Gå til innhold

Legging av 4åring - et MARERITT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla sov mye når hun var liten, det vil si før hun kom seg ut av sprinkelsenga. Da var hun 1 1/2 og ble et mareritt å legge på kveldene. Nå er hun 4, og legging er så ille som det aldri før har vært.

Ungen sover jo ikke. Eller, hun sover jo ganske godt. Men hun nekter å legge seg.

Jeg har prøvd alt...løsningen har blitt å enten la henne sitte i senga alene i timesvis og lese bok eller tegne eller uansett, eller å ligge å kose med henne til hun sovner.

Jeg kjenner at jeg har gitt opp. Det er utrolig frustrerende å ikke få noe tid for seg selv på kveldene.

Det positive er jo at hun koser seg maks da - hehe

Vekker henne mellom 7 og 8 på morgenen. Som oftes sovner hun et sted mellom kl 21.00-23.00, og da har jeg lagt henne 19.30. Hun vil bare ikke sove, sier det er så kjedelig. Og jeg kan jo ikke akkurat tvinge henne - så hva skal jeg gjøøøre? Jeg er så fryktelig sliten nå...

Gleder meg til 4årskontrollen, nå trenger jeg seriøst hjelp altså :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør det enkelt om kvelden, stelling på badet, en bok (evt et kapittel av en bok) på senga, en sang om han vil og så går vi ut av rommet etter nattakos. Hvis han vil, så kan han da "lese" en bok selv, men han må være i senga si og være rolig så han ikke vekker broren på naborommet. Noen ganger legger han seg til å sove med en gang og sovner i løpet av minutter, men stort sett blir han liggende en stund før han sover. Hvis han bråker, så går vi inn til han og ber han være stille og går raskt ut igjen. Bortsett fra det så går vi ikke inn til han og han sovner jo når han blir sliten. Hvis det tar tid en dag, så sovner han stort sett litt tidligere dagen etter, for vi vekker han uansett når vi skal i barnehagen.

Skrevet

Hva man gjør de siste par timene før leggetid har mye å si.. Her setter vi oss gjerne og ser på tv i sofakroken og bare koser ihvertfall en halvtime før det er kveldsmat og stell.. Så blir jeg med han i senga,synger,leser,koser,hører litt musikk og bare slapper av.. Han sovner søtt innen en halvtimes tid som regel.. :)

Ikke fullt så lett om han uheldigvis har sovet på dagtid,da kan det fort drøye lenger på kvelden.. Men noen ganger drøyer jeg da bare leggetiden 0,5-1time,det gjør det lettere..

Viser hun noe tegn til tretthet tidligere på kvelden?? Noen ganger blir det jo mer vanskelig jo trettere man er.. Så det kan jo være hun kunne legges litt tidligere..

Håper det løser seg ihvertfall!! Lykke til!! :)

Skrevet

Kl 6 ser vi barnetv. Halv 7 er det kveldsmat, så er det dobesøk, tannpuss og vasking. Hun får ca en halvtime til å tusle rundt og gjøre ting før det er ett eventyr og en nattasang.

Tenkte en gang at hun kanskje ikke ville sove fordi hun fikk leke litt på rommet før legging, at hun ikke ble ferdig med det hun begynte på. Men det viste seg at hun leker like mye etter legging uansett.

Av og til får hun ikke til å sove fordi hun er skikkelig trett. Men som oftes virker det bare som om hun ikke vil. Har hatt leggetid så tidlig som halv 7 uten at det har hjulpet, eneste som skjedde da var at det ble mye tull med middag og kveldsmat. Nå praktiserer jeg matboks på tur hjem fra barnehagen, så får hun middag til kvelds omtrent. Er vel det som har fungert best her hittil. Men kan det hende at det er den sene middagen som er grunnen til at vi sliter?

Skrevet

Når du skriver "tusle rundt og gjøre ting" hva mener du da??

Her er det NULL lek siste halvtimen før leggetid,det gjør bare at hjernen jobber og da tar det lenger tid før den går i søvnmodus..

