Gå til innhold

Noen som kan forklare meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ei jente på 27 år som fikk påvist pcos i begynnelsen av 20 årene, men legene hadde allerede mistanke fra da jeg var 16 år gammel.

Jeg begynte på metformin da jeg var 23 år, ikke for å bli gravid, men for at jeg skulle gå ned i vekt. Måtte slutte fordi jeg bare kastet opp av de.

Begynte på nytt på de i januar i år og har nå klart å vende meg til de (kaster bare opp innimellom). Har klart å gå ned 8 kg, men der har det også stoppet opp. Er 165 høy og veier 74 kg, så er ikke veldig overvektig.

Har gått på diane (p-pilla) siden jeg var 16 år, men har nå valgt å slutte fordi jeg har lyst å bli gravid. De hjalp veldig på hårveksten for min del, merker det nå som jeg har sluttet på de.

Jeg har lest mange innlegg her og mange skriver om forskjellige kuerer?? Hva anbefales?

Hva burde jeg forberede meg på?

Burde jeg fortsette på metformin? Tar 3000mg hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg har aldri gått på p-piller så kan ikke si så mye om de, men etter eg sluttet på p-sprøyte så kom cystene på eggstokkene. De er litt øve 4år siden å for 2 uker siden fjernet eg 50cyster på eggstokkene. (laparoskopi) anbefaler den operasjonen før du tenker på prøverør. har tatt 6 pergo kurer å ingen av di gjor meg gravid. Har pcos å e berre 22. Eg sie dette fordi eg mener at me som har pcos bør være klar øve kos slitsomt de er. de påvirke både deg å din mann mye mer en dere kanskje vet. me holdt nesten på å gå fra hverandre pga mye som ble holdt inne kver for oss. men fikk fikset opp i de. men forholde ble mye bedre, me går gjennom ild å vann hele tiden. ein dag e de bra, neste går de berre ikke. eg grine ofte pga de er tungt å kanskje aldri få eggløsning sjøl. eg vil føde mine egene barn, sånn e de jo berre me oss kvinner:) Mens noen PCOS kvinner får de raskt til:) håper du får de raskere til en meg:) Lykke til med prøvingen:)

Skrevet

Hei!

Først så vil jeg bare påpeke dette med oppkast i forbindelse med metformin :) Jeg tror det kanskje står i papirene som følger med tablettene, men jeg skriver nå om det selvom! :D

Når man tar metformin, og samtidig gjerne spiser mye karbohydrater (helst i form av sukker, altså veldig raske karbohydrater), så vil kroppen reagere og svare med oppkast, kvalme, diarè osv :)

Grunnen er at vi med PCOS får metformin er pga blodsukkeret vårt, det tar rett og slett for lang tid fra vi har spist til blodsukkeret vårt kommer seg ned til et normalt nivå. Det er dette som fører til at kiloene legger seg raskt på :) Og igjen derfor vi får metformin gjerne i forbindelse med ønsket vekttap :)

MEN! Når man da tar metformin, og samtidig spiser mat som gjør at blodsukkeret vårt fyker til værs, så blir det jo en voldsom konflikt mellom metformin og blodsukker :)

Personlig, så syntes jeg nesten at metforminen var grei der, for jeg visste at hvis jeg spiste hele den snopeskålen, så mye kake osv osv, så ville jeg bli kvalm og mest sannsynlig kaste opp... Da er det ikke vanskelig å la vær, for å si det slik ;)

Man kan også bli litt uvel av metformin hvis man tar tablettene på tom mage, men det gjelder jo det meste av tabletter, egentlig :)

Eller, så vil jeg anbefale deg å bestille deg en time hos en koselig gynekolog :) Da kan de sjekke eggstokkene dine vha ultralyd :)

Du har jo tross alt gått på p-piller i 11 år! Da kan det være greit å ta en sjekk og se hvordan "ståa" er der nede :)

Jeg ville ihvertfall fortsatt på metforminen :) Gjerne redusere dosen litt etterhvert? 3000mg er mye :) Selv gikk jeg på metformin i 10 år, og de siste 6-7 årene gikk jeg på 2000mg :)

Nå tar jeg ikke metformin lengre... Har nådd idealvekten min, pluss at jeg har snudd livsstilen min og spiser bare lavkarbo mat, og da trengs ikke metformin (blodsukkeret er stabilt pga minimalt med karbo.)

Ellers så må dere bare prøve og kose dere med prøvingen :) Ikke noe stress, det kan klusse til så mangt :)

Om det ikke skulle klaffe innen ett år, så kan dere evt vurdere pergotime (hjelper på eggmodning og eggløsning), og annen hormonstimulering :)

Men dere klarer det nok fint før dere må ty til hverken laparaskopi eller prøverør ;)

Masse lykke til! Og beklager at innlegget mitt ble evig langt ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei :-)

Tusen takk for langt og interresant svar!! Setter veldig pris på at dere har tatt dere tid til å fortelle meg alt det!!.

Jeg var på GU for ca ett år siden, da hadde jeg ingen cyster på eggstokkene, men det var fordi jeg gikk på p-pillen.

Har bestilt ny time nå, så skal på GU nå på mandag.. Jeg er veldig spent på å høre hvordan ting står til... Har hatt mensen annhver månde siden jeg sluttet på pillen i mars. Har prøvd å bli gravid siden juni nå, men har skjønt at man må ha tålmodighet..

Noen råd om hva jeg burde spørre gynokologen om? Burde jeg be om pergokur (eller hva heter det?) ?

Ang lavkarbo mat. Jeg har prøvd å spise mindre karbo, men da blir jeg helt umulig å ha med å gjøre..Jeg blir så sint så jeg ikke er mulig å leve med. Og desuten får jeg ikke med meg samboenren min på det og syns ikke noe om at vi hele tiden skal måtte spise forskjellige måltider. Men når det er sagt spier jeg veldig sundt. Prøver å holde meg innenfor 1300kcal hver dag (litt mere i helgene). Men jeg har likevel blitt mye kvalm.. Har snakket med legen om det og hun skjønner ikke hva det kan være.. Men nå har jeg lært meg til å leve med det og hvis de kan hjelpe meg og bli gravid og minske risken for SA kaster jeg heller med glede opp, hehe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...