Gå til innhold

Mini er snart to år, og jeg har bestemt at han skal slutte med bleie i sommer....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

bare ta av bleia og la det stå til. Ta han på do veldig ofte, ikke bli sur og oppgitt om han har uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å bli skikkelig lei av klesskift og å tørke opp uhell....

 

Hvorfor skal du bestemme, og ikke modningen til barnet?

 

Du må bare prøve, men tror nok du kommer til å angre på hele forsøket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har litt panik for tiss i sofen og sånn....

 

Burde jeg plastlegge hele sofaen...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har gått på do en stund, og er ikke for å la ungene gå med blei til de er så store, fordi de ikke er "modne" .

 

Ingen andre land i verden er så treige med bleieslutt som vi nornmenn, så det må da være håp?`

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bestemt je...hehe....lykke til med den.

 

Hvis det går greit så er det fint for deg/dere.....men vær forberedt på at han kanskje ikke er klar for det. Det er ikke alltid det går så "smertefritt" som man tror.

 

Hilsen ei med 4 åring som fortsatt bruker bleier fordi han faktisk ikke er klar enda....! Tro meg....jeg har prøvd og jobbet hardt for å få en bleiefri unge, tror egentlig at lillesøsteren på 18 måneder blir bleiefri før storebroren. Så det er ikke alltid ting går som planlagt. Mitt håp og kortsiktige mål er å få han bleiefri til skolestart....endelige mål er at han BLIR bleiefri. (Han bruker bleie både dag og natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumt dere sliter da... Men jeg vil nå hvertfall prøve =)

 

Begynner ferien i morra, så tenkte å ta han ut av BHG, for å la han gå med truse i hagen.

 

Lurte på å kjøpe ei potte å ha ute.... Noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du trenger en potte, ha den med "overalt". La barnet sitte på den hvor som helst i starten. Så synes jeg doring er best. Hæler ikke den ekle potta, egentlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt doring til badet, men tenkte litt på den potta ute...

 

Blir spennende! Hvor ofte bør jeg sette han på potta i begynnelsen? og hvor lenge burde han sitte?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre snutter har alle sluttet som følger : 2,4 år, 2,1 år og 23 mnd med bleier, alltid kjekt å ta det på sommeren !

 

Sett av en uke eller to til bleieavvenning og kjør minst mulig bil!

 

Ta de på do hvert 5 minutt til å begynne med, ikke la de få valget om å gå selv, men rop de inn til til do, eller bare ta de med å sett de der.

 

Har to jenter å en gutt, gutten syntes det var stas å tisse overalt på sommeren, så han tisset på plena, på ballen , på busken, ja you name it.

 

Om de har problemer med en av delene ( junior ville ikke bæsje på do, bare tisse) Kjøp en premie og gi de når de endelig klarer det :) ( elektrisk dartskive funka for junior)

 

Og ha masse truser/ boksere tilgjengelig slik at du har rene til enhver tid!

 

Lykke til, kommer til å gå så bra, bare du og dere er tålmodige nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar =)

 

Skal kjøpe med en ny bunke truser etter jobb i morra! (Så kan han heller få boxere etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hverken brukt potte eller doring vi da, men forbered deg på å bli lei av å lete do først på alle plasser dere er :) Sto forresten en artikkel her om bleieslutt, den anbefaler jeg alle å lese, barna er dessuten klare til å slutte med bleie når de har kontroll på lukkemuskelen, det merker du, om han gjemmer seg når han skal gjøre sitt fornødne ( hos meg har de gjort det ca et halvt år før bleieslutt)

 

Du er smart som tar han utt av barnehagen når du vil få han utt av bleia :)

 

Hilsen anonym over her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg går helt fint bare man jobber litt med det og er tolmodig! Sommeren passer jo ypperlig til bleieavvending. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvsagt fanfare og applaus når det produseres noe!

Jeg tok også bleia på natten (jenta var da nesten to og et halvt, altså) og det var to uhell og det var det!

 

Meg som jaget etter ungen med den ekle potta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har gjemt seg bak sofaen (og liknende) når han skal bæsje, og da har jeg bært hann opp på do, og holdt han der til det kommer noe....

 

Tusen takk for svar!

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser for meg at jeg kommer til å løpe med potta og antibac på plenen i hele sommer! tji tji

 

blir sikkert greit!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det da mye "fy fy" over mødre/foreldre som bestemmer seg for bleieslutt.. HI: Er bare å prøve, går det ikke, så er det ikke værre enn å sette på igjen bleia og vente litt til.

 

Her var vi ferdig med dagbleia innen ungene var 2 år, andremann var ferdig med dagbleia når han var 18 mnd! Dere som foreldre kan fint få slutt på bleia mener jeg hvertfall.

