.

 

Om setet har vært involvert i et uhell (behøver ikke være er stort et) må det kastet da det kan ha små sprekker som gjør det usikkert.

 

Om vi skulle ha hatt ungene sikret bakovervendt ville det bli utryggt for meg å kjøre da jeg ville komme til å sitte for langt opp i rattet.

 

Skjønner ikke hvorfor alle skal press hverandre til å overta deres holdninger. Greit å opplyse de som ikke er klar over reglene, men blir for dumt å skulle omvende de som har tatt en beslutning om forovervendt. De har tatt en beslutning basert på flere forskjellige ting som vi ikke kjenner til.

La de få gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil gjøre det som er tryggest for barnet ditt lar du helt være å kjøre bil. Det er det dessidert tryggeste, mye sikkrere enn bakovervendt sete. Likevel velger ikke du heller den løsningen. Det du gjør er å ta en avveining mellom sikkerhet og hva som kan fungere for deres fammilie. På samme måte tar de feste andreen avveining over hva som vil fungere for dem. Så lenge man finner en løsning innenfor det som er lovlig forstår jeg ikke hvorfor dere blir så opprørt over at noen velger annerledes enn dere.

 

Personlig blir jeg mer opprørt over foreldre som bryter fartsgrensen med 5-10 km/t enn over dem som bruker godkjent forovervendt barnesikkring. Høyere fart enn fartsgrensen, det er farlig det, både for deg og dine og for andre som erute å ferdes langs veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den ulykken kunne vært unngått med bakovervendt sete eller var det som i defleste ulykker for høy fart eller distraksjoner inne i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

08:23 forklarte dette veldig godt, og om noen i Bakovervendtklubben FREMDELES ikke forstår hvorfor noen velger forovervendt så har barna deres langs større utfordringer enn sikkerhet i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de skulle ha laget en bakovervendt bil der alle satt bakovervent, slik at bakovervent-klubben kunne ha blitt kjempe glad og fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hvorfor tar du så lett på dette med å kjøre med barn i bil? Du VET at du kan komme i en ulykke med barna dine i bilen, og at bilseter, forover- eller bakovervendte, aldri gir noen garantier??

Du VET at du utsetter barna dine for STOR risiko ved å ha dem i bilen?

 

Hvis du virkelig bryr deg om unga dine, så lar du være å kjøre bil. Det lar seg gjennomføre hvis du bare prioriterer det. Flytt nærme barnehage og butikk så dere kan gå. På lengre reiser tar du tog eller fly, mye sikrere enn bil. Du vil vel ikke at unga dine skal dø eller bli skadet i en bilulykke???

DU VIL VEL GJØRE ALT FOR Å BESKYTTE BARNA DINE???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange bakovervendte seter i ulike størrelser.Når barn i sverige og flere i niorge som er store i alder/lengde osv kalrer å sitte bakovervendte til 5+ så må no 2-3åringer klare det og.Grenser for lang/store de er..De fleste kjøper ett billig sete(for bakovervendt koster stortsett skjorta,men er verdt det når du tenker på sikkerhet), de vil ha god plass til bena sine..(drit i barnets sikkerhet).. Barnet b lir bilsyk( hehe ja de fleste blir bilsyk av å sitte i forovervendt da all trafikk kommer i mot de,dvs bedre bakovervendt stortsett).. De driter i det. (de gjør som de vil og driter i sikkerhet og alt annet)..De vet ikke bedre og tar seg ikke bryet med å sjekke opp..Og veldig mange butikker har enda ikke klart å lære seg å fortelle folk som kjøper at bakovervendt er tryggest og anbefalt til 4år..Og visst de gjør det,så bryr folk seg lite stortsett allikevel.Vil tro at det er flere og flere får opp øyene sine snart.Mer biler på veiene,mer ulykker osv..Uansett hva vi sier så er de som velger det andre setet bare full i unnskyldninger..Ja det finnes noen som ikke har ett valg,men de fleste lyger på seg (nei hun/han blir bilsyk,skirker,griner,er for stor....BULLSHIT hos mange,bare for at folk skal holde munn og ikke kommentere)..I mange år har det vært tryggest med bakovervendt,så folk kan umulig være så lite opplyst?!?

Bryr meg uansett lite om hva andre gjør.Jeg gjør det som er tryggest for mine barn,så får de ta konsekvensene om det skjer noe selv..Og tenk så grusomt å vite at du ikke valgte den tryggeste løsningen for barnet ditt om det skulle skje noe.At det er DIN feil at det gikk så gale,.Nei kunne aldri levd med det.Men på en annen side,det er de som sier at jammen det er jo bedre med barnesikring enn uten sånn som før.Ja visst er det det,men mer biler,større fart,flere idioter på veiene,og sikretseler i bilene,OG VITENSKAPEN OG SKIKKELIG SIKRING SIER JO SEG SELV AT DU GJØR DET SOM ER BEST FOR BARNET DITT!

 

Gjør som dere vil,men når jeg ser en 2åring sitte forann i ett forovervendt sete og er mye mindre enn mine som sitter i ett bakovervendt sete,stige ut...stakkars..

 

Vi er alle forskjellig og velger forskjellig.Mitt er sikkerhet for barna mine!

 

SE UNDER HER,KANSKJE FLERE OMBESTEMMER SEG :)

 

 

SITAT FRA TRYGG TRAFIKK :

 

Brukket nakke eller blåmerke?

 

Så stor kan forskjellen være mellom forovervendt og bakovervendt sikring. Foreldre vet hva som er tryggest, likevel plasseres barn forovervendt i bil.

 

 

Se her : (fra trygg trafikk)

 

http://www.youtube.com/user/TryggTrafikkNorge#p/u/6/QMFVmVn76RU

 

http://www.tryggtrafikk.no/Forovervendt+eller+bakovervendt.9UFRLK2l.ips

 

 

 

http://www.tryggtrafikk.no/Bildeserie+-+barn+over+ett+%C3%A5r+bakovervendt.b7C_wJfW2D.ips

 

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_1_-_4_ar/

 

http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Tryggestbakovervendt.pdf

 

http://www.tryggtrafikk.no/Trygg+Trafikks+policy+om+barn+i+bil.b7C_wtHW1u.ips

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snudde begge barna da de var ca 2.5 år. Har store barn, og de blir kvalm og HYLER under hele bilturen. Synes dere virkelig det er bedre at sjåføren blir ukonsentrert under kjøringen av hylinga, enn at ungene sitter forovervendt? Må kjøre langt for å komme til barnehage og skole, på turer osv.

Jeg kjører en 3 år gammel bil som vedlikeholdes jevnlig - DET er minst like viktig som å ha riktig barnesikring. Tenker på alle som kjører rundt i gamle kjerrer fra begynnelsen av 80-tallet uten å ta service på dem eller vedlikeholde - større sannsynlighet for at man ikke overlever ved å komme ut for kollisjon med en slik bil, enn med nyere og større biler med stivere konstruksjon.

 

Og nei, det går ikke an verken å bytte bosted, barnehage, skole eller jobb. Ikke alle bor i Oslo vettu :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som minst er like viktig er en sikker bil.

En nyere bil, med alt av sikkerhets utstyr.

Det redder liv til de som sitter både forover-og bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette forumet får man råd til å skifte bil hvis man ikke får plass til bakovervendt sete til en 5 åring i bilen. Så de mener antaglig at det kun er viktig med bakovervendt, ikke hvilken bil man kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...