Gå til innhold

Er så lei meg.. :( er så sliten og trøtt, og ser ut til at samboeren min går lei...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke mange netter sønnen min har sovet gjennom siden den dagen han ble født, for 11 mnd siden. Fra dag 1 var han en nattravn, og vi klarte oss utrolig bra med nattevåk de første mnd. Da han var 3 uker gammel fikk han kolikk, som ikke gjorde søvnen noe bedre. Vi smørte oss med tålmodighet og kjente vi at det var rett før vi klikket så fikk vi litt avlastning i noen timer. Vi hadde jo noe å se frem til... om ikke mange månedene kommer han til å sove hele tenkte vi.

 

Månedene gikk og ingenting ble bedre. Nå er han 11 mnd og nå kjenner jeg at både jeg og samboeren min ikke klarer stort mer lenger. Vi er trøtte og sure, og jeg føler meg skikkelig ensom. Ikke nok med at vi ikke får natta for oss selv, men når han våkner grytidlig i tillegg, sover 1,5 time på dagen og holder det gående hele kvelden (sovner ikke før 10-tiden og sover til ca halv 4 og våkner hver halvtime, om ikke oftere, til jeg står opp med han kl 6) så har jeg ikke noe alenetid lenger. Morgen, dag, kveld og natt går til gutten vår. Om jeg bare så mye som prøver å tenke på noe annet enn han så minner han meg fort på at han er til stede for å si det slik.

 

Ikke missforstå meg, han er verdens nydeligste, har verdens vakreste og mest sjarmerende smil og er såååå glad og sprudlende når han først er det, men dessverre går mye av tiden på sutring og gråting og syting. På dagen henger han kun rundt føttene mine, sutrer og maser. Ja, jeg tror faktisk at jeg er på vei til å bli gal altså :( De siste ukene har jeg og samboeren min bare glidd mer og mer fra hverandre. Ingen av oss orker mer, vi er så trøtte og slitne.. han står i sengen sin og vil enten opp å leke eller hyle ørene av oss.. og noen av oss MÅ jo ta han, selv om ingen av oss har energi til det lenger. Tror aldri jeg klarer å hente meg inn igjen. Noen som har noen gode ord å gi, erfaringer å dele eller bare kan fortelle meg at dette vil bli bedre? Han begynner å bli så stor nå, at jeg nesten ikke ser noe lys i tunnelen lenger...

 

Og ja, jeg gjør ALT for at han skal ha det gøy, jeg går lange turer med han, kjøper masse leker og leker med han, tegner med han, synger for han, har klappe-rime leker med han, og noen ganger leker han med meg, men vanligvis bryr han seg ikke og vil heller syte og henge rundt foten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg spørre om hvordan han spiser, når tid og hva! Han kan rett og slett være sulten.

 

Så anbefaller jeg deg å kontakte helsestasjonen umiddelbart, altså i morgen tidlig og be om hastetime! Dere kan da ikke ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, synes så utrolig synd på deg!! Har ingen erfaring, men kan du ikke forhøre deg på hs? kanskje de har noen gode tips? dere har kommet dere så langt nå, ikke gi opp... snart er dere i mål og har forhåpentligvis en selvstendig herlig gutt som ønsker og klare alt selv og dere kan oppta det som dere har mistet denne tiden.. kan dere ikke bytte litt på da? at man kan dra ut av huset med han så den andre kan ha det helt stillt og nyte og bare være alene?

 

sender varme klemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært til lege? Prøvd kiropraktor?

Kan være mange årsaker til at han er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres tungt ut... :( Trøsteklem til deg.

 

Har heldigvis sluppet kolikkbarn hittil, men mangel på søvn på grunn av en som liker å være våken og senter av oppmerksomhet kjenner jeg til... Her endte vi med å legge yngstemann inn på eget rom som 8 mnd gammel baby.... (sluttet med natteamming da og gav bare grøt/mme) da sov hun bedre natten igjennom, og faktisk helt frem til kl 6 uten problem. Siden har hun gjort det. I seng ca 7-8 tiden om kvelden og sover helt til 6.... :) Innimellom faktisk lenger og, og det er jo bare kryss i taket da... :P Har dere prøvd eget rom til baby? Hva med å ha et lys på evt noe som kan spille rolig bakgrunnsmusikk som en spilledåse eller lignende? det er en kombinasjon som hjalp her. Begge barna her mørkredd, så en lampe hver på rommene har hjulpet mye. Eldste er nå snart 8, og hun begynner å føle seg tryg nok til å innimellom la være å ha lampen sin på. :)

 

Masse lykke til. Prøv å tenke fremover. Mine foreldre sa jeg selv var 2 år før jeg sov en hel natt igjennom... :S Glad jeg har sluppet det i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alenemor fra dag en , med et barn som aaaaaaldri sov.

Sov ikke en hel natt før han var 5 år.

 

Jeg var ALENE.Og jeg klarte det!

 

Dere er to. Noen barn er sånn!

Dette må dere klare syntes jeg.

Men ja , det er vanskelig som faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han spiser godt, og vekten viser det samme. Til frokost får han grøt, til lunsj får han 1,5 brødskive, til middag får han 12 mnd middagsglass og til kvelds får han grøt. Han drikker også masse vann.

 

Vi var hos kiropraktor fra han var 1-3 mnd, men han avsluttet behandlingen etter 8 ganger for han følte at han ikke kom noen vei. Jeg har fortalt helsesøster hvordan han er på nettene, men hun sier bare at vi må passe på å få avlasting, og at det ellers ikke er så mye å gjøre med det.