Vi spiser middag når vi kommer hjem fra barnhagen og det er omtrent kl17.. Så får han gjøre litt som han vil,se barne-tv /Playhouse Disney frem til 18.30-19,da er det kveldsmat,kveldsstell og natta.. Fungerer veldig fint til oss!!

Merker det litt om det blir tung mat sent på kvelden at han blir litt urolig,så siden han spiser middag bare et par timer før kvelds blir det stort sett en yoghurt..

Hvor lenge har problemene pågått?? Om det går over fler måneder kan du kanskje kontakte lege/helsesøster og be om råd,men hva enn du gjør IKKE begynn med noe tabletter!! Kanskje varm melk eller camille-te kan være noe??

Skrevet

Har ikke så mye råd, men du skriver at du venter til 4 årskontrollen, vet du når den er?? For her jeg bor er den ikke før barna nærmer seg 5, så kan bli lenge å vente

Skrevet

Jeg har bare noen forslag du kan forsøke, men jeg er ingen ekspert:-) Men det som er sikkert er at du må prøve det ut en god stund før du gir deg el. går over til noe annet, det vil jo ikke fungere med en gang.

- Jeg ville spist middag etter barnehagen og en lett kveldsmat etter barne-tv.

-Etter kveldsmat er det rett på badet for kveldsstell.

- Etter kveldsstellet tror ikke jeg det er lurt at barna leker, men i stedet blir lest/sunget for, og så rett i seng.

- Ikke la henne leke på rommet etter leggetid! Da skal hun være i senga og der er bare kosedyr og evt. et par bøker tillatt. Til lys bør det bare være et lite leselys.

- Det bør være kjølig på rommet.

Lykke til!

Skrevet

Og man får ikke stå opp etter leggetid(unntatt for dobesøk selvsagt)!

Skrevet

Da får hun sitte å kose i sofaen, finne bok vi skal lese senere, rydde vekk leker på rommet osv. Hun får ikke leke og herje, da er det rett i seng.

Skulle gjerne hatt middag tidligere, men vi har lang pendlevei, og jeg liker ikke at hun kun spiser ett måltid etter kl 15.00.

Det har vel mer eller mindre pågått siden hun var 1 1/2 i varierende grad. Har kjempet oss gjennom mange perioder, og "vunnet" alle...helt til nå.

Skrevet

4årskontrollen er i morgen (fredag 24.). Så det er ikke så lenge å vente :)

Skrevet

Det ser jeg på som den største selvfølgelighet i verden :)

Skrevet

Hei:)

Anonym 22.14 her(som ikke helt vet hvorfor hun signerte med anonym)

Jeg håper at du kan gi oss en oppdatering etter besøk på helsestasjonen idag, det hadde vært spennende å høre hva helsesøster har og si!

Mvh.

Skrevet

Vår blir snart 3år. Vi hørte med HS uten å få noe gode tips... (hadde bestilt time for å snakke om dette med søvn).

MEN jeg fant noe som fungerte supert! Vi har faste rutiner med ev. bad, kveldsmat, stell, bok, ev sang eller prat før vi har gått derifra (med varigjerende hell). Problemet er at han ikke greie å sovne når vi sitter der!

Her en dag gikk jeg inn til han etter mye lyd. Joda han hoppet i senga... - Ba han legge seg ned på puta, og begynte å "meditere" med han. "kjenner du føttene dine? Kjenner du at de blir varme, tunge og slapper av?" -Slik gikk vi gjennom hele kroppen. PÅ dager han bruker lenger tid på å slappe av skikkelig går jeg igennom ulike muskler i ansiktet/hodet: hodebunn, panne, øyebryn, øyelokk, kinn, neserygg etc. Første kvelden jeg gjorde det gikk han fra hoppende til sovende på 2minutter! PÅ det meste har det tatt 5min før han ber meg om å gå (ligger helt stille etterpå).

-Verd et forsøk iallefall!

Skrevet

Den "mediteringen" skal jeg jammen prøve :-) Kanskje det hjelper litt mot loppene som tydeligvis herjer i blodet på 3-åringen...

Skrevet

Vi har også en snart 4-åring som alltid har sovet lite og som fortsatt trenger lite søvn. Barn er forskjellige der også. Men for å få henne til å sovne har vi innført rutiner som vi gjennomfører på samme måte hver kveld. Før vi begynte med dette kunne hun være våken til langt på kveld/natt.

Jeg snakket med helsesøster som sa at hvis vi ikke fikk det til kunne vi ta kontakt med ressurshelsestasjonen for å få hjelp og råd. Kanskje en ide?

Uansett så ser rutinene ut for kvelden her i huset ut som dette:

kl.18-ca-19: Barne-tv

kl.19: Tilbud om kvelds, spiser, skifter til pysj, pusser tennene, leser bok, synger nattasang.

kl.19.30/45: Hører lydbok.

KL.20: Lydboken skal av.

Ingen leker, bamser eller lignende i sengen for da leker hun med dette resten av kvelden.

Vi har holdt på med dette i to uker og det fungerer. Vi hadde rutiner før også, men var ikke så strenge med hvor lenge hun hørte lydbok, når hun spiste, leker i sengen og jeg og mannen gjorde ting forskjellig.

Skrevet

Jeg fikk to tips, det første var å utsette leggingen en time. Ikke fordi det skulle hjelpe noe, men rett og slett for at man skulle korte ned på irritasjonstiden.

Det andre var et hjelpeprogram (som jeg ikke husker hva heter) der det kommer en hjem til oss og filmer det vi gjør ellers i løpet av dagen. Så finner vi frem til det som fungerer i hverdagen og diskuterer hvordan vi kan videreføre det til leggingen.

Første møte er til høsten, så jeg får bare bite tenna sammen i mellomtiden :)

Har ennå ikke fått noen tips som ikke er prøvd i lengere perioder. Trøsten får vel være at hun blir større og at hun til slutt må finne ut at søvn er viktig.

Skrevet

hei! Har selv en 4-åring og erfaring med problemet som du beskriver. Jeg har noen tips/erfaringer som jeg gjerne deler med deg.

Jeg har også som deg et stykke pendlevei etter barnehagen og praktiserer et lite matboksmåltid kl 16.30 og gjerne middag kl 18/18.30. Synes ikke det virker negativt inn på søvn, tvert i mot blir man ofte trøtt etter no varmt i kroppen. Men pass på at det ikke blir for mye lette karbohydrater som pasta og ris for det sender blodsukkeret opp.Fisk og fiskeprodukter virker naturlig søvndyssende, det samme m andre produkter m fett og protein og fiber. Jeg unngår også mest mulig sukret yoghurt og jus om kvelden.

går gjerne tur eller er i aktvitet inne før middag. etter middag kan det bli lesing, spill eller puslespill. det er viktig å "slite" ut barnet både fysisk og mentalt og gi det masse samvær med deg før leggetid, så kan du heller gjøre husarbeid om kvelden. Leggetidsrutinene begynner kl 1915 med stell på badet, bok og synging. gjerne snakke med henne om hva hun har opplevd i løpet av dagen! hun får lese et blad/bok selv hvis hun vil i 5 min etterpå. hvis det blir tull og somling på badet eller urolig i sengen blir det ingen bok eller synging etter to advarsler først. etter hun er lagt er det voksentid som jeg også sier til henne at det er. da er jeg veldig kjedelig og svarer ikke på spørsmål(annet enn sykdom!) .hun sovner som regel greit innen 15-30 min, er det tull sier jeg at hun må sove prinsessesøvnen sin, sove for å vokse masse, at hun må sove for ellers sovner hun oppi matboksen til frokost i barnehagen, at hun er heldig som får legge seg først. Humor funker!

Skrevet

Tipper det hjelpeprogrammet heter Marte Meo??

Har vært igjennom det,men for vår del ble det mest pes og forstyrrende.

Fra september ifjor til mai i år bodde vi et stykke unna bhg og hadde ca en halvtime å kjøre hver vei,dette førte ofte til at ungen sovnet i bilen og leggetid ble en liten kamp.

Hvor lang er reisetiden deres??

Hvorfor har dere ikke bhg nærmere??

