Gå til innhold

Ansatt gjennom vikarbyrå -når skal jeg fortelle, hva har jeg rett til?

Anbefalte innlegg

Vi har vært prøvere t i 2 år, inkl 1 prøverørsforsøk og lyktes nå etter akupunktur. Vi var begge i fast jobb og det passet bra sånn sett. Så gikk min arbeidsgiver konkurs, jeg fikk jobb gjennom vikarbyrå og ble gravid etter bare 14 dager i jobb. Lykken var selvfølgelig stor :)

Men nå er jeg usikker på hvordan jeg skal gå fram. Jeg har kontrakt ut august, har termin i begynnelsen av januar. Greier jo ikke skjule det så lenge, og er veldig redd for å ikke få fornyet kontrakt etter dette. Har blitt forespeilet fast jobb men uvisst når pga ansettelsesstopp i en periode.

De har ikke lov til å ikke fornye kontrakt pga graviditet, men det er mange andre grunner som kan brukes!

Bør jeg fortelle min arbeidsgiver vikarbyrå først, nå?

Eller vente til kontrakten nærmer seg utløp og prøve å skjule det så lenge som mulig? Bør jeg fortelle nærmeste overordnede på arbeidsplass snart?

Jeg er avhengig av å få jobbe ut september for å opparbeide meg fødselspenger. Lurer på å være ærlig og fortelle som det er, og be pent om å få jobbe så lenge som mulig -men da igjen gir jeg uttrykk for at det er en "selvfølge" at jeg ikke skal få fast jobb pga graviditet...

Helt ny situasjon for meg etter 12 år i fast jobb.

3 mnd på vei nå.

Takker for svar til dere som har :))

Fortsetter under...

Hei!

Jeg sitter og lurer på akkurat det samme! Er arbeidsøker etter at arbeidsgiver gikk konkurs i mars. Da var jeg i permisjon til april, og skal nå på intervju med Adecco på torsdag. Nå viser det seg at jeg er gravid på nytt og har termin i starten av februar. Vi forsøkte lenge på nr 1 så gleden var stor når vi ble gravid så fort uten hjelpemidler :)

Men jeg skjønner jo at sjansen for å få fast jobb nå er mindre enn før - eller hva er erfaringen med dette.?

Håper noen kan svare oss :)

Er noen av dere organisert? For der vil dere få svarene dere søker samt kansje fri rettshjelp om det skulle være mulig. Anbefaler dere å gå igjennom en organisasjon.

takk for tips, har akkurat organisert meg, vurdert det lenge! Greit å ha noen i ryggen om man ender opp i en kjedelig situasjon....

Men hadde vært greit å høre erfaringer fra andre :)

Jeg vil anbefale dere å holde det hemmelig så lenge som overhode mulig.

Har vært i samme situasjon selv, og fikk beskjed dagen etter at jeg fortalte at jeg var gravid -at de ikke hadde behov for meg lenger.

Til meg sa de at de trengte folk nå og ikke om et år,.

Den offisielle grunnen var at jeg ikke passet inn..

Vent så lenge du kan. Jeg var i samme situsjon med førstemann og endte med å si det en måned før min kontrakt skulle gå over til fast ansettelse pga mye kvalme. Ble opptil to månder før prøvetiden på 6 månder lovet videre ansettelse muntlig, men gjett hva som skjedde. Jada jeg fikk ikke kontrakt videre og det ble begrunnet med at jeg ikke hadde oppnåd de resultatene de forventet på salgssiden ( ca 50%) av stllingen skulle være innsalg. Det er viktig å presisere at jeg under hele perioden fikk kun gode tilbakemeldinger og at jeg gjorde en bra jobb. Aldri fikk jeg kritikk enn når vikarbyråret fortalte meg jobben ikke hadde plass til meg allikevel. Jobben hadde ikke engang guts til å si det selv! Dette kunne de komme unna med pga prøvetiden gikk VIA vikarbyrå. Aldri vært så lei meg eller frustert. Men jeg klarte meg, og det vil du og uansett utslag. Lykke til

Annonse

Kjære vene, jeg blir helt sjokkert over å høre hvor svakt man stiller i slike situasjoner!! Selv om graviditet ikke er oppsigelsesgrunn er det mange andre grunner de kan bruke.Og man har da ikke akkurat lyst tilbake etter evt å ha gått til sak mot arbeidsgiveren om man skulle gå så langt pga ulovlig oppsigelsesgrunn.

Takk for tips iallefall, jeg får vente så lenge som mulig, skulle de si meg opp av div andre grunner så får jeg meg alltids ny jobb gjennom vikarbyrå etter permisjon. Behandler de ansatte de er fornøyd med så dårlig pga graviditet kan de seile sin egen sjø!!

:)

Gjest Hippo ღ

Dersom du er forespeilet fast jobb, håper jeg du får det :)

Men på en måte forstår jeg firmaer som ikke ønsker å forlenge kontrakten på gravide. De leier jo inn for et behov de har nå. Og innleie skal ikke ertsatte faste stillinger. Fordi om mange misbruker dette.. Og så er det jo 4 års regelen.

Det er veldig kjedelig for de det gjelder! Men man står svakere når man er innleid :(

HMM, Jeg var på intervju idag hos vikarbyrå, og får kanskje et oppdrag allerede neste uke viss jeg er heldig, og da varer det i 2-3 mnd. Da er jeg 5 mnd på vei, og kan nok ikke skjule det lenger da...men får jo gjort den jobben jeg skulle hos dem uansett, og om de ønsker å forlenge vikariatet så er jeg jo tilgjengelig lengre :) Jeg satser og håper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...