 

Jeg har sjekket ørene hans, de var også helt fine. Jeg vet faktisk ikke hva det kan være som gjør at han sover så lite og gråter så mye :( Noen ganger når han våkner på natta så kan han gråte og gråte akkurat som en unge med kolikk, ingenting hjelper og vi må bare gå rundt å bære på han og håpe på at han stopper etter en stund (pleier å ta 1,5-2 timer) Har sagt dette til helsesøster også men ingenting tyder på at noe er galt.

 

Vi har faste rutiner vi føler og det går ca 5 timer fra dagslur til kveldstell.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn og søvn til daglig og for meg høres det ut som om han kanskje kan være overtrøtt og dermed sover lettere og våkner lett. Det kan selvfølgelig også være noe fysisk galt. Kan du skrive litt om rutinene deres i løpet av en dag +dagsoving og mat, så skal jeg se litt på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff har ikke erfaring, men er sliten og lei av andre ting, babyen er ganske grei å ha med å gjøre. Det tærer på forholdet med disse små uansett og jeg synes virkelig synd på dere som har en som nesten aldri sover.

Vil bare gi deg en trøsteklem og du bør snakke med helsesøster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det hjelper, men det kan faktisk funke å flytte senga hans fra der den står til et annet sted i rommet... eks under et skråtek elle noe.. vi gjorde det etter tips fra en program om søvn engang og det hjalp :) han kan også være overtrøtt som noen nener,men ville absolutt tatt kontakt med helsestasjonen og fått sjekket han fysisk, kan man utelukke det er det lettere å iverksette tiltak, som å blit mer streng og la han få hyle litt osv.. han kan jo rett og slett være litt bortskjemt på oppmerksomhet.. men da MÅ man jo vite at ungen ikke har vondt. at det er derfor..

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørtes grusomt slitsom ut! Har dere ingen som kan hjelpe dere litt, besteforeldre/tanter/onkler/venner som kan ha han på overnatting en dag, evnt bare passe han litt på dagtid, slik at du får sove noen timer?

Bare en 3-4 timer på øyet i strekk i løpet av dagen, kan gjøre store underverker!

Jeg tror jo også det må være noe som plager ungen? Det er da ikke vanlig at babyer som er så "gamle" oppfører seg slik, uten grunn?

 

Jeg bor i kr.sand, du får si ifra hvis du bor her nede, så hjelper jeg mer enn gjerne! Kan ta han med på en trilletur el. bare så du får sove litt, stakkars. Uff...

 

Stor klem til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg kl 8, da tar det noen timer før han sovner. Jeg sitter inne på rommet med han men prøver å ikke gi han oppmerksomhet. Sitter bare der for å vise at jeg er der og at han kan føle seg trygg. Går jeg ut så gråter han så mye at han bare ligger og rister mot slutten, og da går det ikke an å roe han ned etterpå.

 

Før han legger seg får han kveldsmat kl halv 7. Etter det tar vi kveldsbadet og så pusser vi tenner og tar på natt-tøy. Så går vi inn på rommet, demper lyset og leser en bok og synger en sang. Så legger jeg han i sengen sin og så synger jeg noen viser til. Så setter jeg meg i en stol på samme rom og passer på at han vet at jeg er der. Etter mye opp og ned i senga så begynner han å gråte litt for da er han skikkelig trøtt. Da legger jeg hodet mitt helt inntil hans og kysser han mange ganger på skinnet og stryker han over hodet. Da sovner han.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik med sønnen min som nå er 3 år. Han sov ikke en hel natt før han var 2 :s Her ble det faktisk slutt mellom samboer og meg..

 

Men, prøv å legg han tidligere det kan være som flere her sier at han er overtrøtt..

 

Vi var innom en manuell-terapeut og det hjalp litt på problemene. Mini ville ikke sove hverken dag eller natt..

 

Da han var to år fikk han fjernet polyppene (pga snorking og pustestopp), det hjalp og en liten periode.. Og nå for litt over en mnd siden ble mandlene fjernet. Han sover hele natten uten å våkne før 07.30.

 

 

Jeg skjønner så alt for godt hvordan du har det. Men du må spørre om hjelp, om bare for noen timer så du kan få sove litt.

Jeg så ikke dette komme i det hele tatt, for baby nr 1 sov hele natten og var "enklere" og ha med å gjøre..

 

Vil og si at jeg var å snakket med med en som helsesøster anbefalte, vi fikk et skjema der vi skulle fylle ut hele dagen og natten i en uke. Uheldigivis så sluttet denne damen og det ble ikke gjort noe mer.. Men se om ikke helsestasjonen kan hjelpe deg med noe der.....

 

Masse lykke til videre og håper det ordner seg for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan sover han hvis han sover mellom dere? Jeg vet flere som endte opp med det fordi de ikke orket mere og de er glade for det idag - da gikk det lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har dere lagt opp til selv! Barnet legger seg ikke før 22??

 

Begynn med å gi grøt rundt kloken 18 + et deilig kveldsbad. Masser omså barnet med olje. Klokken 18.30 er det leggetid. Da vil de uansett ikke bli såå sent om han herjer noen timer.

 

Har du prøvd og gi flaske med varm melk enten på kveldstid eller på morgenen klokken 4? da sovner de fleste barn igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...