Selv om vi gjerne ikke var hjemme før 17-17.30 ga jeg han ikke noe mat mellom ettermiddagsmaten i bhg ca kl 15 og middagen da når vi kom hjem,for da er det jo snakk om bare 2-3timer og såpass lenge klarer de å vente. Og om barnet ønsker det kan h*n få noe lett kveldsmat før stell og leggetid.

Min har blitt så fæl på at han skal ha melk etter han har lagt seg,men om han slår seg virkelig vrang på det får han vann da med forklaringen at han har pusset tenner og da er det bare vann som er greit å drikke.

Fikk med en bok og cd med god natt-sanger fra Go'boken som han liker veldig godt,favorittsangen er Blinke stjerne og da er han gjerne med og synger selv. ;)

Har du prøvd å spørre jenta di hvorfor hun ikke vil legge seg og sove??

Enkelte perioder her har det vært vanskelig for han har blitt skremt av noe,feks etter nyttår var han vettskremt pga rakettene så jeg måtte sitte hos han til han sovnet og ha døra på gløtt så han alltid kunne høre meg.

Den siste uka nå har han nevnt flere ganger at han er redd for at jeg skal gå ifra han,noe jeg ikke helt skjønner for jeg har aldri bare forlatt han,men mulig det er noe som har skjedd ved samvær hos far.

Jeg føler jeg egentlig er superheldig og nærmest velsignet for gutten min legger seg og sovner 19-19.30 og sover jevnt 12-13timer. Idag våknet han ikke før 8.45!! :D

Håper virkelig dere finner ut av det og at jenta di får den søvnen hun trenger!! Vet hvor vondt det kan være å føle at det liksom ikke blir nok.. :/

Lykke til!! :)

Skrevet

hei venterlite:) j her selv ei jente på 4 år og det var kjekkt med masse gode tips fra deg:) takk takk. Det kan være en utfordring ev og til med leggingen, så går det bra andre ganger:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har vel ca 40 minutter reisetid. Og vi bruker ikke barnehagen som er nærmest på grunn av åpningstider, barnehagetid for henne og kjøretid til og fra jobb. Om hun skulle gått der hadde hun blitt levert ca kvart over 7 og hentet igjen ca halv 5.

Jeg gir brødmat mellom barnehagemåltidet og middagen på grunn av størrelsen på måltidet. Det er snakk om noe frukt eller noen knekkebrød. Vesla er kjempe sulten lenge før middagen står på bordet.

Ja jeg har spurt henne flere ganger om hvorfor hun ikke vil sove, og svaret er alltid det samme: det er så kjedelig, vil heller lese bok eller pusle eller tegne eller perle eller noe.

Den siste uka har jeg lagt henne så seint som 22.00! Vet det høres sprøtt ut. Men det har hjulpet. Nå har vi kommet inn i en rutine der hun faktisk går å legger seg når hun får beskjed om at det er leggetid, og hun legger seg under dyna for å sove.

Tanken er at vi sakte men sikkert skal flytte leggetiden.

Ser at hun klarer seg mandag-torsdag med kun 7-9 timer søvn. Fredag sovner hun i bilen og sover til morgenen etter. Og dette uten at det går ut over humøret hennes, eller motivasjon og energi, egentlig går det ikke ut over noe som helst annet enn humøret til mor. Hehe

Har byttet bruker her inne. For det ble krøll i passord og feil e-postadresse (som er låst så jeg ikke kommer meg inn) :)

Skrevet

Lurer på hva du mener når du skriver at leggingen er et mareritt? Hva er alternativet til at du ligger med henne til du sovner? Kommer hun fram? Begynner hun å gråte/ skrike/ være "vanskelig" osv.?

Selv har vi slitt masse med samme problem, og vi merket når babyen kom at vi tidligere hadde hatt for slakke regler på leggingen. Det beste du kan gjøre er å være så konsekvent og repeterende som mulig. Jeg vet det er slitsomt, men du får igjen for slitet når jenta di legger seg uten problem :)

Ha en fast rutine som passer deg og evnt søsken, og kjør på repeat til det sitter.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...