Gå til innhold

Vrien unge å legge om kvelden...hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

det kom brått på da han ble 16 mnder, plutselig har han fått for seg at han ikke skal legge seg om kvelden.

Med en gang vi legger ham ned så hopper han rett opp igjen, kan holde på slik i timesvis før han endelig sovner av utmattelse etter mye hyl og skrik.

 

Ja, vi er konsekvente, legger ham ned gang på gang.

Vi har flyttet leggetiden til en time frem i tillegg til å ha kortet ned dagluren hans til kun 30 min.

Problemet er at det har ikke hatt noen stor effekt! Noen som har gode råd å komme med??

 

Har holdt på i 2 uker nå og kjenner at vi begynner å bli småsprø. Lille gutten vår som tidligere ba om å få legge seg og sovna etter 2 min i senga si......Ikke er det noen forandringer hjemme som skulle tilsi at han føler seg mindre trygg osv heller. Holder alle på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mi jente på 14 mnd begynte nettopp slik, og etter at hun holdt på to kvelder på rad fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe.

Når hun skal sovne må hun ha smokken i munnen og kosedyr ved sida, men hun begynte å hive smokken og kosedyrene ut av senga, reiste seg opp og hylte. Så da holdt det ikke bare å la henne skrike der inne siden hun ikke var i leggemodus.

Dermed måtte jeg bli mer bestemt da jeg la henne ned i senga, satte i smokken og tvang henne til å holde kosedyret :-P

 

Dette hjalp, og hun holder det ikke gående til 22.30-tida lenger. Selvsagt reiser hun seg opp noen ganger før hun sovner, men ikke i fire timer ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg ham ned. La ham stå der. Dere gir ham bare masse unødig oppmerksomhet når dere hele tiden er der. Hadde samme tanke da Poden var 9 mnd og vi "slapp ham løs" fra soveposen som var stræppet fast i senga (da sovnet han nemlig på et blunk). Forsøkte å legge ham ned og legge ham ned og legge ham ned, men da det gikk fra 20 min til 3 kvarter på to dager å legge ham, så var det slutt. Vi la ham (han spratt opp) og vi gikk ut. Det ble hyl og skrik, men vi gikk ikke inn igjen før det var krise. Så roet vi ned uten å si så mye. Var det skikkelig katastrofe så tok vi ham opp for å roe, men ALDRI ut av soverommet. ALDRI!!!!!!! Er det natta, så er det natta! Det tok to dager (tror jeg?), så sovnet han tvert, og gjør det stort sett fremdeles (han er 2 år nå).

 

Leggetiden er her den samme (ca kl 1900) og han sover max 2 timer på dagen. Påvirker ikke nattesøvnen eller leggetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en viktig ting, han greier å åpne soveromsdøra selv - så kommer vi ikke inn går han ut for å si det slik.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble også slik da hun var 14 måneder. Hadde vært en drøm og en fryd å legge inntil da, men slo om over natten.

Til å begynne med styrte jeg mye, gikk inn for å legge henne ned, ga henne flere smokker i senga osv. Men det som fungerte var å gi henne litt vann og en god kos mens jeg sa med rolig stemme "nå er det natta. god natt". La henne forsiktig ned og hun fant roen med en gang. Gjorde dette tre kvelder på rad og så tok det slutt med roping, hyling, smokkekasting og romstering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd den metoden også 20:13, sier rolig nå er det natt og god natt osv. Funket ikke her! :S Skjønner ikke de som bruker 2-3 kvelder mens vi har prøvd "alt" og det i 2 uker!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unger er forskjellige og det er ikke alltid like lett å finne den riktige veien å gå. Jeg prøvde også mye "rart" før jeg kom frem til det som fungerte for mitt barn. Håper dere også kommer dit, snart. Lykke til:)

 

20:13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låse et barn inne på rommet er grusomt og hva om det skulle bli brann?

Nei, IKKE lås barnet inne!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 20:13 :)

Det må jo være en ganske så ukjent metode som funker på vår gutt siden de kjente triksene ikke funker..Fortvila ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å bære ham inn igjen, og inn igjen, og igjen og igjen, uten å si noe til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...