Gå til innhold

Fy fader, er nav virkelig så sleipe??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på arbeidsavklaringspenger, og har en veldig stram økonomi. og har søkt sosialhjelp til bostøtte og har fått utbetalt 1400kr ekstra. Jeg får igjen 3000kr på skatten nå den 24 juni. Fikk et brev i dag fra nav om at vedtaket godkjennes og at jeg får 1400kr mer og rutte med i mnd. Men så leser jeg brevet videre der det står : Vilkår "søker må levere kopi av selvangivelsen før utbetaling av sosialhjelp juli og august. Evt tilbakebetalt skatt går til fratrakk på sosialhjelpen" Trekker de meg fra pengene jeg får igjen på skatten da?? Jeg har bestilt nødvendig barneutstyr for skattepenge, jeg har ikke betalt for det enda, men det er bindene siden det er bestillingsvare, så jeg må betale for det når varene ankommer. Hvordan i helvette skal jeg nå kunne betale for dette her når nav er så sykt sleipe og trekker fra skattepengene mine?? Gud nå er jeg skikkelig irritert..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud visste du ikke det ?

Man må sette seg inn i de stønadene man får.

Har fått sosialhjelp mye jeg å , de trekker fra alt du får inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig gjær de det. Det har alltid vært reglene, lenge før NAV het NAV. Kjipt for deg, men sånn er det. Du skulle sjekket det opp før. Hvis utstyret er så nødvendig må du nesten se om du klarer å få dekket det via sosialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk det. Om du får igjen på skatten så trenger du ikke sosialhjelp og mottar du sosialstønad så må skattepengene motregnes. Du kan ikke få både i pose og i sekk, vet du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket barneutstyr er så nødvendig da?

kan ikke gå på sosialen og samtidig bruke penger på unødvendige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at det er ikke alle som får 24.juni? Så hvordan ville du betalt for varene om dine skattepenger ikke kommer før i august eller i oktober??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialhjelp er en krisehjelp du får fordi du ikke har noen midler til å overleve med. Derfor har de lov til å stille diverse krav til deg, som for eksempel at du ikek kan ha noen penger utenom sosialhjelpen. De har rett til å trekke fra om så en 200lapp bestemor skulle sette inn på kontoen din som bursdagsgave til ungen. Då må rett og slett sette deg inn i reglene. Det beste du gjør er å komme deg av sosialstønaden og over på fast inntekt så snart du kan, hvis du kan. Lykke til videre. Synes forresten det er rart du får lov å beholde internett da de har lov å nekte deg all luksus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde jo ha opplyst meg om det da.. Er jo ikke noe nytt at nav ikke gir info om noenting. Er ikke snakk om og få i pose og sekk, jeg får jo ikke akkuratt ti tusenvis av kr igjen. Skjønner bare ikke hvorfor de ikke kan være litt flinkere til og gi info. Skattepengene varer jo ikke evig, og er ikke noe jeg får igjen hver mnd. Men fader nå sliter jeg skikkelig altså..HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tar man med innkommende penger du har i beregningen av hvor mange penger du skal få fra andre.

 

"Disse heter SKATTEpenger, så de skal jeg selvfølgelig ikke kjøpe melk og brød for," liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har internett inkl. i husleien og i dag er faktisk ikke internett luksus, men blir regnet som en nødvendighet på lik linje med telefon.

 

Og når man tenker på og ønsker at alle, også de som har lite penger og står uten jobb, skal være en del av samfunnet, ikke bli avskåret og bli ensom (som igjen kan føre til depressjoner) så har internett en funksjon. En god funksjon for den som kanskje ikke har råd til å dra på kafè, som ikke kan eie bil og kjøre rundt for å treffe venner, som aldri har råd til kino, som unngår bursdager fordi man ikke har råd til gave osv.

 

I dag blir faktisk sosialklienter oppfordret til å ha både internett og telefon slik at en "retur" tilbake til samfunnet skal bli lettere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg trakk de inn skattepengene mine enda jeg skulle bruke dem til å betale gjeld med. Jeg ble arbeidsledig og brått etterpå ble jeg hundre prosent ufør i en ulykke. Da sier reglene at er du ufør uten å være i jobb er det en et års periode du må være på sosialen før du kan komme over på annen ordning, arbeidsavklaring og evt trygd. Jeg mistet altså muligheten for å begynne i ny jobb og fikk derfor en del regninger jeg ikke kunne betale. Disse skulle jeg få unna med skattepengene, men det fikk jeg ikke lov til, for de skulle nav ha. Da jeg kom over på trygd året etter, fikk jeg vite at jeg skulle få etterbetalt penger fra søknadsdato. Det fikk jeg ikke. Disse krevde nav sosial inn, fordi alt jeg hadde fått hos dem var forskudd på trygd. Greit nok, men det ble ikke en krone til å betale regningene med, og disse hadde økt enormt det året. Jeg fikk i tillegg 15000 i baksmell på skatten, fordi nav hadde rapportert inn at jeg hadde fått disse pengene, som jo hadde gått direkte fra nav til nav. Tok en jævlig evighet å få styr på dette kaoset. Alt som skjer hos nav er du pliktig til å selv sette deg inn i. Du må lære deg reglene, for de som jobber der kan dem nødvendigvis ikke, og er det noe som kan slå feil eller gå i negativ retning, så skal du bare forberede deg på at det gjør nettopp det. Har du noe valg, noe jeg ikke hadde, så anbefaler jeg deg å komme deg i jobb snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA . Tror dere at man bare får sosialstønad hvis man er suuuupeeer fattig og ikke har bil eller hus eller internett eller iphone eller dyre klær ??+

 

Jeg har fått 12000 i mnd i nesten 3 år tilsammen , og jeg eier hus og bil og alt annet et vanlig menneske som jobber har.

 

Er ikke såå strengt skjønner dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så er det ikke nav som er sleipe. Nav forvalter et regelverk som er vedtatt av våre folkevalgte. I dette regelverket innebærer det blant annet at skattepenger og annen inntekt går til fratrekk fra sosialhjelp.

For det andre så blir du informert om dette i forkant. Du har nå fått et vedtak der det kommer klart frem at om du får tilbake på skatten så får du mindre i sosialhjelp. Jeg kan ikke se at nav gjør noe galt her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hus og bil? Det nekter jeg å tro på. Jeg fikk ikke fordi jeg nektet å avlive katten, og det etter at bil og tv var solgt. Derfor måtte vi flytte til familie og snylte i en periode. :( Heldigvis en periode i livet som er over og ikke kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått 12000 i mnd i 3 år i sosialstønad 22.39? Sikker på at du ikke tenker feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ være løgn. Prøver bare å få alle som sliter med nav til å bli enda tristere. Det er nok en av de onde dibere som er her inne for å lage kvalme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke så veldig feil nei !

Hva faen er det å ta feil på?

Jeg har fått 12000 i mnd i nesten 3 år til sammen ja.

 

Hva er det du ikke skjønner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE løgn nei !

Man får fra sosialen når man ikke har inntekt.

De betalte rentene på huslånet mitt ikke innskuddet.

Og 7000 til mat +.

Og strøm.

12000 TILSAMMEN.

 

Hadde nok ikke fått like mye eller like lett hadde jeg ikke hatt barn da.

Som jeg alene har omsorg for, men bor med samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha , er ikke satsene 12000 ?

Noe så tåpelig å si.

 

Man får for det man trenger, opptil en grense da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så hissig da. Tenkte kanskje du blandet kortene her. Sosialhjelp er jo for å hjelpe folk over en kneik. Men i 3 år?

Det er ikke arb.ledighetstrygd du har fått da? eller noe i den dur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BULLSHIT! Hilsen ei i samme situasjon som ikke får ei krone fordi ny samboer har akkurat det utbetalt som de mener to mennesker skal kunne klare å overleve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NAV helst vil man skal sende meldekort over Internett, så synes jeg man må få lov til å ha nett-tilgang selv om man får sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. jeg ble ikke informert om dette i forkant.. er det som er feilen med nav.. Da jeg skulle finne meg leilighet sa de på nav at "ja du får komme ned til oss når du har fått tak i en leiekontrakt, noe jeg gjorde 4-5 ganger, fikk avslag alle gangene. Den 5 gangen spurte jeg om hvorfor jeg hele tiden fikk avslag. "De var for dyre og vi har en grense på hva som er maks beløp på leilighet hver mnd" kom det tynt fra nav dama. Jeg svarte at det var faen meg ingen som hadde informert meg om en jævla maks grense. Tenk på hvor mye tid jeg hadde kastet bort bare fordi de nav ansatte er så sløve på og gidde og informere folk! Til du som lurte på hvordan jeg hadr råd til internett, det er inkludert i leien, hadde det ikke vert det hadde de nok sagt at jeg må legge vekk den slags "luksus" Og til du som lurte på hva slags barneutstyr det var snakk om så er det barneseng og en vogn. Det er bindene i og med at det er forhåndsbestilt, så jeg MÅ betale for det.. Til du som lurte på hvordan jeg kan vite om jeg får skattepengene mine i juni, så ble jeg informert på skattekontoret at pengene kommer den 24 juni.. HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...