Er du små redd for soffaen; tisselaken! smekk den på der ungen pleier å sitte, hvor du er litt redd for nedtissing. Få ungen på do/potte ofte nok, lær ungen sakte at når han må på do, så må han si i fra. I starten er det mye klesskift og tørking/vasking rundt om, og han kommer til å si i fra akurat da han skal til å tisse/bæsje i starten, men etter hvert lærer han seg til å si i fra så han rekker doen/potta. Minste her er 3 år, og løper gjennom huset og inn på do når hun må dit, vi lar do døra stå på gløtt, så hun kommer seg inn selv. Ha tålmodighet og vilje, og du skal se det går, etter mange oppgitt tårer, ergelse og løping frem og tilbake :)

Er så enig med deg! Bedre å få av bleia først som sist, har ei venninne aom først skal avvenne bleier, og gutten hennes starter på skola til høsten! Venter man for lengre kan det ta mye lengre tid å lære det, da det er lettere å ha bleie, da slipper man jo å stoppe midt i lekingen ol pga do besøk. Nei, holder med deg HI, bedre å prøve nå, enn å vente til ungen er 5-6 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slutta rundt to år med alle mine tre gutte ruten store problemer. Men egentlig anbefaler jeg å slutte i god tid før ferien, fordi det er slitsomt å være på reiser og mye i bil når en kanskje får endel klesskift. Vi har bare bestemt oss for en dag, og så har vi slutta. Sørget for å være hjemme helst den første uka, og kjøpt inn masse billige truser (www.ebay.co.uk) for de med bersjeuhell har jeg kastet. Har hatt stilt mobilen på ringing først hver tjuende minutt, så hvert trettiende minutt osv, og da går vi på do. Det hører med til historien at vi har sluttet på dagen også på natterstid, og det har gått veldig bra det også, men nå har jeg vært heldig å hatt gutter som sjelden har tisset på natta.. Ikke la han gå uten truse ute selv om det er varmt, da bersjer de bare på gresset eller noe, og lærer ingenting av det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=) Takk! Ser også mange som ikke prøver før ungene er 4.... Har en nevø som er fire, og hadde vært litt morsomt om mini sluttet før han,,,

 

hi

 

(Kankje ikke morsomt for 4- åringen........., men min sløve søster som utsetter avvenningen heeeele tiden!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at du gidder å stre sånn... Her har vi tatt alt i ungenes tempo, dvs nr 1 var tørr natt og dag da hun var 20 mnd, nr to bikket akkurat to år og nr tre er nå 2,5 år og på vei til å slutte. På eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde også med gutten vår når han var akkurat fyllt 2 år sist sensommer.. den klassiske: ta av han bleie og la han gå med truse, så blir han lei av å bæsje/tisse på seg... for å si det sånn: vi tok han på do "hele" tida.. han klarte ikke å tisse.. ville ikke sitte der, eller han satt å "pressa", men det kom ingenting.. på med trusa igjen... 5 minutter og så tissa han på seg, og ensa hverken at han måtte tisse, eller at han var våt i buksa... så, etter to helger med MANGE tisse og bæsje bukser, så lot vi det ligge... har oppmuntra masse, gått masse på do ( uten særlig mye produksjon) og snakka om tiss og bæsj i hele år, så merka vi at han gikk i gjennom de 3 fasene av oppmerksomhet.. først begynte han å fortelle oss etter han hadde tissa eller bæsja, så begynte han å fortelle at nå tisser jeg eller nå bæsjer jeg, og tilslutt, en gang vi var i på en kafe, og jeg hadde sagt før vi dro at vi også skulle gå på do på kafeen, så sa han plutselig, mamma jeg må bæsje, vi må finne doen.....

og etter det gikk det 2 dager og så var han ferdig med bleie både natt og dag.. hatt tisselaken i senga, og han har hatt 3 uhell på natta, kun 2 på dagen.. har vært bleiefri i litt over 1 måned nå...

I barnehagen så hadde han den siste måneden faste dotider, så noen ganger henta jeg han med samma up-n-go bleie som jeg leverte han med.. tør..

Så, det jeg vil si; vi prøvde masse, men han var ikke klar overhodet.. litt typisk gutt; jeg kan jo tisse og bæsje i bleie, hvorfor skal jeg gidde å huske på å si at jeg må på do.. hheeheh

 

lykke til; kjøp mange truser og vanish ;) det funker for noen barn, for andre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han tissa to ganger i potta på plenen =)

 

(Og litt på plenen....)

 

He he, god start hvertfall!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte før jul den sommeren vi sluttet. Det tar litt lengre tid for så små. Er du bekymret for sofaen din, så får du dekke den til. Ev. kan du jo begynne med å gå uten bleie ute når det er varmt og fint slik at han kjenner hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør på HI. Skjønner meg virkelig ikke på de som sier at du stresser med bleieslutt, det er jo ikke for tidlig. Hvorfor skal norske barn på død og liv gå med bleie til de er 4-5 år ? Det er alt for lenge, mener jeg. Jeg kaller det heller latskap fra foreldrenes side. Det krever mye jobb den første tiden og dessverre er det mange som ikke orker å ta den jobben, heller skylde på at ungene ikke er klare.

 

Bare tenk på hvor mye avfall hver eneste unge lager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...