ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Vurderer og ut en bitteliten tur på lørdag( snakk om 3-4 cider) men noen som vet hvor lenge jeg må hive melka etterpå??? Har ikke helt bestemt meg om jeg skal ennå. For det innebærer at mini må på overnatting og han er 9 uker. Vet ikke om mor er klar for det;-) storesøster var 9 uker første gang hun sov hos foreldrene mine, og det gikk jo supert. Så har nok ikke noe å bekymre meg for.. Og mini sover fra 22-07 Ca uten mat... Mener dere jenter?;-) tidlig var deres på overnatting??
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juni 2011 #2 Skrevet 20. juni 2011 Du trenger ikke pumpe ut og hive melka med mindre du får spreng. Alkoholhalten er den samme i melka som i blodet ditt og synker parallelt. Akkurat hvor lenge det tar før 3-4 sider er ute av blodet vet jeg ikke. Det er uansett snakk om promiller og ikke prosenter i melka barnet får, og han er jo ikke nyfødt. Jeg ville ammet på morrakvisten hvis jeg hadde sluttet å drikke ved midnatt, men mulig det er i strid med retningslinjene som sier du skal vente 3 timer etter et glass vin.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 20. juni 2011 #3 Skrevet 20. juni 2011 Min har forresten ikke vært på overnatting, men jeg var en tur ut når min var 8 uker.
lillenims Skrevet 20. juni 2011 #4 Skrevet 20. juni 2011 Alkoholinnholdet i melka er ikke noe problem for en unge på 9 uker (dersom det er født til termin eller etter) dersom du ikke drikker deg dritings. Som februarmamma sier så er det snakk om promiller, ikke prosent. En cider inneholder 4.5% alkohol, og gir en promille (1/10 prosent) på 0.5, altså 0.05% alkohol i blod/melk. Dette er mindre enn om du gir ungen kefir eller en del andre surmelksprodukter, og ikke noe problem. For barn under 6 uker (i forhold til termin) anbefales det at mor ikke drikker alkohol i det hele tatt, siden leveren deres er mer umoden. Etter 6 uker tåler de det fint en gang innimellom - mor er jo neppe dritings, og tar neppe disse ølene før hver eneste amming heller. Alkoholen er ute av blodet samtidig som det er ute av melka, og går gradvis nedover etter at du slutter å drikke, så om du ikke ønsker amme med alkohol i melka så venter du bare ca 3 timer pr glass alkohol. At man ikke er i stand til å ta hånd om barnet er som regel et større problem, man får jo lette symptomer (brisen) etter et par glass med alkohol. Som regel går det likevel fint å ta hånd om et barn etter 1-2 glass alkohol, men utover det bør man vel ha barnevakt. Min egen tommelfingerregel er at jeg aldri skal drikke meg fullere enn at jeg tør troppe opp på legevakta med ungen min Det er himmelvid forskjell på alkohol under amming og under svangerskapet.
ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2011 Tusen takk for svar jenter:-) er jo sommer og sol og vi skal på noe med mannenes jobb og kjenner jeg meg selv rett hadde det vært godt med 3-4 cider hvis vi kommer i rett stemning:-) så dette skal jeg huske. Da kan jeg jo gi han selv om ikke første måltid på morningen, men andre tenker jeg.. Tro vi ordner det seg slik at vi og overnatter der barna skal overnatte, så blir ikke det å levere han på overnatting like skremmende;-) hilsen hønemor!!:-))
ღPrinsesse&Prinsemammaღ Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2011 Lillenims: akkurat den regelen har jeg og!:-)
lillenims Skrevet 21. juni 2011 #7 Skrevet 21. juni 2011 Du har sikkert vært avholds i et års tid nå. Husk at dette gjør deg cirka like vant med alkohol som en gjennomsnittlig fjortis som lukter på ei tomflaske ;-) Du trenger nok ikke noe STORT alkoholbudsjett...
mammaløve Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 ÅH så deilig det var å lese uttalelser fra avslappede mødre!! Husker jeg spurte om det samme da min knert var rundt 9-10 uker, og ble slaktet. Jeg gikk for øvrig ut likevel, og ammet på morgenen etter å ha nytt fire øl kvelden i forveien. Da kunne vel melka mi ha holdt maks 0,5 promille alkohol. Det synes jeg er helt og holdent forsvarlig en skjelden gang! De to advarslene jeg likevel vil komme med er at fire øl (noe som knapt gjorde med brisen tidligere) ga meg mitt livs verste bakfyll. Jeg kasta til og med opp. Så alkohol kan være skumle greier etter å ikke ha smakt en dråpe på ett år.... I tillegg økte øl (eller alkoholen?) melkeproduksjonen min noe så hinsides. Jeg hadde spreng etter en halvtime. Hadde pumpen med meg i vesken, og var heldigvis sammen med en gjeng gode venninner slik at jeg kunne stikke meg unna og pumpe titt og ofte uten at noen stusset. Jeg fikk til og med selskap på do Vet ikke om dette er noe som gjelder alle, eller om det var spesielt for meg. Har opplevd det hver gang jeg har tatt meg et par glass mens jeg fremdeles hadde melk.
78girl Skrevet 21. juni 2011 #9 Skrevet 21. juni 2011 Heeeelt enig...endelig noen litt avslappede mødre. Selv har jeg vært ute et par ganger, selvfølgelig ikke drukket meg helt ned. Og lille gullet mitt var på overnattingsbesøk nå i helgen for første gang - da var hun 11 uker og det gikk kjempefint. :-) Lengtet meg selvfølgelig syyyyk etter henne da jeg våknet...hehe. Et tips som funket bra for meg...ha vann ved siden av og drikk et glass pr drink - da ble jeg ikke hverken alt for full eller fyllesyk. Kos deg masse! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå