kine Skrevet 20. juni 2011 #1 Skrevet 20. juni 2011 Jeg ser at flere av dere får dato for ks lenge før...hvorfor? Og hvordan?? Jeg hadde ks sist gang og det var en ubehagelig opplevelse. (ikke selve ks med tiden før). Jeg ble fortalt fra dag 1 av lege og ul-lege at jeg ville få ks, og gikk hele svangerskapet i god tro om dette (pga lav høyde). Da jeg hadde 3-4 uker igjen måtte jeg til røntgen av bekken. to uker før termin var jeg til en samtale med en lege, som sa Nei du skal føde vanlig.....!! det var et slag midt i trynet. Jeg så rett og slett ut som en flodhest. Hadde gått opp 20kg og halvparten av det var vann, beina mine var som tømmerstokker, jeg sov ikke om natta pga svangerskapskløe og pusteproblemer. Jeg var rett og slett utslitt. Heldigvis hadde jeg moren min med meg dit, for jeg bare gråt og klarte ikke å si noenting. Hun kjefta og det ble foretatt en ul og estimering av vekt...og gutten min lå da på rundt 3500g, og legen gikk da til slutt med på ks...en ikke før 5 dager før termin! Selve ks var en fin opplevelse da det ble planlagt, og det første jordmor sa da hun tok ut gutten min som da veide 3890gram var at : dette hadde du aldri klart...!! Denne gangen er jeg nok like stor, jeg tviler på at ungen blir mindre enn førstemann, og det har også blitt sagt av både lege og ul-lege at jeg vil få ks. Men hvordan går jeg fram da? er det legen min eller gyn som må pushe? Eller må jeg gjøre det selv? Jeg har ikke veldig lyst til å gå så langt som sist før jeg får en dato, er selvsagt redd for at fødsel skal starte og det ender med et hastesnitt...!!
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 21. juni 2011 #2 Skrevet 21. juni 2011 Hvilket sykehus skal du føde på? Tror nemlig det er litt ulik praksis sykehusene i mellom. Legen din skriver henvisning til sykehuset, som setter deg opp til samtale for en fødselsplan. Der snakker dere gjennom sist fødsel, og siden den ikke var lett, er det sikkert stor sjanse for at tårene kommer. Men det er jo like greit, de må skjønne at det var en vanskelig opplevelse for deg sist. Så vidt jeg har skjønt er det også større sjanse for å få gjennom keisersnitt når du alt har hatt ett fra før. Min første fødsel endte også i hastekeisersnitt, og jeg venter på samtale for fødselsplan (les planlagt keisersnitt) nå med nr to. Siden jeg er 36 uker nå, håper jeg å kunne forlate sykehuset med ks-dato.... Gruer meg til samtalen og til å rippe opp i fødselstraume og tårer og snørr, men hvis det er det som skal til for å få dato på stedet, så må det til. Masse lykke til, og stå på krava!
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 21. juni 2011 #3 Skrevet 21. juni 2011 Glemte å si at det med datoen kommer an på hvordan graviditeten forløp seg sist og nå - er det radisjon for å føde før termin eller etter i familien din, for eksempel? For min del var jeg 14 dager på overtid med nr 1, så det er liten sjanse for at nr 2 kommer før termin. Derfor kan keisersnitt legges så nær termindato som mulig. Det er ikke krise om fødselen setter i gang selv heller, for det går jo ikke raskt for min del, og jeg bor nær sykehuset, så de rekker å gjøre ks i alle tilfeller, sier legen min. Men det er jo ikke han som skal gjøre det, dessverre, det blir en eller annen på Ullevål.
kine Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2011 Huff hadde håpet å slippe samtale denne gangen, hvis det er samme lege kommer jeg til å spy...hun var virkelig grusom, og har hørt mange si det...! Her kan de jo ikke se på tradisjon når det gjelder fødsel...i og med at så og si alle i min familie har hatt keisersnitt....!!! da er jo ikke det lett å vite!! Skal til Skien, by the way...!!
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 21. juni 2011 #5 Skrevet 21. juni 2011 Men hvis så og si alle har keisersnitt i familien din, så sier det seg jo at det ikke er lette fødsler for dere, så da burde vel det telle til din fordel? Og hvis legen er kjip, så er det jo fritt sykehusvalg. Skjønner det jo om du synes Ullevål og Riksen er for langt unna, men det er jo fritt sykehusvalg i Norge og disse to sykehusene har som prinsipp at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt. Det er det som sies i hvert fall, så får jeg se hva de sier på samtalen min. ;-) Lykke til uansett.
kine Skrevet 21. juni 2011 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2011 Ja jeg ville jo tro det, men jeg måtte krangle meg til det sist gang! Vet det er fritt sykehusvalg, men jeg ønsker veldig å få det på Skien, var veldig fornøyd sist. Og har så negative opplevelser med Tønsberg. Og ullevål og riksen blir altfor langt unna...!! Bare håååper det er en annen lege denne gang, kan jo hende siden det er 5 år siden sist...!! Masse lykke til på samtalen din
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Hei! Er det virkelig så ille på Tønsberg sykehus? Her kan det gå mot keisersnitt på grunn av seteleie....jeg har en fødekropp som alle sier men har vansker med å føde et barn i sete på grunn av overgrep i barndommen....som sagt ved en setefødsel er det minimum 7 stk til stede i rommet, du har ryggleie og epidural....bare det i seg selv får meg til å bli kvalm......Jeg ønsker svært gjerne å føde normalt, men det er ikke sikkert det blir slik og det å bli tvinga til setefødsel er bare for meg gyselig.....Noen gode råd?
AO3 Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Når du har hatt ks tidligere, vil det være lavere terskel for å innvilgte planlagt ks, fordi de vet at det er høyere sjanse for akutt ks hvis du skulle føde vaginalt enn hvis du hadde vært førstegangsfødende, for ikke å snakke om en andregangsfødende som tidligere har født vaginalt. Du må nok bare planlegge dine argumenter godt før samtalen, og stille med et åpent sinn, uten å være i forsvarsposisjon før legen i det hele tatt har fått sagt noe. Det kan hende at samtalen blir en bedre opplevelse denne gang enn sist, nettopp fordi legen nå vet at du faktisk vet hva det er du ber om, du har prøvd dette før. Ang tidspunkt for ks, viser nyere forskning at det er en fordel for barnet at det blir født så tett opp til termindato som mulig. Det er betydelig forskjell bare på 38+5 og 39+0 når det gjelder innleggelse på nyfødtintensiv, tro det eller ei. Jeg tok planlagt ks 38+0, og reagerte på at det var så tidlig, men blandet meg ikke inn i avgjørelsen. Jeg regnet med det var fordi min første fødsel startet to uker før termin. Jeg fikk en liten gutt på bare såvidt over 3kg (førstemann var større), og som ikke var flink til å ta puppen i det hele tatt. Han gikk ned mye i vekt, og måtte få mme på barsel. Ammingen gikk ganske raskt til h***. Jeg vet ikke om dette hadde vært annerledes hvis han hadde vært født i uke 39, men hvem vet? Hvis fødselen starter før ks-datoen, vil det bli tatt hastesnitt. I de aller fleste tilfeller er det god tid til å ta ks, du vil komme inn på sykehuset så fort du mistenker at fødselen er i gang, et "hastesnitt" behøver ikke være veldig stressende. Ang familietradisjon for ks - det er noe du bør nevne, men kanskje ikke legge altfor mye vekt på. Det trenger ikke være noen sammenheng mellom din kropp og dine kvinnelige slektningers kropp. Jeg har opplevd dette motsatt vei - "alle" kvinner i min familie føder relativt lett vaginalt, jeg kan ikke føde i det hele tatt pga veldig dårlige bekkenmål. Når mine søstre en gang får barn, er min historie IKKE grunnlag for at de skal få ks, men det er viktig at jordmor vet om det, slik at de kan være litt ekstra obs, og gripe inn tidlig hvis de ser at fødselen ser ut til å stoppe opp. Andre ks
kine Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2011 Jeg ser bare virkelig ikke grunnen til å måtte krangle meg til ks igjen nå, etter sist gang...da jeg fikk klar beskjed om at : DETTE HADDE DU ALDRI KLART!! Det gjør at svangerskapsopplevelsen min blir heller dårlig, jeg går og gruer meg til det. Og det gjør i hvertfall definitivt et svangerskap nr 3 umulig, ikke f om jeg skal gjennom dette en gang til!! Og jeg har virkelig ikke lyst til å gå så langt som at fødselen skulle starte. Jeg har en 5 år gammel gutt som jeg stort sett er alene med da pappaen jobber borte hele uka... ikke veldig moro å måtte sette liv og helse til fordi noen leger ikke kan gi meg en dato litt før.... håpløst opplegg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå